ابداع سیستم تعریق برای خنك كردن صفحات خورشیدی

ابداع سیستم تعریق برای خنك كردن صفحات خورشیدی نیو وبلاگ: پژوهشگران دانشگاه ˮمریلندˮ با ابداع یك سیستم جدید موفق شده اند كاری كنند تا پنل های خورشیدی تحت نور آفتاب، عرق كنند تا بدین وسیله مانند فرآیندی كه در بدن انسان رخ می دهد، خنك شوند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، اگر فرایند تعریق روی انسان کار می کند، چرا برای صفحات خورشیدی به کار گرفته نشود؟ محققان دانشگاه "مریلند" طرحی هوشمندانه برای عرق کردن صفحات خورشیدی ابداع نموده اند تا بتوانند آنها را خنک کنند و بازدهی آنها را بالا برند.
"لیانگبینگ هو" دانشمند مواد در دانشگاه مریلند اظهار داشت: این یک راه ساده، ظریف و مؤثر برای افزایش فوری بهره وری صفحات خورشیدی است.
اما این سیستم چگونه کار می کند؟ مطالعات قبلی نشان داده اند که خنک کردن پنل های خورشیدی با آب می تواند بازده آنها را بالا ببرد، اما این کار به آب فراوانی احتیاج دارد که در مناطق خشک و در کشورهای در حال توسعه در دسترس نیست.
بنابراین است که محققان دستگاه "جمع آورنده آب جو" را اختراع کرده اند. این دستگاه می تواند بخار آب را از هوا بکشد و آنرا به شکل آب مایع، متراکم کند.
در این میان، ژلی وجود دارد که بخار آب را در شب جذب می کند و با افزایش گرما در روز آنرا آزاد می کند. همینطور اگر پنل خورشیدی با پلاستیک پوشانده شود، بخار آزاد شده مجدداً به شکل آب مایع متراکم می شود و درون یک ظرف جمع می شود.
محققان تصمیم گرفتند از این آب جمع آوری شده بعنوان خنک کننده برای پنل های خورشیدی استفاده کنند. آنها برای رسیدن به این هدف، ورقه ای از ژل را بر روی قسمت زیرین یک صفحه خورشیدی سیلیکونی استاندارد تعبیه کردند، به این امید که در طول روز، این ژل از گرمای پنل خورشیدی برای تبخیر آب جمع آوری شده در شب قبل استفاده نماید.
بدین ترتیب، همانطور که عرق در بدن انسان تولید می شود، بخار آب هم از راه ژل آزاد می شود.
محققان می توانند مقدار ژل مورد نیاز را با رطوبت محیط تطبیق دهند و کاری کنند تا این سیستم حتی در خشک ترین شرایط هم کار کند.
در نهایت مشاهده شد که با به کارگیری این سیستم تعریق، دمای پنل های خورشیدی تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاسته می شود و میزان تولید برق آنها هم به صورت متوسط ​​۱۵ تا ۱۹ درصد افزایش می یابد.




منبع:

1399/02/28
14:38:07
5.0 / 5
2519
تگهای خبر: دانشگاه , دانشمند , سیستم , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی