پژوهشگران آمریكایی ابداع كردند

ابزاری كه ژن های در رابطه با اختلالات مغزی را شناسایی می كند

ابزاری كه ژن های در رابطه با اختلالات مغزی را شناسایی می كند به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران آمریكایی، ابزار محاسباتی جدیدی ابداع نموده اند كه می تواند ژن های در رابطه با اختلالات مغزی را شناسایی كند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران "دانشگاه كارولینای شمالی" (UNC)، ابزار محاسباتی جدیدی ابداع نموده اند كه می تواند ژن های جدید در رابطه با هر اختلال را شناسایی كند.
این پژوهش نشان داده است كه بیان ژن های در رابطه با اختلالات روانی معمولا در اوایل زندگی صورت می گیرد؛ در نتیجه این دوره از زندگی، نقش مهمی در گسترش بیماری های روانی دارد. همینطور پژوهشگران دریافتند كه بیان ژن های در رابطه با بیماری های عصبی، در اواخر زندگی صورت می گیرد. پژوهشگران، این ژن های در رابطه با اختلال را با نوع خاصی از سلول های مغز مرتبط می دانند.
دكتر "هایجونگ وان" (Hyejung Won)، استادیار ژنتیك دانشگاه كارولینای شمالی و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: ما با استفاده از این ابزار معروف به "اچ- ماگما" (H- MAGMA) توانستیم ارتباط متغیرهای كدگذاری نشده را با ژن های هدف آنها نشان دهیم. این كار، چالشی است كه پیش تر، خیلی از دانشمندان را محدود كرده بود. ما همینطور بیولوژی مهمی را نشان دادیم كه ژنتیك اختلالات مغزی را مشخص می كند و باور داریم كه شاید این مكانیسم های مولكولی بتوانند اهدافی برای درمان باشند.
اختلالات مغزی مانند اسكیزوفرنی و آلزایمر، از اختلالات ناگواری هستند كه به تدریج در سراسر جهان گسترش می یابند و گزینه های درمانی كمی برای آنها وجود دارد. دلیل كم بودن درمان ها، تا حد زیادی از درك محدود در مورد مكانیسم های ژنتیكی و عصبی را شامل می شود.
"وان" افزود: ما می دانیم كه صدها ناحیه ژنومی وجود دارند كه با خطر مبتلا شدن به اختلالات مرتبط هستند، اما درك نحوه تاثیرگذاری متغیرهای ژنتیكی بر سلامت، یك چالش باقی مانده است؛ چونكه بیشتر این متغیرها، در قسمت هایی از ژنوم قرار گرفته اند كه پروتئین نمی سازند. این متغیرها، "متغیرهای ژنتیكی كدگذاری نشده" نام دارند و نمی توان نقش مهم آنها را انكار كرد.
"وان" اضافه كرد: ما با عنایت به متغیرهای كدگذاری نشده و نقش مهم آنها، تصمیم گرفتیم ارتباط این متغیرها را با ژن هایی كه با آنها در تعامل هستند، با استفاده از نقشه تعامل "كروماتین" (Chromatin) در مغز انسان نشان دهیم.
كروماتین، ساختار فشرده DNA و پروتئین های درون سلول ها است كه به حفظ سلامت عادی انسان كمك می نماید.
"وان" و همكارانش از این نقشه برای شناسایی ژن ها و اصول بیولوژیكی مربوط به ۹ اختلال متفاوت مغز همچون اسكیزوفرنی، اوتیسم، افسردگی و اختلال دوقطبی و همینطور اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پاركینسون استفاده كردند.

پژوهشگران با استفاده از اچ- ماگما توانستند ارتباط میان متغیرهای كدگذاری نشده و ژن هایی كه با آنها در تعامل هستند، نشان دهند.
هدف نهایی پژوهشگران این است كه استفاده از ابزار جدید خویش را گسترش دهند و به افرادی كه از بیماری های در رابطه با مغز رنج می برند، كمك كنند.
این پژوهش، در مجله "Nature Neuroscience" به چاپ رسید.

1398/12/21