توسط دانشمندان آلمانی انجام شد

كشفی كه شاید چاره یكی از بزرگترین مشكلات سیاره زمین باشد

كشفی كه شاید چاره یكی از بزرگترین مشكلات سیاره زمین باشد به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران آلمانی در بررسی های خود، رشته ای از باكتری را كشف كرده اند كه می تواند پلاستیك ها را تجزیه كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران "مركز تحقیقات محیط زیست هلمولتز" (UFZ) آلمان، به كشفی رسیده اند كه شاید چاره یكی از بزرگترین مشكلات این سیاره باشد. آنها نوعی باكتری را كشف كرده اند كه می تواند بعضی از پیوندهای شیمیایی "پلی اورتان" (Polyurethane) را از بین ببرد.
دكتر "هرمان هایپیپر" (Hermann Heipieper)، از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: این باكتری می تواند از این تركیبات بعنوان منبع انرژی استفاده نماید. یافته های این پژوهش، گام مهمی به سمت بازیافت محصولاتی كه از جنس پلی اورتان هستند، به شمار می روند.
پلی اورتان، در تولید محصولات متفاوتی همچون پوشش لوله های مدفون در خاك و یا در مخازن آب و فاضلاب به كار می رود و كاربردهای بسیاری دارد.
با وجود كاربردهای بسیار پلی اورتان، نمی توان از معایب آن چشم پوشی كرد. بازیافت پلی اورتان، بسیار دشوار است و به انرژی زیادی نیاز دارد. پلاستیك هایی كه از پلی اورتان ساخته می شوند، با گرما ذوب نمی شوند و مواد سمی زیادی هم تولید می كنند.
به كار بردن ریزارگانیسم هایی مانند باكتری ها و قارچ ها برای تجزیه پلاستیك هایی كه از نفت ساخته می شوند، حوزه پژوهشی گسترده ای را پوشش می دهد اما كمتر پژوهشی به بررسی پلی اورتان اختصاص یافته است.
پژوهشگران در این بررسی، نوعی باكتری معروف به "سودوموناس تی دی ای ۱" (Pseudomonas TDA1) را معرفی كردند كه می تواند به پیوندهای شیمیایی تشكیل دهنده پلاستیك های پلی اورتان حمله كند.
هایپیپر تصریح كرد كه قبل از استفاده فنی و تجاری از این باتری، باید بررسی های بیشتری در مورد آن صورت بگیرد تا كارآیی آن تایید گردد.
این پژوهش، در مجله Frontiers in Microbiology به چاپ رسید.



1399/01/09
19:08:57
5.0 / 5
3198
تگهای خبر: باتری , بازی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی