چرا بعضی از افراد به كووید-19 شدید مبتلا می شوند؟

چرا بعضی از افراد به كووید-19 شدید مبتلا می شوند؟ یافته های جدید دانشمندان ˮموسسه ملی سلامتˮ به توضیح اینكه چرا بعضی از افراد به كووید-۱۹ شدید مبتلا می شوند، كمك می نماید. این یافته ها همینطور امكان دارد نخستین توضیح مولكولی را در مورد دلیل مرگ بیشتر مردان نسبت به زنان در اثر كووید-۱۹ عرضه نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکس، محققان دریافتند که بیشتر از ۱۰ درصد از افرادی که به کووید-۱۹ شدید مبتلا می شوند، دارای آنتی بادی های غلط(اتوآنتی بادی) هستند که به جای حمله به ویروس عامل بیماری، به سیستم ایمنی حمله می کنند.
۳.۵ درصد یا بیشتر افرادی که گرفتار کووید-۱۹ شدید می شوند دارای نوعی جهش ژنتیکی خاص هستند که بر ایمنی بدن تاثیر می گذارد. در نتیجه هر دو گروه پاسخ ایمنی موثری ندارند که این مورد هم به اینترفرون نوع یک بستگی دارد که مجموعه ای از ۱۷ پروتئین برای محافظت از سلول ها و بدن است که در مقابل ویروس ها بسیار مهم هستند. خواه این پروتئین ها توسط آنتی بادی ها خنثی شده باشند یا به علت وجود ژن معیوب در مقادیر ناکافی تولید شده و یا سبب ایجاد یک واکنش ضد ویروسی ناکافی شده باشند، به نظر می آید عدم وجود آنها یک وجه مشترک در میان افرادی است که از ذات الریه ناشی از کووید-۱۹ رنج می برند.
تنوع گسترده در شدت بیماری ناشی از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، دانشمندان و پزشکان را متحیر کرده است. کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می تواند سبب ایجاد یک عفونت شود و در بدترین حالت هم سبب مرگ افراد می شود. از فوریه سال ۲۰۲۰، دکتر سو و دیگر محققان این موسسه داده های هزاران بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را ثبت و ارزیابی کردند تا دریابند آیا عامل ژنتیکی این نتایج بالینی متفاوت را بوجود می آورد یا خیر.
محققان کشف کردند که در میان تقریباً ۶۶۰ فرد مبتلا به کووید-۱۹ شدید، تعداد قابل توجهی از افراد دارای انواع ژنتیکی نادر در ۱۳ ژن شناخته شده برای دفاع بدن در مقابل ویروس آنفلوانزا هستند و بیشتر از ۳.۵ درصد به صورت کامل ژن عملکردی ندارند. آزمایش های بیشتر نشان داد که سلول های ایمنی از این ۳.۵ درصد هیچ گونه اینترفرون نوع یک قابل تشخیص در پاسخ به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ تولید نمی کنند.
با بررسی نزدیک به ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به ذات الریه ناشی از کووید-۱۹، محققان همینطور دریافتند که بیشتر از ۱۰ درصد آنها در شروع عفونت اتوآنتی بادی ضد اینترفرون داشتند و ۹۵ درصد از این بیماران مرد بودند. آزمایش های زیست شیمی تایید کردند که اتوآنتی بادی ها فعالیت اینترفرون نوع ۱ را مسدود می کنند. اینترفرون نوع ۱(Interferon type I‎) زیرگروه بزرگی از اینترفرون ها هستند که به تنظیم فعالیت دستگاه ایمنی بدن کمک می کنند.




منبع:

1399/07/05
14:15:16
5.0 / 5
1490
تگهای خبر: تكنولوژی , دانشمند , سیستم , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی