كشف میزان پراكندگی هلیوم در تاج خورشیدی

كشف میزان پراكندگی هلیوم در تاج خورشیدی میزان اطلاعات و دانش محققان از میزان فراوانی هلیوم در تاج خورشیدی(هلیوم دومین عنصر فراوان جهان است)، به صورت عمده از مدلها و روش های اندازه گیری های غیرمستقیم مشاهدات لرزه شناسی خورشیدی به دست آمده است چونكه اندازه گیری واقعی هلیوم در جو خورشید تابحال خیلی كم انجام شده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، سال ۲۰۰۹ ناسا یک موشک ژرفاسنج معروف به "هرشل"(HERSCHEL) را به منظور اندازه گیری هلیوم در جو خورشیدی پرتاب کرد. موشک ژرفاسنج یا موشک پژوهش(Sounding rocket)، یک موشک حمل کننده ابزار است که برای اندازه گیری و انجام آزمایش های علمی در طول پرواز زیرمداری خود طراحی شده است.
طی این مأموریت برای نخستین بار دانشمندان نقشه جهانی کاملی از انتشار هلیوم و هیدروژن در تاج خورشیدی به دست آوردند. برای اندازه گیری میزان هلیوم و هیدروژن در جو و میزان پراکندگی هلیوم ناسا در تاج خورشیدی و هلیوسفر، این موشک تصاویری را از تاج خورشیدی به ثبت رساند.
مشاهدات هرشل نشان داد که هلیوم به صورت مساوی در اطراف تاج خورشیدی پراکنده نشده است. منطقه استوایی فاقد هلیوم بود، در حالیکه مناطق در عرض جغرافیایی میانی بیشترین تعداد هلیوم را داشتند.
در مقایسه با تصاویر رصدخانه خورشیدی و هورسپهری(Solar and Heliospheric Observatory SOHO)، یا سوهو دانشمندان توانستند با مشاهده این تصاویر فراوانی هلیوم را در پوشش های عرض جغرافیایی با جایی که خطوط میدان مغناطیسی خورشید در منظومه شمسی وجود دارند متوجه شوند.
این نشان داده است که نسبت هلیوم به هیدروژن به شدت با میدان مغناطیسی و سرعت باد خورشیدی در تاج خورشیدی ارتباط دارد. مناطق استوایی با میزان فراوانی هلیوم کم با میزان باد خورشیدی اندازه گیری شده در نزدیکی زمین مطابقت دارد.
این نشان داده است که جو خورشیدی از آنچه دانشمندان تصور می کردند پویاتر است. هرشل از راه دور می تواند به سادگی به بررسی این موضوعات بپردازد. درآینده دانشمندان قصد دارند مشاهدات بیشتری را برای توضیح تفاوت فراوانی انجام دهند. دو ابزار Metis و EUI که بر روی کاوشگر خورشیدی سولار اوربیتر قرار دارند می توانند اطلاعات مهمی در این حوزه در اختیار دانشمندان قرار دهند.
در ۹ فوریه سال ۲۰۲۰، ناسا و آژانس فضایی اروپا مأموریت مدارگرد خورشیدی خود معروف به سولار اوربیتر را پرتاب کردند. هدف این مأموریت پاسخ دادن به برخی سؤالات کلیدی علمی است. این سوالات شامل سیر تکاملی سیاره ها و ظهور حیات، نحوه کار منظومه شمسی، منشاء جهان هستی و همینطور فیزیک بنیادی در جهان است.




منبع:

1399/05/19
20:28:02
5.0 / 5
1642
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , جهان , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی