یك روش جدید جهت بررسی اختلال طیف اوتیسم

یك روش جدید جهت بررسی اختلال طیف اوتیسم نیو وبلاگ: تا حالا پژوهشگران حوزه مطالعات ژنتیک خیلی از ژن های خطرناک در رابطه با ایجاد اختلال طیف اوتیسم را شناسایی کرده اند حال تعدادی از محققان ˮدانشگاه هارواردˮ وˮموسسه بورد ام آی تیˮ مکانیسم های بالقوه بیولوژیکی در رابطه با اختلال طیف اوتیسم را شناسایی کرده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، آنها روشی موسوم به "Perturb-Seq" را به دنبال بررسی عملکرد خیلی از ژن های مختلف در سلول های مختلف ایجاد کردند. دانشمندان با بهره گیری از روش" Perturb-Seq " دهها ژن را که با اختلال طیف اوتیسم مرتبط هستند، مطالعه کردند. آنها مشخص کردند که چگونه سلول های خاص در مغز موش در حال رشد، تحت تأثیر جهش ها قرار می گیرند.
"پائولا آرلوتا" (Paola Arlotta) یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: برای چندین سال مطالعات ژنتیکی تعداد زیادی از ژن های خطرناک را که با پیشرفت اختلال طیف اوتیسم مرتبط هستند، شناسایی نمودند. ما برای نخستین بار فناوری Perturb-Seq را روی ارگانیسم در حال رشد دست نخورده که توانایی اندازه گیری عملکرد ژن را در مقیاس بزرگ برای درک بهتر یک اختلال پیچیده را داشت، اعمال کردیم.
دانشمندان می خواستند عملکرد ژن را در مقیاس وسیعی بررسی نمایند. برای این منظور، آنها دو فناوری قدرتمند ژنومی را با هم ترکیب کردند. با بهره گیری از ویرایش ژنوم کریسپر کس-۹ آنها توانستند در ۳۵ ژن مختلف در رابطه با خطر اختلال طیف اوتیسم، تغییرات دقیق ایجاد کنند.
سپس آنها با بهره گیری از توالی آر. ان. ای تک سلولی تغییراتی را در مغز موش های در حال رشد ایجاد کردند و به آنها اجازه دادند تا ببینند که چگونه بیان ژن در بیش از ۴۰ هزار سلول تکی تغییر می کند.
آنها سطح سلول های تکی را مشاهده نمودند و مقایسه کردند که چگونه ژن های خطرناک بر سلول های مختلف که مسئول عملکردهای پیچیده همچون شناخت و احساس هستند تأثیر می گذارند.
پژوهشگران برای درک ارتباط بالقوه این مدل و وجود این اختلال در انسان، نتایج به دست آمده از این روش را با نتایج به دست آمده از مغز انسان بعد از مرگ مقایسه کردند و دریافتند که در مغز انسان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بعد از مرگ نیز بعضی از ژن های مهم با بیان تغییر یافته همانند داده های Perturb-seq تاثیر گذار هستند.




منبع:

1399/09/15
13:54:53
5.0 / 5
616
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی