ماسك تیتانیومی با نور، باكتری ها و ویروس ها را می كشد

ماسك تیتانیومی با نور، باكتری ها و ویروس ها را می كشد نیو وبلاگ: پژوهشگران موفق به ساخت ماسكی شده اند كه باكتری ها و ویروس ها را در نانوسیم های تیتانیوم اكسید به دام می اندازد و آنها را با نور از بین می برد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ماسک ها چند ماهی است که با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ به قسمتی از زندگی روزمره ما تبدیل گشته اند و در صورتیکه حضور آنها برای متوقف کردن زنجیره انتشار این بیماری بسیار مهم می باشد، اما با نقایص خاصی همراه هستند.
یکی از این نقایص این است که دفع آنها آسان نیست، برای اینکه آنها بجای از بین بردن عوامل بیماری زا تنها آنها را به دام می اندازند و در صورت دفع نامناسب، خودشان عامل انتشار بیماری می شوند. یک ماسک استفاده شده که در سطل زباله باز انداخته شده است، می تواند منبع جدید آلودگی باشد. بنا بر این پژوهشگران آزمایشگاه "فورو"(Forró) روی ماده بهتری برای ساخت ماسک کار می کنند.
حالا آنها موفق به ساخت غشایی از نانوسیم های تیتانیوم اکسید شبیه به فیلتر کاغذی شده اند که مزایای بزرگی دارد و دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. علاوه بر این، این ماده جدید می تواند در هنگام استفاده از نور ماوراء بنفش، عوامل بیماری زا را به دام بیندازد و آنها را از بین ببرد و همین موجب می شود که ماسک ها قابل استفاده مجدد شوند.
پژوهشگران در یک آزمایش نشان دادند که چگونه این فیلتر، باکتری "Escherichia coli" را از بین می برد و رشته های دی ان ای آنرا تخریب می کند. این فیلتر قادر به از بین بردن میکروارگانیسم ها در ماسک بود.


در صورتیکه هنوز این ماده جدید با کروناویروس جدید آزمایش نشده است، این تیم فکر می کند که ماسک های نانوسیمی می توانند در جلوگیری از انتشار این ویروس، فوق العاده مفید باشند.
ممکنست مدتی طول بکشد تا این ماسک های نانویی در بازار عرضه شوند، با این وجود پژوهشگران امیدوار هستند که هرچه سریعتر به دست عموم برسد.
پژوهشگران می گویند: فناوری ابداعی ما در شرایط آزمایشگاهی ظرفیت تولید حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر مربع فیلتر را در هفته فراهم می آورد. این کافی است تا ماهانه ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار ماسک قابل استفاده مجدد تولید شود.
از آنجائیکه ماسک های یکبار مصرف موجب ایجاد بحران زیست محیطی می شوند، قابلیت استفاده مجدد از ماسک ها بطور قطع یک مزیت خواهد بود.
یک استارت آپ به نام "Swoxid" می خواهد این فناوری را از آزمایشگاه به بازار منتقل کند. علاوه بر این، "اندره هورواث" سرپرست این مطالعه و بنیان گذار "Swoxid" می گوید: این غشاها را می توان در برنامه های تصفیه هوا مانند سیستم های تهویه و تهویه مطبوع و همین طور در تجهیزات محافظ شخصی بهره برد.
این تحقیق در مجله Advanced Functional Materials انتشار یافته است.




منبع:

1399/05/30
11:23:29
5.0 / 5
1734
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی