تاثیر اكسی توسین بر رفتار مادران بعد از زایمان

تاثیر اكسی توسین بر رفتار مادران بعد از زایمان نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه كیوتوˮ و ˮدانشگاه آزابوˮ ژاپن در مطالعه اخیرشان توضیح داده اند كه چگونه میزان هورمون اكسی توسین طبیعی مادر بر رفتار او تأثیر می گذارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکس، اکسی توسین یکی از مهمترین هورمون ها بین مادر و نوزاد است. پژوهشگران دانشگاه "کیوتو" و دانشگاه "آزابو" ژاپن در یک مطالعه جدید خبر دادند که میزان "اکسی توسین" با حساسیت مادران نسبت به چهره افراد بزرگسال خوشحال و عصبانی رتباط دارد.
"اکسی توسین" بیشتر به سبب نقشش در زایمان و فرزندپروری شناخته می شود. هورمون مذکور موجب انقباضات بدن حین زایمان و آمدن شیر در بدن مادران می شود.
اکسی توسین(Oxytocin) هورمونی نوروهیپوفیزیال و اولیگوپپتیدی است که در پستانداران وجود دارد. اکسی توسین به صورت طبیعی در هیپوتالاموس تولید و در هیپوفیز پسین ذخیره می شود و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه، تولید مثل جنسی و اتفاقات قبل و پس از زایمان دارد. با این وجود اثرات آن تنها بر روی جسم افراد نیست. سطوح بالایی از اکسی توسین پیوند بین مادر و کودک را تقویت می کند. حتی در نحوه برخورد ما با دیگران نیز تأثیر دارد، برای اینکه احساسات منفی مانند استرس و اضطراب را از بین می برد. این هورمون همین طور موجب می شود شناخت ما از حالات مثبت صورت افراد افزایش یابد و در عین حال شناخت ما از حالت منفی کم شود.
"ماساکو میووا"(Masako Myowa) از گروه آموزش دانشگاه کیوتو و محقق ارشد این مطالعه اظهار داشت: مطالعات اکسی توسین درون بینی متناقض است. یک دلیل این است که تفاوت های افراد در غلظت و نوسانات اکسی توسین درونی(درون بدن) نادیده گرفته می شود.


بجای بررسی تأثیرات افرادی که اکسی توسین دریافت می کنند، پژوهشگران بیشتر کنجکاو بودند تا دریابند چگونه سطح اکسی توسین طبیعی مادران(به خصوص آنهایی که تازه زایمان کرده اند) بر رفتار آنها تأثیر می گذارد. برای انجام این کار، دانشمندان نحوه واکنش مادران را قبل و پس از شیردهی(در مواردی که میزان مختلفی از اکسی توسین داشتند) به تصاویر صورت انسان ها را بررسی کردند.
این مطالعه نشان داد که مقدار زیادی تغییر در اکسی توسین بین مادران وجود دارد و این تغییرات با پاسخ آنها به چهره بزرگسالان که عبارات مثبت یا منفی را نشان می دهند، ارتباط دارد. یعنی مادرانی که اکسی توسین بیشتری دارند، در تشخیص عبارات مثبت استعداد بالاتری دارند و بالعکس.
شیردهی در سراسر جهان سفارش می شود برای اینکه دارای مزایای زیادی برای کودک است که می توان به داشتن سیستم ایمنی قوی تر در مقابل مبتلاشدن به برخی از بیماری ها و عفونت ها اشاره نمود. حتی برخی مطالعات حاکی از نقش آن در جلوگیری از چاقی کودک هستند. شیردهی مزایایی برای مادران نیز دارد که می توان به بهبودی سریع تر بعد از زایمان اشاره نمود.
با این وجود، مشکلات روانی بسیاری نیز وجود دارد که می تواند بعد از زایمان ظاهر شود، مانند افسردگی بعد از زایمان. درک تغییرات هورمونی می تواند به شناسایی مادرانی که در معرض خطر مبتلاشدن به چنین مشکلاتی هستند، کمک نماید.
میووا در آخر اظهار داشت: هدف ما درک تغییرات ادراکی و روانی است که در مادران رخ می دهد. مطالعه ما نشان میدهد که سطح اکسی توسین طبیعی می تواند یک عامل مهم باشد.

یافته های این مطالعه در مجله "Biology Letters" انتشار یافته است.




منبع:

1399/07/13
14:02:26
5.0 / 5
1489
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تكنولوژی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی