اولین برداشت دی ان ای از هوا!

اولین برداشت دی ان ای از هوا! نیو وبلاگ: دانشمندان در روشی که می تواند به درک بهتر انتقال بیماری هایی مانند کووید-19 کمک شایانی کند، برای نخستین بار توانستند دی ان ای حیوانات را از هوا جمع آوری کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان برای اولین بار موفق به جمع آوری "دی ان ای محیطی"(eDNA) از هوا شدند. این عمل که هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، می تواند انقلابی در پزشکی قانونی، انسان شناسی و حتی طب و داروسازی بوجود آورد.
دانشمندان ابتدا نمونه هایی از هوا را در اتاقی که یک "موش صحرایی برهنه" در آن قرار داشت، گرفتند و نشان دادند که نمونه برداری دی ان ای هوایی(airDNA) می تواند دی ان ای موش صحرایی برهنه را با موفقیت تشخیص دهد.
"موش صحرایی برهنه" با نام علمی "Heterocephalus glaber" نام یک گونه از تیره موش های آفریقایی است. این جونده در شرق آفریقا زندگی می کند. موش صحرایی برهنه در سال ۱۸۴۲ میلادی توسط "ادوارد روپل" توصیف علمی شد. وزن اینگونه ۳۰ تا ۳۵ گرم است.
دانشمندان همین طور دی. ان. ای انسان را در نمونه های هوا مشاهده نمودند. آنها در ابتدا حدس می زدند که این ممکنست به سبب آلودگی محیط باشد. با این وجود با انجام تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسیدند که ماده ژنتیکی انسان از منبع اصلی خود دور می شود و در هوا پخش می شود.
دکتر "الیزابت کلر"مدرس ارشد دانشگاه "کوئین مری" لندن و نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: استفاده از دی ان ای محیطی به یکی از موضوعات مورد علاقه بیش از پیش جامعه علمی خصوصاً برای بوم شناسان یا متخصصان حفاظت از محیط زیست تبدیل گشته است که به دنبال روش های کارآمد و غیرتهاجمی برای نظارت بر محیط زیست هستند. در اینجا ما نخستین شواهد انتشار یافته را ارائه می دهیم که نشان میدهد دی ان ای محیطی(eDNA) حیوانات می تواند از هوا جمع آوری شود و فرصت های بیشتری برای تحقیق در مورد جوامع حیوانی در محیط های با دسترسی دشوار مانند غارها و گودال ها فراهم آورد.
پژوهشگران حالا با شرکای این صنعت همکاری می کنند تا تعدادی از کاربردهای بالقوه این فناوری را زنده کنند.
"کلر" در ادامه توضیح داد که این روش می تواند به پژوهشگران در درک بهتر انتقال بیماریهای قابل انتقال بوسیله هوا مانند کووید-۱۹ کمک نماید.
وی اظهار داشت: هم اکنون رهنمودهای رعایت فاصله اجتماعی نشان میدهد که ذرات ویروس کرونا می توانند در هوا حرکت کنند، حالا ما با بهره گیری از این روش می توانیم از هوا نمونه گیری کرده و شواهد واقعی را برای پشتیبانی از چنین دستورالعمل هایی جمع آوری نماییم.
این مطالعه در مجله PeerJ انتشار یافته است.




منبع:

1400/01/14
13:32:09
0.0 / 5
929
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی