روحانی در جلسه هیات دولت در حضور رهبر انقلاب:

اقتصاد ایران در مقابل مشكلات ناشی از شیوع ویروس كرونا تنها ۳ درصد لطمه دید

اقتصاد ایران در مقابل مشكلات ناشی از شیوع ویروس كرونا تنها ۳ درصد لطمه دید نیو وبلاگ: رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت كه به صورت ویدئو كنفرانس در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشكیل شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر اصرار كرد كه دولت تدبیر و امید همیشه رهنمودهای مقام معظم رهبری را وجه همت خود برای رفع مشكلات و عمران و آبادانی كشور قرار داده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در این جلسه، "ارتقاء تاب آوری اقتصاد و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی" را یکی از مهم ترین و اصلی ترین رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و اظهارداشت: در همین راستا ارتقاء تاب آوری اقتصاد و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی سرلوحه و محور همه فعالیت ها و کوشش های دولت قرار گرفت که آثار مثبت آن در مواجهه با تکانه های بیرونی به اقتصاد کشور در سال های اخیر آشکارا قابل مشاهده می باشد.
روحانی با اشاره به همه گیری کرونا که از اواخر سال قبل جمهوری اسلامی ایران را نیز مانند دیگر کشورهای دنیا تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: قبل از شیوع ویروس کرونا نیز کشور در دوره دولت تدبیر و امید با ۲ تکانه بیرونی جدی دیگر روبه رو شده بود که یکی سقوط قیمت نفت در اوایل سال ۹۳ و دومی تحریم های شدید و ظالمانه آمریکا از سال ۹۷ بود.
رئیس جمهور اشاره کرد: بااینکه سقوط قیمت نفت و به ویژه تحریم های بی سابقه و ظالمانه آمریکا مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرد اما دولت در مواجهه با این مشکلات، کشور را به خوبی اداره کرد و با بهره بردن از تجربه مواجهه موفق با این دو تکانه، توانست کشور را در مقابل مشکلات ناشی از همه گیری کرونا نیز به خوبی مدیریت کند.
روحانی اشاره کرد: در صورتیکه اقتصاد خیلی از کشورهای بزرگ دنیا تا ۲۰ درصد کوچک شد اما اقتصاد ایران در مقابل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا تنها ۳ درصد لطمه دید که این نشان توانمندی دولت در ایستادگی در مقابل این مشکل و مدیریت آن است.
رئیس جمهور افزود: البته دولت از پیش و در امتداد عمل به تأکیدات حضرتعالی برای کاهش اتکاء بودجه به نفت در طول سال های گذشته اتکاء بودجه به نفت را به ۹.۹ دهم درصد در سال ۹۸ رسانده بود که امسال این اتکاء از این هم کمتر شد.
روحانی در توضیح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در ۷ سال گذشته، اظهار داشت: در صورتیکه شیوع ویروس کرونا در همه کشورها موجب افزایش بیکاری شد، در ایران در طول مدتی که با همه گیری کرونا مواجه بوده ایم، بیکاری در مجموع ۱.۱ دهم درصد کاهش هم یافته است که این دستاورد به خودی خود حاصل نشده بلکه در سایه کوشش های دولت در سال های گذشته تحت رهنمودهای حضرتعالی به دست آمده است.
رئیس جمهور با اشاره به ۲ برابر شدن تخت های بیمارستانی در طول مدت سپری شده از دولت تدبیر و امید نسبت به تمام سال های قبل از این دولت تا پیروزی انقلاب اسلامی، کاهش چشم گیر هزینه های درمان مردم، افزایش قابل توجه تجهیزات پزشکی و نرخ دسترسی مردم به پزشک و امکانات پزشکی به شکلی برابر در سراسر کشور، افزود: دولت برغم مشکلات فراوان اقتصادی، تحولی بزرگ را در بخش درمانی و سلامت کشور به وجود آورده که حاصل آنرا در پایین بودن تعداد جانباختگان ناشی از کرونا در کشورمان نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته مشاهده کردیم.
روحانی به گسترش چشم گیر زیرساخت های ارتباطی در دولت تدبیر و امید و ۳۳ برابر شدن ظرفیت تبادل اطلاعات در عرصه فضای مجازی اشاره نمود و گفت: در عرصه دولت الکترونیک از رتبه ۱۰۶ به رتبه ۸۶ ارتقاء یافتیم و اقدامات دولت در این حوزه در روزهای شیوع ویروس کرونا کمک بسیاری به اجرای پروتکل های بهداشتی و صیانت از جان مردم کرده است.
رئیس جمهور افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در کشور از ۵۵ به ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت در طول دولت تدبیر و امید را دستاورد مهم دیگری عنوان نمود که علاوه بر یاری به رونق اقتصادی در کشور در روزهای شیوع ویروس کرونا نیز در زمینه تامین داروها و تجهیزات مورد نیاز کمک بزرگی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور کردند.
روحانی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید تنها دولتی بود که بعد از انقلاب فعالیت خودرا در شرایط رکود تورمی شدید آغاز کرد، اما به فاصله کوتاهی نرخ تورم را کاهش داده و برای نخستین بار بعد از ۲۶ سال آنرا تک رقمی کرد، گفت: حدود ۳ سال بعد از آغاز فعالیت خود با ثبت نرخ رشد اقتصادی ۱۴ درصدی در جایگاه نخست رشد اقتصادی دنیا قرار گرفت.
رئیس جمهور اشاره کرد: در ۷ سال قبل تولید کشور در صنعت پتروشیمی و فولاد تقریباً به ۲ برابر بالا رفته و درآمدهای کشور از محل صادرات محصولات پتروشیمی از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که با اتمام جهش سوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ این درآمدها به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید. تولیدات کشور در زمینه تولید آلومینیوم، مس، صنعت خودرو و لوازم خانگی و دیگر عرصه ها نیز از افزایش و رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
روحانی با اعلان اینکه در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۸ نرخ رشد تولیدات کشور برغم شیوع ویروس کرونا نسبت به زمان مشابه پارینه ۱۳ درصد افزایش یافته است، اشاره کرد: تولید محصولات کشاورزی که در ابتدای دولت تدبیر و امید ۹۷ میلیون تن بود، به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و تا اختتام این دولت به بیش از ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید. سطح زیرکشت گلخانه ای کشور نیز از ۸ هزار هکتار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و راندمان آبیاری نیز از ۹۰۰ گرم تولید محصول در ازای یک مترمکعب آب به ۱۳۵۰ گرم رسیده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در طول ۷ سال قبل ۴.۵ میلیون واحد مسکن ساخته شده است،
روحانی اظهار داشت: در صورتیکه در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره برداری رسیده بود در این دولت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است و در زمینه ساخت مسکن اجتماعی و مسکن روستایی اقدامات خوبی انجام شده که در آینده شاهد تحولات مثبت ناشی از آنها در عرصه مسکن خواهیم بود.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه توسعه بنادر و دیگر زیرساخت های مورد نیاز برای رونق تولید، اظهارداشت: در طول این دولت بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر راه آهن و ۱۰ هزار کیلومتر راه راه اندازی شده، ظرفیت جابجایی کالا در بنادر ۶۶ هزار تن افزایش داشته و رشد شرکت های دانش بنیان بسیار شتاب یافته است.
روحانی با اعلان اینکه یکی از مهم ترین اقدامات دولت تدبیر و امید تلاش در اجرای عدالت و کمک به معیشت مردم محروم و مستضعف بوده است، اشاره کرد: تعداد روستاهای برخوردار از گاز در این دولت از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار روستا افزایش یافته و تعداد روستائیان برخوردار از آب شرب سالم و پایدار از ۹۰۰ هزار نفر به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.
رئیس جمهور افزود: پوشش شبکه برق رسانی در کشور تقریباً از ۹۹ درصد عبور کرده و ۳۲ هزار روستا از امکانات ارتباطی پهن باند برخوردار شده اند و در بخش سلامت و راه روستایی نیز خدمات شایان توجهی ارائه شده است.
روحانی در ادامه سخنان خود افزایش ۶ برابری حداقل حقوق کارگران و کارمندان در ۷ سال اخیر برغم مشکلات مالی، افزایش ۶ برابر مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و افزایش ۵ برابری حقوق فرهنگیان را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید برشمرد و اظهار داشت: دولت با وجود محدودیت های شدید مالی بعد از شروع کرونا علاوه بر اعطاء وام یک میلیون تومانی به همه خانواده هایی که یارانه دریافت می کنند، بسته های متنوع حمایتی و وام ودیعه مسکن نیز برای کمک به لطمه دیدگان از مشکلات ناشی از کرونا در نظر گرفت.
رئیس جمهور اظهارداشت: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفتیم برای حدود ۳ میلیون نفر جمعیت کشور که مصرف برق آنها پایین تر از میانگین مصرف خانوار است، هزینه برق رایگان شود تا برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برق مستضعفین و اقشار محروم کم مصرف رایگان شود.
روحانی با اشاره به کوشش های دولت در زمینه استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین المللی، اشاره کرد: امروز در زمینه بهره برداری از میادین مشترک گازی و نفتی و ساماندهی آب های مرزی گام های موفقی برداشته شده و در دو دعوای مهم حقوقی با آمریکا تاکنون در دادگاه لاهه پیروز بوده ایم و علاوه بر لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مقابل جمهوری اسلامی توانستیم پرونده PMD مقابل جمهوری اسلامی ایران را نیز ببندیم.
رئیس جمهور با تاکید باردیگر بر اینکه عمل به سفارش ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری، سرلوحه همه خدمات و کوشش های دولت تدبیر و امید بوده است، اظهار داشت: دولت تلاش نموده با اصلاح ساختار بودجه و نظام بانکی و تکمیل زیرساخت های دولت الکترونیک هر چه بیشتر در نظام مالی و اداری کشور شفافیت ایجاد کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید




منبع:

1399/06/02
17:50:44
5.0 / 5
1732
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , الكترونیك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی