فناوری بلاك چین آینده را دستخوش چه تغییراتی خواهد كرد؟

فناوری بلاك چین آینده را دستخوش چه تغییراتی خواهد كرد؟ به گزارش نیو وبلاگ فناوری ˮبلاك چینˮ(Blockchain) برخلاف آن چیزی كه اغلب تصور می شود، فقط برای بانكداری نیست، بلكه كل دنیای فناوری و به خصوص بخش تولید هوشمند را هم دستخوش تغییر اساسی خواهد نمود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در حالی كه رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده همچنان در حال رقابت برای جا باز كردن در دنیای ارز هستند، فناوری پشتیبان آن یعنی "بلاك چین" گام های گسترده ای در راه پذیرش جهانی برداشته است.
این فناوری می تواند امكان انتقال مطمئن و معتبر داده ها و همینطور یك شبكه قابل ردیابی ناگسستنی را فراهم آورد كه این خصوصیت ها تنها برای امور بانكی نیست.


بلاك چین امكان دارد آینده تولید هوشمند داده باشد
بلاك چین در اصل یك لیست قابل گسترش و بسط پذیر یا مخزن و ذخیره گاه تراكنش ها و سوابقی است كه شامل داده هایی است كه نمایانگر معاملات دستگاه ها یا اعضای یك شبكه هستند. این تراكنش ها كه "بلوك" نامیده می شوند، با استفاده از الگوریتم "هش"(hash) رمزگذاری می شوند و شبكه از راه اعمال ریاضی پیچیده به هم پیوسته می شود و اطمینان حاصل می كند كه هر معامله در جای مناسب خود قرار بگیرد.
روش دیگر برای فهمیدن همه اینها، تصور یك زنجیره دیجیتالی است كه آنرا نمی توان شكست و هر حلقه از زنجیر نقطه ارزشمندی از داده ها است.


بلاك چین و تولید
از آنجائیكه دنیای تولید نسبت به هر دوره دیگری بیشتر مبتنی بر فناوری است و ارتباط آن با فناوری هر روزه عمیق تر می شود، بدین مفهوم است كه تعداد زیادی از داده های اختصاصی و مهم تولید به سیستم های دیجیتالی منتقل می شوند و از آنها می گذرند.
یك طراحی، كار خویش را در حوزه دیجیتال با یك طراح آغاز می كند، جایی كه در یك برنامه CAD ایجاد می شود. در یك سیستم بلاك چین، پرونده(فایل) به صورت خودكار تغییرات را در پرونده موجود در بلاك چین ضبط می كند و یك اثر انگشت ناگسستنی از پرونده را بوجود می آورد.
بعد از اتمام طراحی، طراح یا شركت امكان دارد تلاش كنند داده ها را به یك تولید كننده ارسال نمایند. طی این روند ارسال است كه اگر اقدامات امنیتی مناسب انجام نشود، هكرها امكان دارد بتوانند داده ها را سرقت نمایند یا پرونده را خراب كنند.
بنابراین با وجود بلاك چین، اگر یك هكر در سیستم بلاك چین دخالت كند، به محض رسیدن داده ها به تولید كننده، سیستم دریافت كننده به تاریخ ذخیره شده در بلاك چین باز می گردد و اطمینان حاصل می كند كه هیچ تغییری ایجاد نشده باشد.
در نهایت در صورت مشاهده تغییرات، هیچ اثر انگشتی روی پرونده دریافتی نشان داده نمی گردد كه نشان داده است داده ها به شكلی خراب یا سرقت شده اند. در نمودار زیر به كل این فرایند نگاهی بیندازید.


فرایند انتقال و تفسیر داده های تولیدی با استفاده از یك روش تأیید دیجیتالی، ضرورت وجود عنصر انسانی را از بین می برد. طراحان و كاربران نهایی معمولاً در تأیید صحت داده ها، جایی برای خطاهای انسانی می گذارند، در حالیكه كل این فرایند اعتبارسنجی، انتقال و پذیرش دیجیتالی، با بلاك چین ایمن شده و خطاها حذف می شود. ضمن اینكه سبب صرفه جویی در وقت و هزینه هم می شود.
به عبارت دیگر، اگر من یك تولید كننده هستم كه یك قسمت از یك محصول كلی را تولید می كنم و مشخصات آن قسمت را از طراح دریافت می كنم كه در این فرایند، بالادست است، بلاك چین اطمینان می دهد كه من می توانم به داده هایی كه در واقع یا به ظاهر از سوی آن شخص آمده اند، اعتماد كنم و بدانم وی دقیقاً چه چیزی ارسال كرده است و اینكه در هنگام انتقال با تداخل و تعرضی مواجه نشده است.
از آنجا كه این زنجیره در مقابل دستكاری مقاوم است و بلوك ها به شكل زمان دار ضبط می شوند، یك بلاك چین یك چاره قوی و پایدار برای تأیید اعتبار داده ها در هر نقطه از چرخه عمر محصول است.
تهدیدات دیجیتالی در فضای تولید هوشمند، از سرقت داده ها گرفته تا دستكاری آنها متغیر است. نیاز شدیدی به امنیت در این بخش وجود دارد و بلاك چین می تواند این كار را به خوبی انجام دهد.


بلاك چین
اگر طی ۱۰ سال گذشته بانكداری، سرمایه گذاری و یا ارز رمزنگاری شده(رمز ارز) را دنبال كرده باشید، امكان دارد با واژه و مفهوم بلاك چین كه فناوری ثبت تراكنش ها و فناوری پشتیبان بیت كوین است، آشنا شده باشید. برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد بلاك چین باید دانست كه بلاك چین یك دفتر كل توزیع شده، غیر متمركز و عمومی است. البته فهمیدن نحوه كارایی بلاك چین به پیچیدگی فهمیدن جمله قبل نیست.
اگر این فناوری بسیار پیچیده است، چرا آنرا بلاك چین می نامند؟ بلاك چین در پایین ترین سطح خود، به معنای واقعی كلمه یك زنجیره از بلوك های دیجیتالی است. وقتی ما از كلمات "بلوك" و "زنجیره" در این حوزه صحبت می نماییم، در واقع درباره اطلاعات دیجیتال(بلوك) ذخیره شده در پایگاه داده عمومی(زنجیره) صحبت می نماییم.
بلوك ها در زنجیره بلوكی از قطعات دیجیتالی اطلاعات تشكیل شده اند. به صورت مشخص آنها سه بخش دارند:
۱. بلوك ها اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان و مقدار دلاری خرید اخیر كاربران از سایت های خرده فروش اینترنتی مانند آمازون را ذخیره می كنند.
۲. بلوك ها اطلاعات مربوط به اینكه چه كسی در تراكنش ها دخیل است را ذخیره می كند. مثلاً یك بلوك برای خرید شما از آمازون، بلوك نام مستعار منحصر به فرد شما را همراه با سایت آمازون ثبت می كند. ازاین رو به جای استفاده از نام واقعی شما، خرید شما بدون هیچ اطلاعات شناسایی هویت و با استفاده از یك امضای دیجیتال منحصر به فرد مانند یك نام كاربری ثبت می شود.
۳. بلوك ها اطلاعاتی را ذخیره می كنند كه آنها را از بلوك های دیگر متمایز می كند. مثل اینكه دو نفر نامهای متفاوتی دارند تا از یكدیگر تشخیص داده شوند، هر بلوك هم یك كد منحصر به فرد به نام "هش"(hash) ذخیره می كند كه به ما اجازه می دهد آنرا از هر بلوك دیگر متمایز بدانیم.
یك بلوك واحد در بلاك چین بسته به اندازه تراكنش ها می تواند تا یك مگابایت داده ذخیره كند. به این مفهوم كه یك بلوك واحد می تواند چند هزار تراكنش را زیر یك سقف جمع كند.


بلاك چین چگونه كار می كند؟
هنگامی كه یك بلوك داده های جدید را ذخیره می كند، در پایان به زنجیره بلوكی اضافه می شود. زنجیره بلوكی همانطور كه از نامش پیداست، متشكل از چند بلوك متصل شده است و به جهت اینكه یك بلوك به بلاك چین اضافه شود، باید چهار چیز اتفاق بیافتد: معامله باید رخ دهد، باید تأیید شود، باید در یك بلوك ذخیره شود و در نهایت باید یك "هش" به آن بلوك اختصاص داده شود.
هنگامی كه یك بلوك جدید به بلاك چین اضافه می شود، در معرض دید همگان قرار می گیرد و به صورت عمومی در دسترس می باشد. اگر نگاهی به بلاك چین بیت كوین بیاندازید، خواهید دید كه شما به داده های تراكنش، همراه با اطلاعات در مورد زمان، مكان و كسی كه بلوك را به بلاك چین اضافه كرده، دسترسی دارید.


امنیت بلاك چین در چیست؟
فناوری بلاك چین با چندین روش حافظ مسائل امنیتی است. اول اینكه بلوك های جدید همیشه به صورت خطی و با زمان بندی ذخیره می شوند. به عبارت دیگر آنها همیشه به انتهای بلاك چین اضافه می شوند. بعنوان مثال اگر نگاهی به بلاك چین رمزارز بیت كوین بیاندازید، می بینید كه هر بلوك موقعیتی را در زنجیره دارد به نام "هِیت" به مفهوم ارتفاع. بعد از آنكه یك بلوك به انتهای بلاك چین افزوده شد، به عقب برگشتن و تغییر محتویات بلوك بسیار دشوار است، چون كه هر بلوك حاوی "هش" مخصوص خود همراه با "هش" بلوك پیش از خود است.
كدهای "هش" توسط یك تابع ریاضی ایجاد می شوند كه اطلاعات دیجیتال را به یك رشته از اعداد و حروف تبدیل می كند. اگر اطلاعات بلوك به هر نحوی ویرایش شود، كد "هش" هم تغییر می كند.
بنابراین است كه بلاك چین امنیت بالایی دارد. ازاین رو اگر یك هكر بخواهد یكی از تراكنش ها در یكی از بلوك ها را دستكاری كند مجبور خواهد بود تمام بلوك های پس از آنرا هم دستكاری كند و برای این كار باید ابتدا كدهای هش هر بلوك را پیدا كند كه چیزی در حد غیر ممكن است.
برای حل مساله اعتماد، شبكه های بلاك چین مسائل ریاضی را برای كامپیوتر هایی كه می خواهند به شبكه بپیوندند و بلوك به آن اضافه كنند، طراحی می كند. این مسائل كه "مدل های اجماع" نامیده می شوند از كاربران می خواهند كه خویش را پیش از اینكه بتوانند به شبكه بلاك چین بپیوندند، اثبات كنند. یكی از رایج ترین نمونه های آن "اثبات كاركرد"(proof of work) نامیده می شود كه توسط بیت كوین به خدمت گرفته شده است.
"اثبات كاركرد" حمله هكرها را غیر ممكن نمی كند، اما این كار را تا حدودی بی فایده می كند. اگر یك هكر بخواهد به بلاك چین حمله كند، باید مسائل پیچیده محاسباتی ریاضی را حل كند كه شانس وی تنها ۱ در ۵.۸ تریلیون است.


شفافیت
با این كه اطلاعات شخصی در بلاك چین خصوصی و محرمانه است، این فناوری تقریباً همیشه "منبع باز "(open source) است.


معایب بلاك چین
در حالیكه پیشرفت های قابل توجهی برای بلاك چین وجود دارد، این فناوری با چالش های مهمی هم روبروست. موانع جهت استفاده از فناوری بلاك چین فقط فنی نیستند. چالش های اصلی، سیاسی و نظارتی هستند. چونكه هزینه زیادی برای طراحی نرم افزارهای مناسب و برنامه نویسی متناسب با این فناوری نیاز است و نظام مالی و زیرساخت های كشورها جهت استفاده از این تكنولوژی باید دگرگون شود.
باآنكه بلاك چین می تواند در هزینه كاربران صرفه جویی كند، اما این فناوری تا مجانی شدن راه زیادی دارد. برای مثال، سیستم "اثبات كاركرد" كه بیت كوین برای تأیید اعتبار تراكنش ها از آن استفاده می نماید، مقدار زیادی انرژی و توان محاسباتی را مصرف می كند. مثلاً قدرتی كه میلیون ها كامپیوتر در شبكه بیت كوین مصرف می كنند نزدیك به مصرف انرژی كشور دانمارك در یك سال است.
با عنایت به مطالعات اخیر شركت تحقیقاتی "الایت فیكسچرز"(Elite Fixtures)، هزینه استخراج یك بیت كوین با عنایت به مناطق مختلف جهان، بین ۵۳۱ دلار تا ۲۶ هزار و ۱۷۰ دلار است كه همانطور كه می بینید به صورت قابل ملاحظه ای متفاوت می باشد و باعث می شود در بعضی نقاط دنیا از ارزان بودن برق سوءاستفاده شود. این هزینه در ایالات متحده نزدیك به ۴۷۵۸ دلار است.




منبع:

1399/01/15
13:07:03
5.0 / 5
2831
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی