مریخ را 3 بعدی ببینید

مریخ را 3 بعدی ببینید به گزارش نیو وبلاگ آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا بتازگی در حساب کاربری خود در اینستاگرام با انتشار تصاویری از سیاره سرخ نوشت: مریخ را سه بعدی ببینید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، این تصویر موزاییکی برونزد یک سنگ در منطقه "سیتادل"(Citadelle) بر روی سطح دهانه جزرو را نشان میدهد. این تصویر از چندین تصویر که توسط ابزار Mastcam-Z مریخ نورد ناسا ثبت شده، به وجود آمده است.
تصویر موزاییکی مذکور توسط تیم مریخ نورد ناسا "Malamaire" نامگذاری شده است و شامل تصویر یک قطعه سنگ به نام "روشه"(Rochette) است. مریخ نورد استقامت در اوایل ماه جاری میلادی دو نمونه اولیه سنگ خود از روشه را با موفقیت جمع آوری کرد.
اگر عینک سه بعدی ندارید می‎توانید با مراجعه به این سایت مراحل ساخت آن در خانه را یاد بگیرید.


"استقامت" در روز پنجم اوت برای نخستین بار کوشش کرد تا از مریخ نمونه برداری کند اما سنگی که برای نمونه برداری انتخاب نموده بود به شدت پودری بود و این ماموریت شکست خورد. سپس این مریخ نورد در تلاشی باردیگر در روز یکم سپتامبر به نمونه برداری از سنگ "روشه" پرداخت و توانست نخستین نمونه خودرا جمع آوری کند. برای اطمینان از ذخیره شدن این سنگ شش سانتی متری پژوهشگران چندین عکس از لوله آزمایش قبل از بسته شدن ثبت و بررسی کردند و این لوله در روز چهارم سپتامبر بسته شد.
مدتی پیش ناسا با انتشار تصاویری موفقیت مریخ نورد استقامت در جمع آوری نخستین نمونه سنگ مریخی را تایید نمود. ناسا پیش تر اعلام نموده بود که بنظر می رسد این ماموریت به درستی انجام شده است اما کم نور بودن تصویر به دست آمده، موجب می شد که پژوهشگران نتوانند از قرار گرفتن نمونه در لوله آزمایش کاملا مطمئن شوند، بدین سبب آنها باید تصاویر بهتری با نور بهتر ثبت می کردند و این کار مستلزم زمان بیشتری بود اما مدت اندکی بعد از آن با بهتر شدن نور تصاویر، موفقیت استقامت در جمع آوری نخستین نمونه را اعلام نمودند.


اعضای این ماموریت در روز سه شنبه هفتم سپتامبر در توییتی از زبان "استقامت" نوشتند: من نخستین نمونه ی مریخی را جمع آوری کرده ام و آماده جمع آوری نمونه ی دیگری از همین سنگ هستم. این دفعه من پروسه جمع آوری نمونه و ذخیره و پلمپ لوله آزمایش را بدون توقف انجام خواهم داد.
به قول ناسا در روز جمعه، نخستین نمونه سنگ مریخی جمع آوری شده توسط مریخ نورد "استقامت" نشان میدهد که دهانه جزرو در گذشته بطور بالقوه قابل سکونت بوده است. این خبر به دنبال موفقیت "استقامت" در جمع آوری دومین نمونه سنگ از مریخ منتشر گردید. این دو سنگ Montdenier و Montagnac نام گرفتند.
نمونه های جمع آوری شده دارای ترکیبات بازالتی هستند که به قول دانشمندان ممکنست از گدازه های باستانی نشات گرفته باشند و اطلاعاتی درمورد زمان بندی تشکیل و از میان رفتن این دریاچه باستانی فراهم آورند.




منبع:

1400/06/24
14:23:00
0.0 / 5
604
تگهای خبر: اطلاعات , اینستاگرام , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی