شاید لباس بعدی ما از جنس تار عنکبوت باشد!

شاید لباس بعدی ما از جنس تار عنکبوت باشد! نیو وبلاگ: خیلی از پژوهشگران باتوجه به محکم بودن ساختار تار عنکبوت تلاش می کنند از آن برای تهیه لباس های جدید بهره گیرند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، تارهای عنکبوت، ساختارهایی بسیار قوی هستند. یک دفعه جارو کشیدن مطمئنا آنها را از راهروی خانه شما خارج می کند اما در نظر بگیرید که چقدر بزرگتر از شبکه تار عنکبوت هستید و با این وجود، اغلب هنوز کمی مقاومت را از جانب آن احساس می کنید. همچنین، برای حشرات طعمه عنکبوت، تار به تله ای مرگبار تبدیل می شود که خارج شدن از آن نا ممکن است. پژوهشگران، تارهای عنکبوت را مورد بررسی قرار داده اند تا بفهمند که چه چیزی آنها را بسیار قوی می کند و از عنکبوت ها یاد بگیرند که چطور میتوان مواد مشابه تار عنکبوت را ساخت.
پژوهشگران کالج "ویلیام و مری"(William & Mary) آمریکا در اوایل امسال، جزییات جدیدی را در مورد ساختار پروتئین در تار عنکبوت کشف کردند. اطلاعاتی از این دست می توانند به سایر پژوهشگران کمک کنند تا ساختارهای جدیدی را ایجاد کنند که ممکنست به اندازه تار عنکبوت قوی باشند.
چندین گروه پژوهشی طی چند دهه گذشته، موادی را با الهام از تار عنکبوت تولید و آزمایش کرده اند. یکی از راه های انجام دادن این کار، ساختن کپی هایی از تار عنکبوت بر طبق "اسپیدروئین ها" (spidroins) است. اسپیدروئین ها، پروتئین هایی هستند که تار عنکبوت را می سازند و مولفه های اصلی ساختار تار عنکبوت هستند. عنکبوت ها می توانند اسپیدروئین را تولید کنند اما برقراری کارخانه ای پر از عنکبوت و ایجاد اسپیدروئین به مقدار مورد نیاز امکان پذیر نیست. مردم مطمئنا در مورد این ایده فکر کرده اند اما عملی کردن آن بسیار زمان بر است. مشکل دیگر این است که عنکبوت ها، رفتار آدم خوارانه از خود نشان می دهند. اگر عنکبوت ها برای افزایش تولید تار عنکبوت پرورش داده شوند، یکدیگر را می خورند.
پس چطور میتوان اسپیدروئین را ساخت؟ اسپیدروئین ها مانند سایر پروتئین ها، توسط ژن ها رمزگذاری می شوند. بدین سبب اگر رمز ژنتیکی را بدانید، امکان تولید اسپیدروئین های نوترکیب در موجودات دیگر وجود دارد. این روش اصلی پژوهشگران برای تولید تار عنکبوت بدون حضور عنکبوت بوده است. همچنین، این روش امکان می دهد که اسپیدروئین را به شکلی تغییر دهید که دارای خاصیت های مطلوبی باشد که می توانند الیاف قوی را تشکیل دهند اما آنرا برای اهدافی غیر از ساخت تار عنکبوت تنظیم کنید.
یکی از راه هایی که در گذشته به دانشمندان کمک کرده تا به این هدف دست یابند، بیان پروتئین موجود در شیر بز است. شرکت منحل شده "Nexia"، فیبری به نام "بیواستیل"(BioSteel) را با این روش تولید کرد اما نتوانست آنرا تا مقیاس تجاری افزایش دهد. با این وجود، خود بیواستیل کاربردی بود و یک هنرمند در سال ۲۰۱۲ از آن برای ایجاد پیراهنی بهره برد که نشان میدهد تار عنکبوت نوترکیب را چطور میتوان در منسوجات بهره برد.
یک روش دیگر برای تولید تار عنکبوت بدون حضور عنکبوت، بیان پروتئین های اسپیدروئین در میکروارگانیسم هایی مانند باکتری است. چندین گروه و شرکت پژوهشی، این مسیر را طی کرده اند. همچنین، این یک پروسه تولیدی است که توسط شرکت زیست فناوری ژاپنی "اسپایبر"(Spiber) استفاده می شود. این شرکت، نوعی الیاف اختصاصی را تولید می کند که به عنوان جایگزینی برای انواع مختلف پارچه از آنها استفاده می شود.




منبع:

1401/08/10
10:07:54
0.0 / 5
343
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی