اعتراض كاربران به اینترنت نامحدودی كه محدودیت حجمی دارد

اعتراض كاربران به اینترنت نامحدودی كه محدودیت حجمی دارد نیو وبلاگ: رضایت از خبر ارائه اینترنت نامحدود توسط اپراتورها دیری نپایید زیرا با اعلام تعرفه های جدید با توجیه سیاست مصرف منصفانه، همچنان سقفی برای مصرف در نظر گرفته شده كه اعتراض كاربران را در پیش داشت و با افزایش این اعتراض ها، وزیر ارتباطات درنهایت اجرای این طرح را متوقف نمود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، وعده اینترنت نامحدود، بحث دیروز و امروز كاربران ایرانی نیست. پیش از این هم اینترنت نامحدود، البته با سرعت های پایین ۶۴ تا ۵۱۲ كیلوبیت بر ثانیه، برای مشتركان ارائه می شد. اما سرعت پایین، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات را مجبور كرد مصوبه ای برای جایگزینی اینترنت حجمی ارائه دهد. بنابراین شركت های ارائه دهنده اینترنت از سال ۱۳۹۲ با مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات، قیمت های مختلفی بر اساس حجم و سرعت ارائه شده در نظر گرفتند.
كاربران: هیچ جای دنیا اینترنت حجمی نیست!
این تغییر در آن زمان به سود كاربران بود اما در سال های اخیر با سرعت های بالای اینترنت و افزایش فایل های ویدیویی، انتظار مشتركان به سمت اینترنت نامحدود با سرعت های بالا رفت. همچنین با این توجیه كه در سایر كشورهای جهان اینترنت ثابت، بر مبنای سرعت ارائه می شود و دیگر حجمی نیست، درخواست هایی مبنی بر حذف اینترنت حجمی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش یافت.
نصراللـه جهانگرد -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- پایان سال گذشته از انجام مطالعاتی درباره واگذاری اینترنت نامحدود خبر داد. با وجود این، تا همین اواخر هم شركت های ارائه دهنده اینترنت، مشتركان را تشویق به حركت از اینترنت نامحدود به اینترنت حجمی با سرعت بالا بر مبنای مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می كردند. در نهایت اوایل تیر ماه، وزیر ارتباطات و فناوری از تهیه مصوبه ای برای آغاز ارایه سرویس نامحدود در بازار اینترنت ثابت ADSL خبر داد.
در این راستا، اواخر تیر ماه، محمدجواد آذری جهرمی - مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت - از نهایی شدن مدل تعرفه گذاری نامحدود اتصال داده در بخش ثابت و تعیین كف و سقف سرعت در بسته ها خبر داد و گفت: بر این اساس عملا كاربران خانگی در صورت استفاده از سرویس های ویدیو آنلاین در صورتی كه هر روز پنج ساعت سرویس ویدیوئی داخی را ملاحظه كنند و این رفتار را هر روز در ماه تكرار كنند، نیازی به پرداخت اضافه ندارند.
او همچنین با تاكید بر لزوم حركت به سمت ارائه اینترنت نامحدود بیان كرد: در اینترنت حجمی حقوق مصرف كننده رعایت نشده و رشد محتوای بومی شكل نمی گیرد. البته تغییر این پارادایم و مكانیزم فعلی در بازار ایران كار ساده ای نیست و طبیعتا با مقاومت شركت ها مواجه است كه به این سمت حركت نكنند. اما توسعه موبایل در ایران آن قدر خوب بوده كه شركت های ثابت اگر سراغ مدل نامحدود نیایند، آینده خود را از دست داده و ورشكسته می شوند.
پس از آن، نیز در تایید جزئیات طرح نامحدود توضیح داد: پیش از این حجم فروشی در شرایطی كه كیفیت و سرعت مهم نبود، اتفاق می افتاد. در حال حاضر مكانیزمی را طراحی كرده و پیش بینی كردیم كه مصرف معمولی كاربران، بنگاه ها و كسانی كه كارهای تحقیقاتی می كنند، چقدر است. او همچنین اول مرداد، از تصمیم نهایی كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و ارائه مصوبه ای مبنی بر حركت از حجم فروشی به سمت اتصال و ارائه اینترنت برحسب سرعت خبر داد.
تا زمانی كه صحبت از ارائه اینترنت نامحدود بود، كاربران كه در انتظار اینترنتی بدون سقف حجمی بودند، از چنین تصمیمی رضایت داشتند. با وجود این، با اعلام تعرفه های جدید اینترنت، مشخص شد این اینترنت، آن طور كه كاربران تصور می كردند نامحدود نیست.
تعیین حجم برای اینترنت نامحدود!
صادق عباسی شاهكوه - معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با تاكید بر عرضه اینترنت با سیاست مصرف منصفانه و ارائه سرعت حداقل ۵۱۲ كیلوبیت بر ثانیه گفت: كاربران ماهانه ۱۰ گیگابایت اینترنت بین الملل و دو برابر آن اینترنت داخلی خواهند داشت. اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت نیز می توانند برای رقابت، حجم مصرفی اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر و اینترنت بین الملل را تا دو برابر این حدود تعیین شده ارائه دهند.
او درباره سیاست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) نیز توضیح داد: در دنیا متداول است وقتی در بخش ثابت سرعت را می فروشند، یك محدودیت هم قرار می دهند و اینترنت واقعا نامحدود نیست، زیرا ممكن است یك مشترك دائما دانلود و شبكه را اشغال كند. به همین دلیل یك حد را قرار داده كه اصطلاحا به آن مصرف منصفانه می گویند. به این معنا كه اگرچه سرعت را خریدید، اما تا یك حد می توانید با همان سرعت دانلود كنید. پس از آن یا سرعت را محدود و یا هزینه حجم اضافه را دریافت می كنند.
طبق اظهارات عباسی شاهكوه، قیمت های هر بسته با حجم های مطرح شده در این تعرفه جدید، بر حسب سرعت ۵۱۲ كیلوبیت بر ثانیه تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه در فیبر نوری، بازه ای از ۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را در بر می گیرد. همچنین كاربران در صورت اتمام حجمشان، باید جداگانه حجم بخرند. قیمت حجم اضافه نیز تقریبا مانند گذشته و حدود ۳۰۰۰ تومان برای هر گیگابایت اضافه در اینترنت بین الملل و از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان برای اینترنت داخلی است.
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم
اگرچه درخواست كاربران اینترنتی دریافت اینترنت نامحدود بود، اما در شرایطی كه تفكیك اینترنت داخل از بین الملل هزینه سرویس های خارجی را به نوعی افزایش داده است، قرار دادن یك سقف حجمی، نیاز كاربر به اینترنت نامحدود را اقناع نمی كند. به همین دلیل با اعلام این تعرفه ها، كاربران از به صرفه نبودن طرح جدید ابراز شكایت كردند و گفتند از دریافت اینترنت نامحدود با این تعرفه های جدید حجمی پشیمان شده، از وزیر درخواست كردند مرحمت فرموده و تعرفه های قبلی را بازگرداند.
در نهایت به نظر می رسد شكایات كاربران اینترنت به گوش مسئولان رسید. زیرا محمد جواد آذری جهرمی - مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت - در صفحه اینستاگرام خود اعلام كرد: با توجه به اعتراضات و نیز اینكه اطلاع دارم كه تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه ای از دكتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف شود و امیدوارم موافقت كند.
تعرفه های جدید در راه است؟
پس از آن نیز واعظی در صفحه اینستاگرام خود، از توقف اجرای پیشنهاد مطرح شده خبر داد و اعلام كرد: با توجه به اینكه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال كاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نكرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف شود و دستور دادم كمیته بررسی تعرفه ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح كاربران تهیه و ارائه كند.
اگرچه تعرفه های جدید اینترنت اصطلاحا نامحدود نگرانی كاربران از افزایش قیمت را افزایش داد و درخواست بازگشت تعرفه های قبلی را كردند، اما به طور قطع با وجود گسترش محتوای ویدیویی لزوم اینترنتی كه به معنای واقعی نامحدود نزدیك تر باشد حس می شود. بنابراین باید در انتظار تصمیم جدید كمیسیون تنظیم مقررات و تعرفه های جدید بود كه تا چه اندازه نزدیك به خواسته ها خواهد بود.

 

1396/05/13
14:47:29
5.0 / 5
5563
تگهای خبر: وزارت ارتباطات , اینترنت , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی