رفع تعهد ارزی آسان می شود

رفع تعهد ارزی آسان می شود رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید دولت تمام توان خودرا برای تسهیل در رفع تعهدات ارزی به كار بسته و دراین زمینه از پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی استقبال می كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، بر مبنای اعلام بانک مرکزی، صادرکنندگان تنها تا آخر تیر ماه سال جاری فرصت دارند تا نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادراتی که پارسال انجام شده اقدام نمایند. آخرین آمارهای عرضه شده از جانب بانک مرکزی نشان می دهد، بخش قابل توجهی از این ارز به کشور بازگشت داده شده اما با عنایت به تداوم تحریم ها و کاهش میزان صادرات تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، اقتصاد کشور احتیاج به تأمین حداکثری ارز از منابع قطعی خود دارد و ازاین رو بانک مرکزی از صادرکنندگان خواسته تا آخر تیر ماه، ارز خویش را بازگردانند و در غیر این صورت از مشوق های صادراتی محروم خواهند شد.
سیاست تعهد ارزی از آغاز سال ۱۳۹۷ و همزمان با بازگشت تحریم های آمریکا کلید خورد. با عنایت به کاهش درآمدهای نفتی دولت، بانک مرکزی تصمیم گرفت برای صادرکنندگان غیرنفتی تعهدات ارزی در نظر بگیرد تا با بازگشت ارز آنها به سامانه نیما و تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان، اقتصاد ایران از این محل صدمه نبیند.
با وجود آنکه آخرین مدل طراحی شده از جانب بانک مرکزی با تایید بخش خصوصی همراه شد و سال قبل بخش قابل توجهی از تعهدات بدون اختلاف به کشور بازگشت اما با عنایت به مشکلات بوجود آمده تحت تأثیر کرونا، صادرکنندگان در بازگشت بخشی از ارزهایشان با مشکل مواجه گشتند. محمد لاهوتی – رئیس کنفدراسیون صادرات ایران – در اینباره به ایسنا اظهار داشته بود: در ماه های گذشته با عنایت به محدودیت تردد در مرزهای مشترک و کاهش آمار صادرات و دشوار شدن تجارت، عملا سرعت بازگشت ارز به کشور کاهش یافته و این فرآیند دشوار شده است و همین مبحث سبب شده بانک مرکزی و دولت تاکید باردیگر ای بر اجرای ابزارهای نظارتی و برخورد با برخی متخلفان داشته باشند. با وجود شرایط کرونا، مهلت اعلام شده از جانب بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال گذشته، آخر تیر ماه سال جاری تعیین شده است. هرچند در شورای گفتگو با پیشنهاد اعضای اتاق برای تمدید این مهلت موافقت شد اما مصوبات این شورا خود به شکل مستقل اجبار اجرایی ندارد و برای نهایی شدن باید در بخش هایی مانند هیئت دولت تصویب شوند. با عنایت به رویکرد بانک مرکزی به نظر می آید که این بانک با تمدید مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان موافق نیست و ازاین رو احیانا همان زمان اجرایی می شود.
اشاره لاهوتی به جلسه شورای گفتگو در ۲۰ خرداد سال جاری است. در این نشست اعضای شورا، هفت پیشنهاد از ۹ پیشنهاد ارزی اتاق بازرگانی را تایید نمود که یکی از آنها به تمدید مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات اختصاص داشت اما با این وجود به نظر می آید بانک مرکزی با این تمدید مهلت موافقت نکرده است.
در فاصله حدود دو هفته تا آخر زمان مقرر برای بازگشت ارزهای صادراتی سال گذشته، رئیس سازمان توسعه تجارت از به کار بستن تمام توان این مجموعه برای تسهیل بازگشت ارز سخن گفته است. حمید زادبوم گفته ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان ظرف مهلت قانونی مقرر به دغدغه ای ملی تبدیل گشته، لذا، دولت و تمامی دستگاه های اجرایی تمام تلاش خویش را برای تسهیل روند تسویه تعهدات ارزی توسط صادرکنندگان بسیج کرده است. همینطور کمیته کارشناسی شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی آخرین نتایج تصمیمات کارگروه مبحث نحوه رفع تعهدات ارزی صادرات از محل ورود موقت تشریح و مقرر شد اتاق های بازرگانی و تعاون ایران نقطه نظرات پیشنهادی نهایی بخش های غیر دولتی را در اسرع وقت اعلام کنند.
ایران در سال ۱۳۹۸ بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشت اما امسال با عنایت به کاهش صادرات تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، احتمال کاهش درآمدهای ارزی از این محل وجود دارد. هر چند صادرکنندگان ابراز امیدواری کرده اند با کاهش شیوع ویروس کرونا، از سرگیری فعالیت مرزها و استفاده از بازارهای جدید مانند صادرات محصولات بهداشتی، بخش زیادی از این کاهش صادرات جبران شود.



1399/04/14
17:03:36
5.0 / 5
2454
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , سازمان , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی