كمبود برنج خارجی در بازار دست دلالان را برای افزایش قیمت برنج ایرانی باز می كند

كمبود برنج خارجی در بازار دست دلالان را برای افزایش قیمت برنج ایرانی باز می كند به گزارش نیو وبلاگ دبیر انجمن واردكنندگان برنج اظهار داشت: كمبود برنج خارجی در بازار سبب می شود دلالان از شرایط سوء استفاده كنند؛ به صورتی كه یا برنج را از شالیكاران ارزانتر خریداری می كنند و یا قیمت آنرا برای مصرف كننده بالا می برند.



مسیح کشاورز در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه سه مولفه قیمت جهانی، نرخ ارز و مجموع سود و عوارض گمرکی و سایر هزینه ها در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی موثر است، اظهار داشت: قیمت جهانی برنج رو به کاهش است اما در کشور مشکل افزایش نرخ ارز و هزینه های مربوط به انبار داری وجود دارد که اثرات خویش را بر قیمت تمام شده برنج وارداتی می گذارند.

وی افزود: ارز نیمایی ۱۴ هزارتومانی هم اکنون به حدود ۲۰ هزارتومان رسیده است و خواهش کردیم که هرچه زودتر برای ترخیص برنج های رسوبی در گمرکات ارز تخصیص داده شود تا این محموله ها بیشتر از این مشمول سایر هزینه ها همچون انبارداری و دموراژ نشوند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه زمانی که ارز نیمایی ۱۴ هزارتومان بود برنج خارجی در بازار کیلویی ۱۶ هزارتومان فروخته می شد، اظهار نمود: هم اکنون با افزایش نرخ ارز نیمایی قیمت برنج خارجی در بازار ۱۸ تا ۲۰ هزارتومان است. یعنی بسته به نوع ارزی که با آن برنج خریداری می شود قیمت ها در این بازه متغییر است.

وی خاطرنشان کرد: گفته می شود که واردات برنج هیچ تاثیری بر قیمت برنج ایرانی ندارد و از سویی واردات به اندازه کافی انجام شده و همینطور برنج خارجی در بازار وجود ندارد. این حرف ها آدرس های غلطی است که توسط دلالان مطرح می شود، چونکه می توانند از این طریق برنج را از شالیکاران ارزانتر خریداری کنند و از سویی اعلام کنند که فقط برنج ایرانی در بازار است و قیمت ها را بالا ببرند.

کشاورز در ادامه با اشاره به اینکه سهم برنج خارجی در بازار جداست ولی با این تفاسیر کمبود برنج خارجی در بازار سبب می شود دلالان از شرایط سوء استفاده کنند، اظهار داشت: اگر برنج خارجی در کشور به اندازه کافی باشد از شدت افزایش قیمت برنج ایرانی می کاهد. اما اگر این اتفاق رخ ندهد قیمت برنج ایرانی افزایش می یابد و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صدمه می بینند. به عبارت دیگر افزایش قیمت برنج ایرانی خیلی از مصرف کنندگان این برنج را به سمت مصرف برنج خارجی سوق می دهد.




منبع:

1399/06/10
21:26:33
5.0 / 5
1846
تگهای خبر: جهان , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی