انتقاد ستاره شناسان رادیویی از توسعه اینترنت ۴g روی ماه

انتقاد ستاره شناسان رادیویی از توسعه اینترنت ۴g روی ماه نیو وبلاگ: خبر توسعه اینترنت 4g روی ماه، به بروز نگرانی و انتقاد میان ستاره شناسان رادیویی منجر گردیده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، هنگامی که در جاده ای که به "رصدخانه جودرل بانک"(Jodrell Bank Observatory) ختم می شود، در حال رانندگی هستید، علایم راهنمایی و رانندگی را می بینید که از بازدیدکنندگان می خواهند تا تلفن همراه خودرا خاموش کنند برای اینکه "تلسکوپ لاول"(Lovell telescope) آنقدر قوی است که شاید بتواند سیگنال تلفن روی مریخ را هم تشخیص دهد.
تلسکوپ های رادیویی طوری طراحی می شوند که به شکل باورنکردنی حساس باشند. "کارل سیگن"(Carl Sagan)، ستاره شناس فقید آمریکایی در اینباره گفته است: میزان کلی انرژی بیرون از منظومه شمسی که تا حالا توسط همه تلسکوپ های رادیویی موجود در زمین دریافت شده، کمتر از انرژی یک دانه برف است که به زمین برخورد می کند.
کل انرژی کنونی احیانا ارزش یک دانه برف را دارد اما این حقیقت هنوز وجود دارد که اندازه سیگنال های رادیویی نجومی معمولا کوچکتر از اندازه انواع مصنوعی آنها است. اگر رصدخانه جودرل بانک بتواند بواسطه سیگنال تلفنی در مریخ گرفتار تداخل شود، چگونه می تواند با کل یک شبکه ۴g روی ماه مطابقت داشته باشد؟
این موضوعی است که ستاره شناسان را نگران می کند؛ خصوصاً حالا که شرکت "نوکیا"(Nokia) در آمریکا، ۱۴/۱ میلیون دلار برای توسعه اولین شبکه تلفن همراه روی ماه دریافت کرده است. هدف از راه اندازی این شبکه موسوم به "LTE/۴G"، تسهیل سکونت بلندمدت در ماه و ارائه ارتباطات برای جنبه های کلیدی این برنامه همچون فرودگرهای قمری و هدایت آنها است.
تداخل شبکه
"تداخل فرکانس رادیویی"(RFI) همیشه مورد انتقاد ستاره شناسان رادیویی بوده است. جودرل بانک، اولین رصدخانه رادیویی در جهان که هنوز هم وجود دارد، به خاطر تداخل فرکانس رادیویی راه اندازی شد.
"سر برنارد لاول"(Sir Bernard Lovell)، یکی از پیشگامان ستاره شناسی رادیویی دریافت که تداخل فرکانس رادیویی ناشی از تراموای شهر، مانع کار وی در منچستر می شود. لاول، بخش گیاه شناسی دانشگاه را ترغیب کرد تا به او اجازه دهند که به مدت دو هفته به مزارع آنها در چشایر برود. لاول هیچ گاه آنجا را ترک نکرد.
تلسکوپ های رادیویی از آن زمان، در نواحی دورافتاده تری تولید شده اند. یکی از این تلسکوپ های رادیویی در دست ساخت، "آرایه کیلومتر مربعی"(SKA) است که در نواحی دورافتاده آفریقای جنوبی و استرالیا ایجاد می شود. این کار می تواند به متوقف کردن تداخل فرکانس رادیویی ناشی از منابعی مانند تلفن همراه و یا ماکروویو کمک نماید. در هر حال، تلسکوپ های رادیویی زمینی نمی توانند بطور کامل از منابع فضایی تداخل فرکانس رادیویی مانند ماهواره ها و یا شبکه های مخابراتی قمری آینده دوری کنند.
با محافظت و دقت کافی در انتشار سیگنال ها می توان میزان تداخل فرکانس رادیویی قمری را در منبع کم کرد. ستاره شناسان دائما در حال توسعه راهبردهایی برای کاهش تداخل فرکانس رادیویی داده های خود هستند اما این امر به صورت فزاینده ای، به حسن نیت شرکت های خصوصی متکی است تا اطمینان حاصل شود که حداقل بعضی از فرکانس های رادیویی برای ستاره شناسی محافظت می شوند.
رویای بلندمدت خیلی از ستاره شناسان رادیویی، داشتن یک تلسکوپ رادیویی در سوی دیگر ماه است. امکان محافظت از این تلسکوپ در مقابل سیگنال های زمین وجود دارد و همین طور تلسکوپ می تواند در پایین ترین فرکانس های رادیویی که معمولا روی زمین، تحت تاثیر قسمتی از جو موسوم به یونسفر هستند، به اکتشاف بپردازد. اکتشاف در فرکانس های پایین رادیویی می تواند به خیلی از سوالات بنیادین در مورد جهان کمک کند؛ همچون این که زمین در اولین لحظات بعد از وقوع انفجار بزرگ چگونه بوده است.
این مورد علمی اخیرا توسط تلسکوپ هلند و چین موسوم به "NCLE" تشخیص داده شده است که با کمک ماهواره "Queqiao" که طی ماموریت "چانگ ای۴"(Chang’e ۴) به ماه فرستاده شد، مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور ناسا، روی پروژه ای سرمایه گزاری نموده است تا یک دهانه ماه را به تلسکوپ رادیویی تبدیل کند.
موضوع فقط اینترنت ۴g نیست
ناسا به رغم علاقه به این پروژه های رادیویی، به مشارکت تجاری خود نیز چشم دارد. نوکیا فقط یکی از ۱۴ شرکت آمریکایی است که ناسا طی مجموعه جدیدی از مشارکت ها به ارزش بیش از ۳۷۰ میلیون دلار، با آنها کار می کند تا پروژه "آرتمیس"(Artemis) را توسعه دهد و تا سال ۲۰۲۴، فضانوردان را به ماه بفرستد.
مشارکت شرکت های خصوصی در فناوری فضایی، موضوع جدیدی نیست. نمونه مورد توجه این مشارکت ها، ماهواره های "استارلینک"(Starlink) شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) است که بعد از اولین پرتاب مهم در سال ۲۰۱۹، هیجانی را در بین ستاره شناسان برانگیخت.
تصاویر ثبت شده از فضا، دنباله ماهواره های استارلینک را نشان می دادند که اهداف اصلی نجومی را پنهان می کردند و یا به کمرنگ شدن آنها منجر می شدند.
مدت هاست که ستاره شناسان با ماهواره ها سر و کار دارند اما تعداد و روشنایی ماهواره های استارلینک بی سابقه و پیش بینی مدار آنها دشوار است. این نگرانی ها، به هر کسی که در حوزه نجوم روی زمین فعالیت دارد، مربوط می شود؛ خواه از تلسکوپ نوری استفاده نماید، خواه تلسکوپ رادیویی.
تحلیلی که بتازگی توسط رصدخانه "SKA Organisation" انگلستان در مورد تاثیر ماهواره بر نجوم رادیویی انتشار یافته است، توسعه نسل آینده فناوری تلسکوپ رادیویی را برای آرایه کیلومتر مربعی نشان میدهد. بر طبق محاسبات این بررسی، حساسیت تلسکوپ های SKA، در باند رادیویی که استارلینک از آنها برای ارتباطات استفاده می نماید، ۷۰ درصد کمتر است.
با افزایش تجاری سازی فضا، آسمان با حجم فزاینده ای از فناوری پر می شود؛ بنابراین داشتن مقررات محافظت از نجوم هیچ گاه تا این اندازه مهم نبوده است.




منبع:

1399/10/09
12:37:58
0.0 / 5
1017
تگهای خبر: اینترنت , پروژه , تلسكوپ , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی