تجدید نظر در مورد متاستاز سرطان با کشف یک پروتئین جدید

تجدید نظر در مورد متاستاز سرطان با کشف یک پروتئین جدید نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه کمبریج می تواند بینش جدیدی را در مورد متاستاز در بیماری سرطان ارائه نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، توانایی سرطان برای انتشار و پخش شدن در بدن یکی از مخرب ترین ترفندهای این بیماری مهلک است. حالا دانشمندان در دانشگاه کمبریج پروتئینی را شناسایی کرده اند که نقش کلیدی در متاستاز دارد و نه تنها به یک درمان بالقوه جدید اشاره می کند، بلکه برای نخستین بار نشان داده است که این فرایند منحصر به سرطان نیست.
مهم نیست که سرطان از کجا منشاء بگیرد، این بیماری در نهایت می تواند از راه فرآیندی به نام متاستاز(فراگستری) آغاز به استعمار سایر اندام ها و بافت ها کند که درمان آنرا خیلی سخت تر می کند.
متاستاز انتشار یک عامل بیماری زا از یک محل اولیه یا آغازین به یک محل دیگر یا ثانویه در بدن میزبان است. این اصطلاح معمولاً برای اشاره به متاستاز توسط تومور سرطانی استفاده می شود. متاستاز به صورت کلی از تهاجم سرطان که گسترش مستقیم و نفوذ سلول های سرطانی به بافت های مجاور است، متمایز است.
سرطان بعد از تغییر ژنتیکی سلول ها برای تکثیر سریع و نامحدود ایجاد می شود. سلول هایی که تومور را می سازند در نهایت منجر به شکل گیری یک فنوتیپ بدخیم می شوند. این بدخیمی امکان تهاجم به گردش خون و به دنبال آن حمله به محل دوم برای سرطان زایی را فراهم می آورد.
بعضی از سلول های سرطانی معروف به سلول های تومور در گردش، توانایی نفوذ به دیواره های لنفاوی یا رگ های خونی را پیدا می کنند و بعد از آن می توانند از راه جریان خون به سایر نقاط و بافت های بدن گردش کنند. این فرایند بعنوان گسترش لنفاوی یا هماتوژن شناخته می شود. بعد از آنکه سلول های تومور در محل دیگری جاگزینی کردند، باردیگر به رگ یا دیواره ها نفوذ می کنند و به تکثیر ادامه می دهند و در نهایت تومور قابل تشخیص بالینی دیگری را می سازند. این تومور جدید بعنوان یک تومور متاستاتیک(یا ثانویه) شناخته می شود.
متاستاز یکی از علائم سرطان است که آنرا از تومورهای خوش خیم متمایز می کند. اغلب سرطان ها می توانند متاستاز بدهند، هر چند این کار در درجات مختلف صورت می گیرد.
هنگامی که سلول های تومور، متاستاز می کنند، تومور جدید، تومور ثانویه یا متاستاتیک نامیده می شود و سلول های آن مشابه سلول های تومور اصلی یا اولیه هستند. این بدان معناست که اگر سرطان سینه به ریه ها متاستاز دهد، تومور ثانویه از سلول های غیرطبیعی سینه تشکیل شده است، نه از سلول های غیرطبیعی ریه و تومور موجود در ریه را سرطان سینه متاستاتیک می نامند، نه سرطان ریه.
با این وجود متأسفانه هنوز چیزهای زیادی در مورد متاستاز وجود دارد که دانشمندان آنرا درک نمی کنند، اما تحقیقات مداوم به صورت مداوم مکانیسم هایی را کشف می کنند که می توانند به انتخابهای درمانی جدید منجر شوند.
دانشمندان دانشگاه کمبریج در این مطالعه جدید نه تنها یک مکانیسم جدید برای متاستاز کشف کرده اند، بلکه نقش آنرا کاملاً مجدد تعریف کرده اند.
مدت ها تصور می شد که متاستاز یک فرایند غیرطبیعی است که در سرطان ایجاد می شود، اما این مطالعه جدید نشان داد که این فرآیندی است که توسط سلول های سالم هم مورد استفاده قرار می گیرد و سرطان در واقع فقط آنرا برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود ربوده است.
این تیم در حین بررسی یک ساختار سلولی به نام "کانال نشت سدیم غیرانتخابی"(NALCN) به این کشف دست پیدا کردند. این کانال ها روی غشای سلولی قرار دارند و نحوه ورود و خروج نمک به سلول را کنترل می کنند.
محققان در این مطالعه جدید دریافتند که NALCN همینطور آزادسازی سلول ها از بافت ها به جریان خون را تنظیم می کند، جایی که می توانند توسط سایر اندام ها و بافت ها جذب شوند.
دانشمندان در آزمایش هایی که روی موش ها انجام شد، عملکرد پروتئین NALCN را مسدود کردند و دریافتند که این پروتئین سبب متاستاز در سرطان های معده، روده و پانکراس می شود. این نشان داده است که این پروتئین می تواند یک هدف جدید برای پیشگیری از متاستاز باشد و به صورت بالقوه نتایج را برای بیماران مبتلا به سرطان بهبود بخشد.
اما شگفت انگیزترین کشف زمانی رخ داد که تیم تحقیقاتی، این تکنیک را روی موش های بدون سرطان آزمایش کرد و مشخص شد که مسدود کردن NALCN همینطور سبب می شود سلول های سالم از اندام های اصلی خود به اندام های دیگر مهاجرت کنند. بعنوان مثال، سلول های پانکراس به کلیه منتقل شدند و در آنجا به سلول های سالم کلیه تبدیل شدند.
پروفسور ریچارد گیلبرتسون سرپرست این مطالعه می گوید: این یافته ها از مهم ترین یافته هایی هستند که در طول سه دهه اخیر از لابراتوار من بیرون آمده اند. ما نه تنها یکی از محرک های گریزان متاستاز را شناسایی کرده ایم، بلکه درک متداول در رابطه با متاستاز را هم تغییر داده ایم و نشان دادیم که سرطان چگونه فرآیندهای سلول های سالم را برای منافع خود ربوده است.
وی ادامه داد: اگر این مورد از راه تحقیقات بیشتر تایید گردد، می تواند نتایج گسترده ای در نحوه پیشگیری از گسترش سرطان داشته باشد و به ما امکان می دهد این فرایند را برای ترمیم اندام های صدمه دیده دستکاری نماییم.
این تیم تحقیقاتی حالا می خواهد راه هایی را جهت استفاده از این کشف برای پیشگیری از متاستاز، همچون استفاده مجدد از داروهای موجود بررسی کند.
این تحقیق در مجله Nature Genetics انتشار یافته است.



1401/07/12
09:39:53
0.0 / 5
319
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , دانشمند , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی