گوگل ارث مغز منتشر گردید

گوگل ارث مغز منتشر گردید نیو وبلاگ گوگل ارث مغز منتشر گردید

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، این اطلس دارای نزدیک به ۲۵۰ ناحیه است که هر یک بر مبنای آنالیز ۱۰ مغز بوجود آمده است. بیشتر از ۲۴ هزار نواحی بسیار کوچک مغز دیجیتالی شده و به صورت سه بعدی مونتاژ شده و توسط کارشناسان نقشه برداری شده است.
این اطلس بعنوان بخشی از زیرساخت های جدید "ای برینز" (EBRAINS) پروژه مغز انسان اروپایی، بعنوان واسطی برای پیوند دادن اطلاعات مختلف درباره مغز به روشی دقیق به کار می آید. محققان آلمانی به سرپرستی پروفسور "کاترین آمونتس"(Katrin Amunts) هم اکنون اطلاعات اطلس جدید مغز را در مجله "Science "ارائه کردند. در زیر میکروسکوپ می توان دریافت که مغز انسان به صورت یکنواخت ساخته نشده است اما به مناطق واضح و مرتب تقسیم شده است و هر کدام از آنها در توزیع و تراکم سلول های عصبی و عملکرد متفاوت هستند. با استفاده از "جولیچ مغز" محققان جامع ترین نقشه دیجیتالی معماری سلولی را عرضه می دهند.
کاترین آمونتس، مدیر مرکز تحقیقات آلمان و استاد دانشگاه دوسلدورف اظهار داشت: از یک طرف اطلس دیجیتال مغز به تفسیر نتایج آزمایش های تصویربرداری عصبی به صورت دقیق به ما کمک خواهد نمود و از سوی دیگر، به شکلی این اطلس همانند نوعی" گوگل ارث "مغز است چونکه اطلاعات بسیاری درباره جنبه های بسیار متفاوت مغز عرضه می دهد.
به این ترتیب، محققان سهم بسزایی در پروژه مغز انسان(HBP) دارند و این اطلس حاصل بیشتر از یک ربع قرن تلاش محققان است. متخصصان طی این سال ها تصاویر مغز بسیاری را آنالیز کردند و از الگوریتم های ریاضی برای ارزیابی بخش های بافت مغز انسان طی سالها استفاده کردند.
ازاین رو جولیچ مغز موقعیت و شکل مناطق مختلف را بعنوان نقشه ای دقیق نشان داده است. محققان طی ایجاد این اطلس دریافتند تفاوت های زیادی در ناحیه بروکا که با گفتار مرتبط می باشد، وجود دارد. در مقابل، ناحیه بینایی اولیه بسیار یکنواخت تر به نظر می آید.
ناحیه بروکا(Broca's area‎) ناحیه ای در لوب پیشانی نیمکره غالب(اغلب نیمکره چپ) در مغز انسان است که کارکردهایی در رابطه با تولید گفتار دارد. این اطلس هم اکنون به پیوند داده ها در مورد بیان ژن، اتصال و فعالیت عملکردی کمک می نماید، بعنوان مثال می توان از آن برای درک بهتر عملکرد مغز و مکانیسم آن و ایجاد بیماری ها استفاده نمود. این اطلس به محققان در درک بهتر سازمان پیچیده مغز و کشف ارتباط چگونگی نواحی مختلف با یکدیگر کمک می نماید.

1399/05/12