مرد آزاد دنیای كوانتوم درگذشت

مرد آزاد دنیای كوانتوم درگذشت نیو وبلاگ مرد آزاد دنیای كوانتوم درگذشت


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، "فریمن دایسون" یك نظریه پرداز نظری بود كه به فیزیك "نظریه همه چیز" مظنون بود.

نیویورك تایمز درباره وی نوشت: "فریمن دایسون"اعجوبه ریاضیات و فیزیك كه فیزیك زیر اتمی را ترقی داد، روز جمعه در یك بیمارستان در نزدیكی شهر پرینستون و در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

"میا دیسون" دخترش مرگ وی را تأیید كرده است.

در حالیكه وی در سال ۱۹۴۹ دانشجوی جوان فارغ التحصیل از دانشگاه كرنل بود، یك مقاله نفس گیر كه لایق كسب جایزه نوبل بود، نوشت كه درك ما از چگونگی تعامل ماده و نور را برای ایجاد دنیای ملموس گسترش می داد. نظریه دایسون منجر به طرح ایده ای به نام الكترودینامیك كوانتومی یا "QED" شد كه یكی از بزرگترین دستاوردهای علم مدرن است.

با این وجود، كار دایسون بعنوان یك نویسنده درباره چشم انداز فناوری، او را به شهرت عمومی رساند. وی سفینه های فضایی را متصور شده بود كه با تأمین نیرو از انفجارهای هسته ای از منظومه شمسی می گذرند تا سیاره ها را استعمار كنند.

دایسون در كتاب "از اروس تا گایا" نوشت: زندگی من از ۵۵ سالگی شروع شد، سنی كه من نخستین كتابم را منتشر كردم.

دایسون استاد دانشگاه پرینستون بود و در این دانشگاه تدریس می كرد.

وی در حالیكه هنوز دكترای خویش را نگرفته بود، مدرك افتخاری و یك بورس تحصیلی را از انجمن سلطنتی دریافت كرد. بنابراین است كه وی دكتر دایسون خوانده می شد.

دایسون با وجود تحسین های فراوان، از خود بعنوان یك بدعت گذار علمی یاد می كرد و غالباً به دیگران راجع به پذیرفتن كامل نتایج تحقیقات ریاضی بعنوان یك حقیقت نهایی اخطار می داد.


در حالیكه كار ابتدایی دكتر دایسون در "QED" كمك كرد تا الكترون ها و فوتون ها در یك چارچوب نظری منسجم قرار گیرند، وی شك داشت كه سوپراسترینگ ها یا ابرریسمان یا هر چیز دیگری در نهایت به "نظریه همه چیز" منجر شوند و قادر به متحد كردن همه فیزیك ها تحت یك فرمول بی نظیر شد.

نظریه همه چیز (Theory of everything)، یك نظریه فرضی در فیزیك نظری است كه به بیان رابطه همه پدیده های فیزیكی با یكدیگر می پردازد. این نظریه در واقع تلاشی برای تركیب نظریه نسبیت عام اینشتین و مكانیك كوانتومی است كه ناسازگار با یكدیگرند. این نظریه همینطور درصدد یكپارچه سازی چهار نیروی اصلیِ شناخته شده طبیعت یعنی نیروی گرانش، نیروی هسته ای ضعیف، نیروی هسته ای قوی و نیروی الكترومغناطیس است.

نظریه ابرریسمان (Superstring theory) تلاشی در زمینه توضیح همه ذرات و نیروهای بنیادی طبیعت در چارچوب یك نظریه یكتا، از راه مدل كردن آنها به صورت لرزش های ریسمان های ریز ابرمتقارن است. نظریه ابریسمان، نامی كوتاه شده برای نظریه ریسمان ابرمتقارن است؛ چونكه برخلاف نظریه ریسمان بوزونی، این نظریه نسخه ای از نظریه ریسمان است كه مفاهیم فرمیون و ابرتقارن را دربر می گیرد. از زمان انقلاب دوم ابرریسمان، پنج نظریه ابرریسمان بعنوان حدود متفاوت یك نظریه یكتا به نام نظریه ام، در نظر گرفته می شوند.





منبع:

1398/12/10
16:49:31
5.0 / 5
3991
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , دستاورد , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی