راهیابی میكروپلاستیك ها به درون جفت جنین!

راهیابی میكروپلاستیك ها به درون جفت جنین! نیو وبلاگ: یک مطالعه جدید برای اولین بار به وجود میکروپلاستیک ها به جفت جنین پی برده است، چیزی که علاوه بر کاهش رشد جنین، ممکنست عوارض بسیار بدتری نیز داشته باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، برای نخستین بار میکروپلاستیک ها در جفت جنین های متولد نشده یافت شده اند.
پژوهشگران این کشف را که در مجله Environment International انتشار یافته است، بسیار نگران کننده توصیف می کنند.
آثار نهایی میکروپلاستیک های موجود در بدن انسان هنوز ناشناخته است، اما دانشمندان می گویند که این ذرات مصنوعی می توانند مواد شیمیایی در رابطه با لطمه طولانی مدت مانند تداخل بالقوه در سیستم ایمنی نوپای جنین را سبب شوند.
این میکروپلاستیک ها به احتمال زیاد بوسیله تنفس یا تغذیه مادر به جنین منتقل شده و در جفت جنین های چهار زن سالم که بطور معمول زایمان و حاملگی طبیعی داشته اند، پیدا شد.
این میکروپلاستیک ها در هر دو سطح جفت جنین و مادری، علاوه بر داخل غشا، یعنی جایی که جنین رشد می کند، پیدا شد.
پژوهشگران می گویند اندازه این میکروپلاستیک ها به طور متوسط ۰.۰۱ میلی متر است. این مطالعه ۱۲ ذره میکروپلاستیک کشف شده در جفت را نشان داده است. بااینکه فقط تقریباً ۴ درصد از جفت های جنینی مورد مطالعه قرار گرفته اند که به این معنا است که تعداد میکروپلاستیک ها در کل جفت می تواند بمراتب بیشتر باشد.
همه میکروپلاستیک های کشف شده دارای رنگ های قرمز، صورتی، نارنجی یا آبی بوده اند که ممکنست از بسته بندی ها، رنگ ها یا حتی مواد آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی آمده باشد.
اندازه میکروپلاستیک ها بطور کلی ۱۰ میکرون(تقریباً ۰.۰۱ میلی متر) است، به این معنا که آنها به اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند وارد جریان خون شوند. این ذرات ممکنست به بدن جنین وارد شده باشد، اما پژوهشگران نتوانستند این مساله را با قطعیت تعیین کنند.
پژوهشگران در مطالعه خود نوشتند: باتوجه به نقش حیاتی جفت در پشتیبانی از رشد جنین و همین طور عملکرد بعنوان رابط با محیط خارجی، وجود ذرات پلاستیکی مضر بسیار نگران کننده است. مطالعات بیشتری باید صورت گیرد تا بررسی شود که آیا وجود میکروپلاستیک ممکنست موجب ایجاد واکنش های ایمنی شود یا منجر به آزاد شدن آلاینده های سمی و منجر به لطمه شود یا خیر.
پژوهشگران می گویند اثرات احتمالی میکروپلاستیک ها بر روی جنین در حال رشد شامل کاهش رشد است. این ذرات دردسرساز در جفت های مورد بررسی دو زن دیگر شرکت کننده در این مطالعه کشف نشدند که می تواند بر اثر فیزیولوژی، شیوه زندگی یا رژیم غذایی متفاوت آنها باشد.
آلودگی میکروپلاستیک ها به گوشه و کنار جهان از قله کوه اورست گرفته تا عمیق ترین و تاریک ترین اقیانوس ها سرایت کرده است و انسان ها این ذرات ریزپلاستیکی را با غذا، آب و حتی تنفس وارد بدن خود می کنند.
هنوز تأثیر نهایی میکروپلاستیک ها بر روی بدن موجودات زنده معین نمی باشد، اما دانشمندان بر نیاز جدی ارزیابی این تهدید -به ویژه برای نوزادان- تاکید می کنند. دانشمندان در اکتبر سال جاری اعلام نمودند که نوزادانی که از بطری پلاستیکی شیر می نوشند روزانه میلیون ها ذره پلاستیکی را می بلعند.
در ماه آگوست نیز تعدادی از محققان اعلام نمودند که میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها در اندام انسان یافت شده است.
"چارلی رولسکی" از دانشگاه ایالتی "آریزونا" می گوید: شواهدی وجود دارد که پلاستیک ها به بدن ما راه می یابند، اما مطالعات بسیار کمی تا حالا روی آن انجام شده است. هم اکنون ما نمی دانیم که آیا این پلاستیک ها فقط آزار دهنده هستند یا اینکه خطری برای سلامتی انسان دارند.




منبع:

1399/10/06
01:44:18
0.0 / 5
953
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی