اولین كنترل همزمان اندام های پروتزی با ایمپلنت مغزی

اولین كنترل همزمان اندام های پروتزی با ایمپلنت مغزی برای نخستین بار در جهان، پژوهشگران با یک ایمپلنت مغزی به یک مرد گرفتار فلج چهار اندام امکان دادند تا با ذهن خود دو دست مصنوعی را کنترل کند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، به لطف فناوری دانشمندان دانشگاه "جانز هاپکینز" و برای اولین بار در دنیا، یک فرد مبتلا به "فلج چهار اندام" قادر به کنترل همزمان یک جفت بازوی مصنوعی شد.
فلج چهار اندام که "کوادری پلژی"(Quadriplegia) و "تتراپلژی" هم نامیده می شود، نوعی از فلج است که در این حالت، انسان حس و کنترل در دست ها و پاهای خودرا از دست می دهد.
پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه "جانز هاپکینز" و آزمایشگاه فیزیک کاربردی این دانشگاه برای کاشت شش الکترود در مغز "رابرت بوز چمیلوسکی" در یک عمل جراحی ۱۰ ساعته همکاری کردند.
در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه "جانز هاپکینز" توضیح داده شده است که نتیجه این شد که "چمیلوسکی" از نظر احساسی، بهبودی را در دستان خود احساس کرد و الان می تواند بازوهای مصنوعی خودرا به صورت ذهنی حرکت دهد.
بیش از سه دهه است که "چمیلوسکی" به دنبال یک حادثه موج سواری فلج شده و این حادثه سبب شده تنها اندکی حرکت در اندام هایش داشته باشد.
حالا تقریباً دو سال از همکاری میان پژوهشگران دانشگاه "جانز هاپکینز" می گذرد و حالا "چمیلوسکی" قادر می باشد از هر دو بازوی رباتیک خود برای انجام کارهای ساده مانند غذا خوردن استفاده نماید.
"پابلو سلنیک" مدیر طب فیزیکی و توانبخشی در دانشکده پزشکی دانشگاه "جان هاپکینز" و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید: این نوع تحقیق که بعنوان "رابط مغز و رایانه"(BCI) شناخته می شود، در بیشتر موارد فقط بر روی یک بازو متمرکز شده بود که فقط از جانب یک طرف مغز کنترل می شود.
"گابریلا کانتاررو" استادیار طب فیزیکی و توانبخشی در دانشکده پزشکی دانشگاه "جان هاپکینز" و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اضافه می کند: کنترل همزمان رابط مغز و ماشین در دو اندام، یک چالش خاص است، برای اینکه این یک اتفاق ساده ۱ + ۱ از آنچه که بازوی چپ و راست انجام می دهند، نیست، بلکه بیشتر شبیه کوشش برای محاسبه مجموع کارهای آنها است.
این فناوری از سیستمی استفاده می نماید که با بهره گیری از هوش مصنوعی قسمتی از کنترل رباتیک را خودکار می کند. هدف این بود که سیگنال های رابط مغز و کامپیوتر با رباتیک و هوش مصنوعی ترکیب شود تا به کاربر اجازه دهد روی جزئیات، همچون اینکه چه اشیایی را بردارد، کجای یک تکه غذا را برش بزند و غیره تمرکز کند، در صورتیکه اساساً اجازه می دهد هوش مصنوعی بعد از تصمیم گیری، کنترل امور را به دست آورد.
"فرانچسکو تنوره" مهندس برق در دانشگاه "جانز هاپکینز" و عضو این تیم تحقیقاتی می گوید: گام های بعدی ما برای این کار، شامل گسترش تعداد و انواع فعالیت ها در زندگی روزمره است که می توانیم این شکل از همکاری انسان و ماشین را نشان دهیم و همین طور با انجام کارها، بازخورد حسی بیشتری به کاربران ارائه دهیم."
وی ادامه داد: این بدان معناست که کاربر نیازی به اتکای کامل به بینایی ندارد تا بداند که آیا موفق شده است یا نه. در حقیقت فرد می تواند اشیاء را احساس کند و مانند یک فرد سالم، بدون اینکه به کفش های خود نگاه کند، بتواند بندهای کفش خودرا ببندد.



1399/09/26
13:37:53
5.0 / 5
938
تگهای خبر: اپل , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی