بوی بی نظیر باران حاصل كار باكتری ها برای تولید مثل است!

بوی بی نظیر باران حاصل كار باكتری ها برای تولید مثل است! به گزارش نیو وبلاگ تحقیقات جدید نشان داده است بوی منحصر به فرد باران بر روی خاك، حاصل یك واكنش شیمیایی است كه توسط باكتری ها انجام می شود و به توضیح اینكه چرا این باكتری ها برای این كار تكامل یافته اند، می پردازد.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تحقیقات جدید گروهی از دانشمندان بین المللی نشان داده است كه بوی بی نظیر باران بعد از بارش روی خاك، به وسیله باكتری هایی ایجاد می شود كه تلاش در جذب یك بندپای خاص بعنوان روشی برای پخش تخم های خود دارند. ازاین رو بوی خاص و خوشایندی كه بعد از بارش باران بر روی خاك به مشام می رسد، حاصل كار باكتری ها برای تولید مثل است.
این بو نمونه ای ۵۰۰ میلیون ساله از ارتباطات شیمیایی است كه برای كمك به نوع خاصی از باكتری ها منتشر می شود.
دانشمندان مدت ها است كه مجذوب بوی بی نظیری هستند كه هنگام باران به مشام می رسد. این بو بخصوص وقتی باران روی خاك خشك می بارد، برجسته می شود.
دو محقق استرالیایی بعد از یك تحقیق تأثیرگذار در دهه ۱۹۶۰ به نام "رایحه گتریكور"(odor petrichor)، به این نتیجه رسیدند كه روغن مخصوصی توسط گیاهان خاص در دوره های خشكسالی تولید می شود و سپس هنگام بارش باران در هوا آزاد می شود.
"پتریكور" یك رایحه خاكی است كه هنگام بارش باران روی خاك خشك تولید می شود.
یكی از اجزای اصلی این "رایحه پتریكور" یك تركیب آلی به نام "ژئوسمین"(geosmin) است. دانشمندان مدتی است كه می دانند كه یك سرده رایج از باكتری ها معروف به "استرپتومایس"(Streptomyces)، "ژئوسمین" تولید می كنند. تقریباً تمام گونه های "استرپتومایس" هنگام مرگ می توانند "ژئوسمین" آزاد كنند، اما تابحال مشخص نبود كه چرا باكتری ها این رایحه خاص را تولید می كنند.
"ژئوسمین" یك تركیب آلی است كه طعم و بوی متمایز خاك را بوجود می آورد. ژئوسمین مسئول طعم و مزه خاكی چغندر(لبو) هم هست. همینطور در ایجاد آن رایحه قوی كه در اثر بارش باران روی خاك، بعد از یك دوره هوای گرم و خشك به وجود می آید، تأثیر به سزایی دارد.
"مارك باتنر" یكی از محققان این مطالعه جدید می گوید: این واقعیت كه همه آنها ژئوسمین تولید می كنند، نشان داده است كه این یك مزیت انتخابی برای باكتری ها است، در غیر این صورت آنها این كار را نمی كردند.
ازاین رو ما شك كردیم كه آنها به نشانه و قصد انجام چیزی این كار را می كنند و بدیهی ترین فرضیه این بود كه این كار را برای جذب برخی حیوانات یا حشرات به منظور توزیع تخم های خود انجام می دهند.
محققان حالا در آزمایشات آزمایشگاهی و میدانی خود دریافته اند كه ژئوسمین به صورت خاص نوعی از بندپایان كوچك به نام "دم فنری" را به خود جلب می كند. محققان با مطالعه "دم فنری ها" دریافتند كه این موجودات مستقیماً می توانند ژئوسمین را حس كنند.
محققان می گویند كه هر دوی این موجودات همراه با یكدیگر تكامل یافته اند و استرپتومایس ها بعنوان غذا برای دم فنری ها استفاده می شوند، در حالیكه در ازای آن، دم فنری ها تخم های این باكتری ها را گسترش می دهند و به تولید جمعیت های جدید اترپتومایس ها كمك می كنند.
"باتنر" توضیح می دهد: در این بین، منافع متقابل وجود دارد. دم فنری ها، استرپتومایس ها را می خورند، ازاین رو ژئوسمین آنها را بعنوان یك منبع غذایی با ارزش جذب می كنند. دم فنرها هم در مقابل، تخم های آنها را از راه مدفوع خود پخش می كنند، ازاین رو استرپتومایس ها پراكنده می شوند. این روند شبیه به كار پرندگانی است كه میوه گیاهان را می خورند و در مقابل، دانه های آنها را هم توزیع می كنند كه این به نفع گیاهان است.
این رابطه همزیستی، برای بقای استرپتومایس ها مهم می باشد، چونكه باكتری ها به علت داشتن بعضی از تركیبات آنتی بیوتیكی خاص كه برای ارگانیسم های دیگر مانند مگس های میوه یا نماتدها سمی است، نمی توانند از راه آنها پخش شوند. از سوی دیگر، دم فنری ها برخی از آنزیم های جدید تولید می كنند كه می توانند آنتی بیوتیك های تولید شده توسط استرپتومایس ها را سم زدایی كنند.
این كشف جدید و قانع كننده نشان داده است كه رایحه نم باران حاصل از یك رابطه نزدیك به ۵۰۰ میلیون ساله بین باكتری ها و بندپایان است.
"باتنر" می افزاید: ما قبلاً اعتقاد داشتیم كه تخم های استرپتومایس ها توسط باد و آب توزیع می شوند، اما حالا دریافته ایم كه اینگونه نیست. بنابراین، این بندپایان بدوی كوچك در تكمیل چرخه زندگی استرپتومایس ها نقشی حیاتی دارند. ضمن اینكه استرپتومایس ها یكی از مهم ترین منابع آنتی بیوتیك برای دانشمندان هستند.
این مطالعه جدید در مجله Nature Microbiology انتشار یافته است.

1399/01/21