سرپرست وزارت صمت:

هدف گذاری صادرات ۴۱ میلیارد دلاری

هدف گذاری صادرات ۴۱ میلیارد دلاری به گزارش نیو وبلاگ قزوین سرپرست وزارت صمت اظهار داشت: صادرات ۴۱ میلیارد دلاری و رویكرد همه جانبه به ساخت داخل برای تحقق جهش تولید از مهمترین برنامه ها و سیاست های وزارت صمت امسال است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مهر، جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی و آئین تجلیل از صادرات کنندگان نمونه استان قزوین روز پنجشنبه در یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار گردید. حسین مدرس خیابانی در این مراسم اظهار داشت: برای تحقق جهش تولید باید بتوانیم مواد اولیه واحدها را تأمین نماییم و در این راه روان سازی کارها الزامی است.
وی اضافه کرد: امروز یک واحد بزرگ تولید چادر در استان البرز راه اندازی شد که می تواند بخش زیادی از نیاز داخلی را تأمین کند و ما باید از این واحدها حمایت نماییم. سرپرست وزارت صمت خاطرنشان کرد: در کشور سالانه به تولید ۹۰ میلیون مترمربع چادر مشکی نیاز داریم که فقط ۱۰ میلیون مترمربع آن در داخل تولید می شود که این وضعیت مطلوب نمی باشد در حالیکه یک واحد در استان البرز می تواند ۵۰ درصد نیاز داخلی چادر مشکی را تأمین کند و یا یک واحد رباتیک قطعه خودرو با افزایش ۲۲ درصدی در شرایط تحریم ها توانسته اشتغال ۴۴۰ نفری ایجاد کند که مبین ظرفیت های خوب کشور است. وی تصریح کرد: امروز سخت ترین شرایط تحریمی را داریم و با محدود شدن سیستم بانکی حتی رفت و آمد تجار و بازرگانان ما محدود و متوقف شده که در این شرایط تولید و صادرات کالا بسیار پرارزش است. مدرس خیابانی اظهار داشت: اگر حتی کشورهای اروپایی یک دهم تحریم ما را متحمل می شدند همه فعالیتهای آن قفل می شد اما با همه مشکلات توانسته ایم در بعضی حوزه ها تولیدات خویش را بالا ببریم. وی اظهار داشت: هر چند در تأمین برخی مواد اولیه واحدها گرفتار چالش های جدی هستیم اما باید تلاش نماییم تا با اتکا به توان صنعتگران داخلی از گردنه های اقتصادی عبور نماییم و دشمن نا امید شود.
مدرس خیابانی افزود: شهرک های صنعتی در کشور نماد توسعه صنعتی است اما امروز ۴۵ هزار واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی داریم که ۹۵۰۰ واحد آنها تعطیل شده غیر فعال است که این آمار در استان قزوین حدود ۲۲۰ واحد است و باید برای آن برنامه ریزی نماییم تا فعال شوند. وی با اشاره به مزایای شهرک صنعتی خاطرنشان کرد: در شهرک های صنعتی امکان ایجاد خوشه صنعتی وجود دارد، هزینه های راه اندازی کم است، امکان زنجیره تأمین کالا در شهرک ها موجود است و اشتغال پایدار را ممکن می کند.۴۱ میلیارد دلار صادرات هدف گذاری شده استمدرس خیابانی خاطرنشان کرد: سال جاری ۴۱ میلیارد دلار صادرات کالا هدف گذاری شده است و با استفاده از توان صنعتگران می توانیم با همه محدودیت ها این هدف را پیاده نماییم. وی افزود: وابستگی صنعتی به بیگانگان در این شرایط منطقی نیست و باید تولیدات مشابه خارجی را خودمان تأمین نماییم این در شرایطی است که سال قبل ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۸۲ درصد واردات ما مواد اولیه و واسطه ای بود که اگر بخواهیم روی پای خود بایستیم باید تلاش نماییم با حذف ارزبری کالاهای وارداتی نسبت به کاهش میزان واردات اقدام نماییم. سرپرست وزرات صمت خاطرنشان کرد: امروز دیگر دلار نفتی نداریم و باید تلاش نماییم وابستگی های صنعتی ما به حداقل برسد و در این راستا باید همه شهرک های صنعتی یک نمایشگاه دائمی داشته باشند و در آن کالاهای ساخته شده و آنچه نمی سازیم و وارد می نماییم در معرض دید صنعتگران، دانشجویان و شرکت های دانش بنیان قرار گیرد تا شاید نخبگان و تولید کنندگان برای ساخت آن اعلام آمادگی کنند و در راه خودکفایی قرار گیریم.
مهمترین رویکرد ما تقویت ساخت داخل استمدرس خیابانی افزود: امروز هیچ رویکرد مهمی جز ساخت داخل نداریم و اگر تابحال قطعه ساز بودیم باید آنرا تکمیل نماییم و ماشین ساز شویم. وی تصریح کرد: بخش عمده ای از ظرفیت ما کمتر از تولید است اما استراتژ ی وزارت صمت توجه به تأمین مواد اولیه و اختصاص ارز به این بخش است و با همکاری بانک مرکزی تلاش می نماییم برای جهش تولید تأمین مواد اولیه و اختصاص ارز به آن اختصاص دهیم. مدرس خیابانی اظهار داشت: مهم تر از ساخت داخل هیچ نگاهی بعنوان استراتژی صنعتی نداریم و چون رشد صنعتی بالاست باید به سمت تکمیل تولید داخلی و بی نیازی از خارج از مرزها پیش برویم بنابراین تلاش می نماییم ارز صادر کننده را در اختیار وارد کننده قرار دهیم تا مشکلات تولید کاهش پیدا کند. وی بیان نمود: در همین شرایط با تلاش صنعتگران داخلی تولید تلویزیون تا ۵۰ درصد، ماشین لباسشویی ۱۵۰ درصد، تایر خودرو تا ۲۷ درصد، تولید آلومینیوم ۳۱ درصد، پتروشیمی و تولید پارچه و پوشاک تا ۷ درصد افزایش یافته که پرارزش است.
۸۰ درصد مرزهای تجاری باز استسرپرست وزارت صمت تصریح کرد: ۸۰ درصد مرزهای تجاری و ۷۵ درصد بازارچه های تجاری ما باز است و مطمئن هستیم اگر نترسیم هدف گداری کالایی و بسته ای داشته باشیم قادریم صادرات ۴۱ میلیارد دلاری را محقق نماییم تا جهش تولید رخ دهد. وی در مورد مشارکت مردم محلی در سود معادن هم اظهار داشت: اگر بخشی از منافع معادن به مردم محلی اختصاص پیدا کند حتما معارضین را می کاهد و همراهی مردم بیشتر می شود که مصوبه ای داریم تا ۴ درصد سود در محل هزینه شود هر چند این کار نیازمند قانون است که باید نمایندگان آنرا مصوب کنند.
مدرس خیابانی از قزوین بعنوان قطب صنعت کشور یاد کرد و تصریح کرد: بازدید از واحدهای صنعتی استان قزوین باعث نشاط و ایجاد امید می شود و امیدواریم با فعال شدن همه ظرفیت های صنعتی استان بتوانیم به شعار جهش تولید برسیم. وی اظهار داشت: قزوین پنجمین استان صنعتی کشور است و انواع محصولات را تولید می کند و برای نمونه شهرک صنعتی کاسپین فقط متعلق به قزوین نیست بلکه تولیدات ملی در صنایع شوینده، قطعه سازی، فولاد و شیشه دارد بنابراین باید در گام بعدی توسعه ابعادی شهرک کاسپین جدی گرفته شود.
در این مراسم از ۲۵ صادرکننده نمونه استان قزوین تجلیل شد.


منبع:

1399/04/06
14:12:11
5.0 / 5
2567
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , ربات , رباتیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی