بررسی نحوه سازگاری سیستم عصبی فضانوردان در شرایط ریزگرانش

بررسی نحوه سازگاری سیستم عصبی فضانوردان در شرایط ریزگرانش به گزارش نیو وبلاگ در شرایط ˮریزگرانشˮ(microgravity)، بدن انسان نشانه های حسی خود برای تشخیص جهات بالا و پایین را از دست می دهد و برای حرکت و دستکاری اشیا احتیاج به تعدیل/تنظیم(adjustment) دارد. نشانه های بالا- پایین (Up-down cues) نشانه های حسی انسان هستند که به انسان در نشان دادن جهت بالا یا پایین کمک می کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان حالا در حال بررسی وسعت میزان این تعادل در آزمایشی معروف به "گریپ" (Grip) هستند. در آزمایش گریپ آنها به مطالعه اینکه چگونه سیستم عصبی مرکزی حرکات را کنترل می کند و نیرویی که فضانوردان از آن برای دستکاری اشیا با دست خود استفاده می نمایند، می پردازند.
در این تصویر آزمایش گریپ توسط "مایک هاپکینز"(Mike Hopkins) فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی در حال انجام می باشد. آزمایش گریپ ابتدا توسط "توماس پسکی"(Thomas Pesquet) فضانورد آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۱۶ انجام شد و سپس فضانوردانی مانند "الکساندر گرست"(Alexander در سال ۲۰۱۸ و "لوکا پارمیتانو"(Luca Parmitano) در سال ۲۰۱۹ طی مأموریت های "هورایزنز" و "بیاند"(Horizons and Beyond) انجام شد. "مایک هاپکینز" و "ویکتور گلاور"(Victor Glover)، فضانوردان ناسا که الان در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر هستند هم فضانوردانی هستند که مقرر است این آزمایش را انجام دهند.
در طول هر جلسه، مایک و ویکتور شیئی را که به ابزار اندازه گیری مجهز شده است، بین انگشت شست دست راست و انگشت اشاره خود نگه خواهند داشت و طیف وسیعی از حرکات گفته شده را انجام می دهند.
پیش از انجام آزمایش در ایستگاه فضایی، آزمایش گریپ در ۲۰ عملیات پرواز سهمی شکل(parabolic flight campaigns) انجام شده است. نتایج آنها نشان داده است که قرار گرفتن در معرض ریزگرانش در کوتاه مدت سبب ایجاد تغییرات کوچکی در نحوه هماهنگی نیروهای مورد استفاده برای گرفتن یک جسم می شود. این آزمایشات همینطور نشان داده است که مغز ما اثر گرانش زمین را حتی در صورت عدم وجود گرانش زمین، پیشبینی می کند.
نتایج این آزمایش به دانشمندان کمک می نماید تا خطرات احتمالی که امکان دارد برای فضانوردان هنگام حرکت بین محیط های گرانشی مختلف رخ دهد را تعیین کنند. همینطور آزمایش مذکور می تواند سبب بهبود طراحی رابط های لمسی(haptic interfaces) مورد استفاده در مأموریت های فضای دوردست(deep space missions) به ماه و مریخ هم شود.



1399/09/22
12:41:58
5.0 / 5
654
تگهای خبر: دانشمند , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی