با تلاش پژوهشگران انگلیسی صورت می گیرد

پادتنی كه می تواند به مقابله با آلزایمر كمك نماید

پادتنی كه می تواند به مقابله با آلزایمر كمك نماید به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، نوعی پادتن طراحی نموده اند كه می تواند به مقابله با آلزایمر كمك نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهشگران "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) و "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) به همراه پژوهشگران "دانشگاه لوند"(Lund University) سوئد، متد جدیدی برای طراحی پادتن ابداع نموده اند که می تواند ذرات سمی را که به سلول های سالم مغز صدمه می رسانند، شناسایی کند و پیشرفت قابل توجهی در مبارزه با آلزایمر باشد.
این روش می تواند ذرات سمی معروف به "الیگومر آملوئید بتا"(amyloid-beta oligomer) که نشانه بروز آلزایمر هستند را شناسایی کند و امید برای عرضه روش های تشخیصی جدید را برای آلزایمر و انواع دیگر فراموشی افزایش دهد. این گروه پژوهشی، متد جدیدی برای طراحی پادتن عرضه کرده اند که دقت بالایی در تشخیص الیگومرها و تعیین کمیت آنها دارد.
پروفسور "میشل وندروسکولو"(Michele Vendruscolo)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: حالا نیاز فوری به روش های کمی برای شناسایی الیگومرها احساس می شود. الیگومرها، نقش مهمی در بروز آلزایمر دارند اما آنقدر زیرک هستند که راهبردهای استاندارد کشف پادتن نمی توانند از عهده شناسایی آنها برآیند. ما با عرضه این راهبرد جدید، پادتن هایی را برای تشخیص این ذرات سمی کشف کرده ایم.
زوال عقل، یکی از علل مهم مرگ و میر در انگلستان به حساب می آید و سالانه بیشتر از ۲۶ میلیون پوند هزینه به همراه دارد. پژوهشگران تخمین زده اند که این آمار طی ۲۵ سال آینده، بیشتر از دو برابر خواهد شد و هزینه بیشتری خواهد داشت.
آلزایمر که شایع ترین نوع زوال عقل است، به مرگ سلول های عصبی و از دست رفتن بافت مغز منجر می شود و ضعف حافظه، تغییر شخصیت و مشکلات مربوط به فعالیت روزانه را به همراه دارد.
الیگومرها، توده های غیرعادی پروتئین هستند که دانشمندان آنها را بعنوان دلیل احتمالی زوال عقل شناسایی کرده اند. باآنکه پروتئین ها معمولا برای فرآیندهای سلولی، مهم به شمار می روند اما هنگام بروز آلزایمر، سرکشی می کنند و سلول های عصبی سالم را از بین می برند.


پروتئین ها باید به خوبی تنظیم شوند تا عملکرد کامل خویش را داشته باشند. هنگامی که این روند کنترل کیفیت با شکست مواجه می شود، تاشدگی پروتئین ها به صورت اشتباه صورت می گیرد و به آغاز یک واکنش زنجیره ای می انجامد که مرگ سلول های مغز را به دنبال دارد. این پروتئین ها، خوشه های غیرمعمولی معروف به "پلاک"(plaque) را شکل می دهند که بین سلول های مغز ایجاد می شوند و امکان سیگنال دهی کامل را از بین می برند. سلول های در حال مرگ، رشته های پیچیده ای از پروتئین را هم شامل می شوند که سیستم حیاتی جا به جایی را در سلول از بین می برند؛ بدین ترتیب مواد مغذی و سایر مواد ضروری نمی توانند در بین سلول حرکت کنند.
وندروسکولو افزود: کشف یک پادتن برای دقیق هدف قرار دادن الیگومرها، گام مهمی جهت بررسی روند این بیماری، شناسایی دلیل بروز آن و کنترل کردن آن به حساب می آید.
نتایج این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.




منبع:

1399/03/06
14:27:57
5.0 / 5
2268
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی