رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت اعلام كرد:

جذب بیشتر از ده هزار اهداكننده بزرگسال و خون بندناف در دوران كرونا

جذب بیشتر از ده هزار اهداكننده بزرگسال و خون بندناف در دوران كرونا رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت اظهار داشت: شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران تابحال موفق به جذب ۹۱۰۸۹ اهداکننده بزرگسال و خون بندناف شده است که جذب بیشتر از ده هزار نفر آن در همین دوران قرنطینه و کرونا انجام شده است.


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وبدا، مهدی شادنوش در بزرگداشت ششمین سالروز تاسیس شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران که در محل مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اضافه کرد: شبکه ملی از سال ۹۴ با هدف سازماندهی، توسعه، ارتقای کیفیت، استاندارد سازی و هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خون ساز به غیرخویشاوند شروع به کار کرد و تابحال به بیشتر از ۱۷ مرکز پذیره نویسی و سه بانک خون بندناف توسعه یافته که پذیره نویسی از اهداکنندگان داوطلب برای اهدا سلول بنیادی خون ساز را انجام می دهند.
وی خاطرنشان کرد: این شبکه تابحال موفق به جذب ۹۱هزار و ۸۹ اهداکننده بزرگسال و خون بندناف شده است که جذب بیشتر از ده هزار نفر آن در همین دوران قرنطینه و کرونا انجام شده است که حاکی از عدم تاثیرپذیری زیاد کرونا بر فعالیت این مرکز است.
شادنوش خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات شبکه ملی میتوان به ایجاد دسترسی سرچ برای مراکز سراسر کشور جهت پیشگیری از رفت و آمد بیماران در دوران پاندمی کرونا، درنظر گرفتن بسته حمایتی ویژه بیماران پیوندی که انجام ۵ آزمایش HLA typing برای بیماران و اهداکنندگانشان به صورت مجانی را شامل می شود و اختصاص ارز دولتی جهت ورود سلول از خارج از کشور برای بیمارانی که اهداکننده داخلی ندارند، اشاره نمود.
وی اظهار داشت: بیماران مبتلا به MPS که اهداکننده مناسب در کشور ندارند، می توانند به شبکه ملی مراجعه نموده و با جستجو در بانک جهانی، بعد از کاندید شدن پیوند توسط پزشک معالج و تایید اهداکننده خارجی، هزینه ورود سلول را تماما از راه وزارت بهداشت دریافت نمایند.
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت، افزود: حتی طی یکسال گذشته و در شرایط کرونا نه تنها تعداد درخواست های ارسالی به شبکه ملی کاهش پیدا نکرده است، بلکه افزایش سالانه هم داشته است. همینطور زمان پاسخدهی به بیماران با مدیریت و نظارت وسیع تری که صورت گرفته کوتاه تر شده است.
دکتر شادنوش با تکیه بر این که در یکسال گذشته و طی انعقاد تفاهمنامه ای بین معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت دانش بنیان داخلی جهت تعیین hla ده هزار نمونه اهداکننده به روش high resolution انجام شده است، خاطرنشان کرد: این امر ضمن این که نیاز کشور را به اهداکنندگان خارجی کمتر و فرایند درمان را هم کوتاهتر می کند، از راه سازگار شدن اهداکنندگان با بیماران خارجی سبب ارزآوری برای کشور هم می شود.

1352


1400/04/03
14:40:15
0.0 / 5
8848
تگهای خبر: پزشكی , جهان , درمان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی