رئیس سازمان بسیج دانشجویی كشور مطرح كرد

طرح جامع راه مهندسی بستری برای نقش آفرینی دانشجویان مسئله محور

طرح جامع راه مهندسی بستری برای نقش آفرینی دانشجویان مسئله محور به گزارش نیو وبلاگ همدان رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور طرح جامع «راه مهندسی» را بستری برای نقش آفرینی دانشجویان مسئله محور دانست و اظهار داشت: بوسیله این طرح مسائل کلان موجود در صنعت با اتکا به ظرفیت دانشجویی و رشته های تخصصی قابل حل است.


محمدجواد نیک روش در آیین افتتاحیه طرح جامع راه مهندسی استان همدان که به صورت مجازی توسط دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد، مطرح کرد: افتتاحیه طرح جامع «راه مهندسی» به همت سازمان بسیج دانشجویی در سراسر کشور انجام شد به طوریکه استان های همدان و فارس که پیشگام در زمینه علم و فناوری هستند، در این طرح نیز شاهد پیشگامی این دو استان بودیم.
وی با اشاره به ماموریت مهم دانشگاه ها بعنوان یک نهاد علمی، اظهار نمود: از مهمترین ماموریت دانشگاه ها پاسخگویی مطلق به مسائل بشر، رفع و حل مشکلات مردم است که با تاکید بر علم و فناوری این امر ممکنست و باید با علم و فناوری به القای یک نگاه جامع که تازه پای در راه گذاشته اند، کمک نماییم.
نیک روش در ادامه طرح جامع «راه مهندسی» را بستری برای نقش آفرینی دانشجویان مسئله محور دانست و بیان کرد: این طرح برای بالا بردن سطح دانش، خلق فناوری و محصولات برای پاسخ به نیازهای جامعه شکل گرفته است، تصویر هوایی که طی این طرح دانشجویان ثبت می کنند به برقراری ارتباط در زمینه حضور میدانی، بازدیدها و نشست هایی که باتوجه به شرایط امروز کشور و ویروس کرونا ناگزیر هستیم قسمتی از آنرا در قالب مجازی پیش ببریم، کمک می کند؛ به عبارتی همه کارهای دیگری که به صورت یک بسته کامل زمینه را برای آشنایی بیشتر در رشته تخصصی نیاز است، فراهم می آورد.
وی در ادامه از اهداف طرح جامع راه مهندسی سخن به میان آورد و اظهار داشت: بوسیله این طرح مسائل کلان موجود در صنعت با اتکا به ظرفیت دانشجویی و رشته های تخصصی قابل حل است و با برنامه ریزی و هدفگذاری همراه با دوران دانشجویی زمینه حضور در حوزه های تخصصی مربوطه را فراهم می نماییم.
نیک روش افزود: این طرح با اتکا به حضور پرشور دانشجویان در این طرح و زمینه سازی از طرف مسئولان دانشگاه ها و همین طور حضور نواحی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها یک مسیر و افق روشن برای حضور در سنگر علم، عمل و نقش آفرینی برای تحقق افق های روشن گام دوم انقلاب اسلامی که زمینه ساز رسیدن مردم ایران به آنست را فراهم می آورد.
وی استقبال دانشجویان از این طرح را نویدبخش اثبات کارآمدی آموخته های دانشجویان برای رفع نیازهای مردم و تحقق عینی مقابله با استکبار دانست و اظهار داشت: وقایع روز ۱۶ آذر طی چند دهه اخیر تاریخ به ما آموخته است که استکبار برای حفظ سلطه به دنبال وابستگی و ناکارآمدی ما است و برای مقابله با این امر مستلزم هستیم پیشرفت به صورت عینی اثبات شود و به استکبار جهانی نیاز نیست.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور بیان کرد: گره هایی که بواسطه فاصله میان صنایع و کارگاره های پاسخگویی به نیاز کشور که ممکنست حوزه صنعتی، کارخانه، صنایع سنگین، خُرد و متوسط و حتی کارگاه بزرگ توسعه زیرساخت های کشور در رشته هایی که به تقویت زیرساخت های کشور کمک نماید، باشد، همه با سرانگشت توانمند دانشجویان باز شدنی است، مشروط به اینکه نگاه بلند و جامع به کارکردهای رشته های تخصصی خود داشته باشیم و با رویکرد مسئله محور برای کمر بستن به حل آن مسئله در حوزه تخصصی خود ورود نماییم.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان نیز در این آیین با اعلان اینکه وظیفه دانشگاه تعلیم همراه با تربیت است، اظهار نمود: در کنار تعلیم باید به تربیت دانشجو و کارهای اجتماعی و نحوه زندگی وی در جامعه بپردازیم.
دکتر حسن ختن لو اضافه کرد: نقش و کارکرد دانشگاه نسل اول تنها کارکردش آموزش بود، دانشگاه نسل دوم آموزش همراه با پژوهش شد و در دانشگاه های نسل سوم آموزش، پژوهش و کارآفرینی با هم همراه هستند.
وی با اشاره به اینکه دانشجو باید به تحصیل علم در رشته تخصصی خود بپردازد اما در کنار تحصیل و کسب علم باید به دنبال کسب مهارت و اطلاعات تکمیلی در دانشگاه هم باشد، اشاره کرد: دانشجویان باید ایده هایشان را در مرکز رشد دانشگاه ثبت و پیگیری کرده و به محصول تبدیل کنند و بعدها به کارآفرینی و بازاریابی بپردازند.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اعلان اینکه دانشجویان با مدیریت زمان می توانند در کنار پرداختن به دروس دانشگاهی، به کسب مهارت نیز بپردازند، اشاره کرد: تنها به آموزش های دانشگاهی نباید اکتفا کرد چونکه دانشجو پس از چهار سال که وارد بازارکار می شود، متوجه این مساله که از فرصت های موجود در دانشگاه استفاده نکرده، می شود.
وی تصریح کرد: دانشجویان باید در دانشگاه اضافه بر درس ها و دانش نحوه استفاده از این دانش و دروس در رشته تخصصی خودرا یاد بگیرند و از فرصت طرح جامع راه مهندسی بسیج دانشجویی استفاده کنند.




منبع:

1399/09/17
12:22:25
5.0 / 5
948
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی