آیا کرم ها جایگزین موش ها در لابراتوار خواهند شد؟

آیا کرم ها جایگزین موش ها در لابراتوار خواهند شد؟ به گزارش نیو وبلاگ، محققان «مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ» نیویورک در مطالعه اخیرشان اعلام کردند کرم های پیله ساز امکان دارد مدل حیوانی بهتری برای مطالعه بیماری های انسانی باشند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، دانشمندان مدت ها است که از مدلهای حیوانی برای درک بیماری ها و آزمایش درمان های جدید پیش از آزمایش آنها بر روی انسان از آنها استفاده می نمایند. رایج ترین حیواناتی که در تحقیقات زیست پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، جوندگان هستند، اما نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که مدل بهتر از جوندگان، کرم پیله ساز شاخدار تنباکو(tobacco hornworm caterpillars) است.
دانشمندان مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ آمریکا درحال آزمایش جایگزین های مختلف غیر پستانداران برای محدود کردن استفاده از موش ها در تحقیقات هستند. نویسندگان مطالعه اعلام کردند که جایگزینی جوندگان با کرم های پیله ساز می تواند به کاهش هزینه های آزمایشگاهی گرانقیمت کمک نماید و بدون احتیاج به صبر طولانی برای رشد موش ها، همینطور امکان دارد روند آزمایش و دریافت نتایج را سرعت بخشد.
کرم های پیله ساز شاخدار تنباکو درجه بالایی از حفاظت تکاملی دارند. در این سناریو، روده کرم های پیله ساز شاخدار تنباکو شباهت زیادی به ساختار و فیزیولوژی روده انسان دارد. به قول نویسندگان مطالعه، کرم های پیله ساز شاخدار تنباکو دارای روده ای شبیه به یک روده بلند هستند که این امر آنرا به مدلی عالی برای مطالعه بیماری التهابی روده تبدیل می کند. از آنجاییکه ۷۵ درصد از ژن های عامل بیماری های انسانی شناخته شده در حشرات هم وجود دارند، کرم های پیله ساز شاخدار تنباکو می توانند به دانشمندان در سایر تحقیقات پیش بالینی همچون سرطان، دیابت، تخریب عصبی و عفونت هم کمک نماید.
جایگزین پیشنهادی دیگر برای کرم های پیله ساز استفاده از کرم های لوله ای، نخ سان تباران، یا نماتدها(Nematode) است. این کرم های خاکی از نظر طول شبیه به یک منگنه هستند و هم اکنون در زمینه های تحقیقاتی دیگر استفاده می شوند. با این وجود، نتایج این مطالعه نشان داده است که آنها امکان دارد جهت بررسی با اسکن های پزشکی بسیار کوچک باشند. از طرفی، کرم های پیله ساز شاخدار تنباکو به اندازه ای بزرگ هستند که باید با همان ابزارهای تصویربرداری پزشکی(CT، MRI و اسکن PET) که در بیماران انسانی استفاده می شود، مورد بررسی قرار گیرند. تصویربرداری پزشکی جهت بررسی التهاب روده ضروریست.
کرم های پیله ساز یک منبع بالقوه هستند، اما آیا به آنها نیاز است؟ به قول دکتر «جان گریم» رادیولوژیست و پزشک هسته ای و یکی از نویسندگان مطالعه، پاسخ کاملاً مثبت است. دلیل آن به یک مشکل رایج در علم برمی گردد: استفاده بیش از اندازه از تعداد حیوانات در مطالعات. استفاده از پستانداران پرهزینه است و جایگزینی آنها با حیوانات دیگر به کاهش ناراحتی وارده بر آنها در طول آزمایشات کمک می نماید.
دلیل دیگر لزوم جایگزینی موشها با مدلهای دیگر اینست که پروتکلهای زیادی وجود دارد که دانشمندان باید پیش از شروع آزمایش جدید در مدل موش از آنها پیروی کنند. در نتیجه، تأیید این امر امکان دارد ماهها زمان ببرد. از آنجاییکه کرم های پیله ساز جزو بی مهرگان هستند، نویسندگان مطالعه انتظار دارند که حجم کاغذبازی برای شروع آزمایش بر روی آنها کاهش پیدا کند.
به گفته محققان میتوان آزمایش را سریع طراحی کرد و سپس آنرا انجام داد که این امر به صورت قابل توجهی سرعت تحقیق را افزایش داد. کرم های پیله ساز در یک ظرف پلکسی با چند برگ تازه و دستمال کاغذی خیس سالم می مانند. گریم در اطلاعیه ای اظهار داشت که این امر به ما امکان می دهد تا فرضیه های جدید را به سرعت آزمایش نماییم.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature Communications" انتشار یافته است.




منبع:

1401/10/27
10:31:11
0.0 / 5
266
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی