مقام صنفی:

غفلت از داخلی سازی قطعات خودرو، اشتباهی كه نباید تكرار شود

غفلت از داخلی سازی قطعات خودرو، اشتباهی كه نباید تكرار شود به گزارش نیو وبلاگ رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان خودرو اظهار داشت: یك غفلت تاریخی متاثر از ارز ارزان قیمت در تولید قطعات با فناوری بالا (HighTech) و سایر قطعات و تجهیزات صنعت خودرو اتفاق افتاده كه باید ضمن جبران آن، مراقب تكرار نشدن آن باشیم.


«محمدرضا نجفی منش» روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: در سال های گذشته وضعیت ارزی کشور خوب و نرخ آن آنقدر پایین نگه داشته شده بود که تولید داخل برای قطعات به صرفه نبود.
به گفته این مقام صنفی، حال که نرخ ارز با رشد روبرو شده، فرصت مناسبی است که بتوانیم ساخت داخل قطعات را افزایش دهیم.
وی افزود: اگر به صورت متوسط بیشتر از ۹۰ درصد قطعات تولیدی خودرو ها داخلی سازی شود، آن گاه تحریم کنندگان صنعت خودروی کشور هیچ توفیقی نخواهند داشت.
نجفی منش تاکیدکرد: نکته مهم این است که در صورت گشایش های احتمالی سیاسی و برداشته شدن تحریم ها، نباید اشتباه تاریخی یاد شده باردیگر تکرار شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو اشاره کرد: امروز صنعت قطعه سازی از همکاری آحاد جامعه و متخصصان برای توسعه ساخت داخل قطعات استقبال می کند، همچنان که تابحال همکاری با نظامی ها منجر به تولید انبوه برخی قطعات با فناوری بالا شده است.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایرنا، سال جاری توسعه داخلی سازی به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو در چارچوب انعقاد قرارداد داخلی سازی با برگزاری میزهای ساخت داخل بین قطعه سازان و خودروسازان پیشبینی شده است.
سال گذشته در چارچوب برگزاری سه میز ساخت داخل ۲۷۷ میلیون یورو قرارداد بین خودروسازان و قطعه سازان داخلی به امضا رسید.
مشکلات تأمین مواد اولیه
رئیس کمیته مواد اولیه این انجمن در ادامه اظهار داشت: با توسعه برنامه های داخلی سازی، احتیاج به مواد اولیه بیشتر از پیش افزایش یافته است، اما در توزیع بعضی از این مواد مشکل وجود دارد.
وی به تصویب قانونی در سال ۹۰ در مجلس اشاره نمود که بر اساس آن عرضه کالاها در بورس باید با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد و اضافه کرد: با عنایت به رشد چشم گیر نرخ دلار، همه مواد اولیه با این فرمول افزایش قیمت داشته اند و از طرفی، عرضه نشدن بموقع آنها باعث کمبود و در نتیجه رشد فزاینده قیمت مواد اولیه شده است.
این مقام صنفی با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی قیمت برخی مواد اولیه به علل یاد شده، یادآورشد: در گذشته در بعضی مواد اولیه اساسی مثل ورق های فولادی، عرضه به صورت مچینگ انجام می شد.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایرنا، مچینگ، معاملاتی است که تولیدکننده، کالاهای خویش را برپایه کشف نرخ بورس به خریداران در کارخانه تحویل می دهد.
نجفی منش افزود: این در حالیست که تأمین مواد اولیه در بورس مستلزم پیش پرداخت بوده و تحویل مواد تا چند ماه به طول می انجامد، همینطور شاهد جولان دلالان در بورس هستیم که مواد را با ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت به تولیدکنندگان می فروشند.
وی با اعلان اینکه همواره با افزایش قیمت ها، نوک پیکان حمله به سمت قطعه سازان است، افزود: قطعه سازان بین دو سنگ آسیاب خودروسازان و تأمین کنندگان بزرگ مواد اولیه مثل فولاد سازان، تولید کنندگان مس، پتروشیمی ها و غیره گرفتار شده اند.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایرنا، حالا از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی فعال در رده های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه تعطیل هستند.
کل مطالبات زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان به بیشتر از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیشتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.



منبع:

1399/07/14
13:52:06
5.0 / 5
1537
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , صنعت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی