عملکرد کودکان متولدشده توسط روش آی وی اف چگونه است؟

عملکرد کودکان متولدشده توسط روش آی وی اف چگونه است؟ به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران انگلیسی در تحقیقات اخیر خود عنوان کردند، به نظر می آید کودکانی که به روش لقاح آزمایشگاهی (IVF) متولد شده اند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند، اما در عین حال، در سنین نوجوانی بیشتر مستعد اضطراب و مبتلا شدن به افسردگی هستند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از اس اف، پژوهشگران در مطالعه های قبلی تنها به بررسی رشد کودک و سلامت آن در سالهای اولیه توجه کرده اند؛ اما تصور می شود مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن، اولین پژوهشی است که طی آن، ارتباط بین روش های لقاح و سلامت روان و بهزیستی فرد در آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن در این پژوهش، داده های پزشکی بیشتر از ۲۸۰ هزار کودک فنلاندی متولدشده در طول پنج سال گذشته را بررسی و سپس روند رشد آنها را بررسی کردند. آنها سپس نتایج تست آموزشی و سلامت روانی متولدین با روش های کمکی که شامل روش لقاح خارج از بدن یا آزمایشگاهی (IVF)، تلقیح مصنوعی (Artificial Insemination) و القای تخمک گذاری را مورد مطالعه قرار دادند.

به گفته پژوهشگران، بنظر می رسد کودکان حاصل از روش لقاح آزمایشگاهی (IVF)، نسبت به کودکانی که از راه لقاح طبیعی متولد شده اند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند. با این وجود، یافته های دیگر این پژوهشگران نشان داد که کودکان متولدشده با روش آی وی اف در سنین نوجوانی، بیشتر مستعد اضطراب و مبتلا شدن به افسردگی هستند.

نتایج این پژوهش عنوان می کند که این گروه از کودکان، در مدرسه عملکرد بهتری داشته و احتمال ترک تحصیل آنها در مقایسه با نوجوانانی که از راه لقاح طبیعی متولد شده بودند، پایین بود و در معرض خطر کمتری برای بیکاری یا خروج زودهنگام از خانه قرار داشتند.

با این حال هنگامی که پژوهشگران، مطالعه دیگری را با در نظر گرفتن پیشینه اجتماعی- اقتصادی آن افراد انجام دادند، دریافتند، افرادی که از راه روش های کمک باروری متولد شده اند، در معرض افزایش ریسک مبتلا شدن به یک اختلال روانی بخصوص اضطراب یا افسردگی هستند.

پژوهشگران در این مطالعه، سوابق پزشکی ۲۸۰ هزار و ۶۸۲ کودک فنلاندی که بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ متولد شده بودند را برای رسیدن به این نتایج مورد استفاده قرار دادند. آنها طیفی از داده های آموزشی و سلامت روان نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله که از راه لقاح طبیعی (۲۶۶۹۲۵) و از راه روش های کمک باروری همچون آی وی اف (۱۳۷۵۷) متولد شده بودند را با یکدیگر مقایسه کردند.

تقریبا ۱۰ درصد از نوجوانان متولدشده از راه روش کمک باروری مانند آی وی اف و ۹ درصد از نوجوانانی که از راه لقاح طبیعی متولد شده اند، در این سنین مورد بررسی سلامت روان قرار گرفتند. باآنکه گروه مورد بررسی کوچک بود، اما یافته های این مطالعه با چندین شاخص سلامت روان سازگار بود. البته تحقیقات بیشتری در این حوزه باید صورت بگیرد.

لقاح خارج از بدن یا آزمایشگاهی (in vitro fertilization) روشی است که در آن سلول های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می کنند و یک یا چند سلول تخمک به دست آمده را بعد از گذشت چند مرحله تقسیم، به صورت ۸ سلولی یا جنین ۵ روزه در رحم قرار می دهند تا روند رشد جنین به صورت طبیعی ادامه پیدا کند. در این روش ابتدا تخمک گذاری در زن را القا می کنند و بعد از آنکه تعداد مناسبی تخمک به دست آمد، آنها را در لابراتوار کشت می دهند؛ بعد از آنکه تخمک ها بالغ شدند با اسپرم مناسب، تخمک را بارور می کنند.





منبع:

1401/04/11
19:54:00
0.0 / 5
617
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی