ناسا با این موشک، ۴۵ روزه به مریخ می رسد

ناسا با این موشک، ۴۵ روزه به مریخ می رسد نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: گفته می شود برمبنای طرح مفهومی پیشران هسته ای جدید ناسا، این آژانس فضایی می تواند تنها در 45 روز، یعنی حدود 6 ماه سریع تر از رسیدن به سیاره سرخ با فناوری های فعلی به مریخ برسد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) یک مفهوم پیشران هسته ای را برای توسعه فاز اول به عنوان قسمتی از برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه (NIAC) در سال ۲۰۲۳ انتخاب نموده است.
پیشران هسته ای حرارتی و هسته ای الکتریکی(NTP/NEP) یک کلاس جدید از سیستم پیش رانش هسته ای دووجهی است.
پروفسور رایان گاس، طراح این مفهوم از دانشگاه فلوریدا معتقد می باشد که می تواند زمان سفر به مریخ را از چند ماه به تنها ۴۵ روز کم کند. اگر این فناوری طبق برنامه ریزی عمل کند، می تواند زمان سفر به مریخ را به شدت کم کند و ماموریت ها به سیاره سرخ را برای انسان بسیار ایمن تر کند.
آیا نیروی محرکه هسته ای آینده پروازهای فضایی انسان است؟
این طرح پیشنهادی جدید یکی از ۱۴ موردی است که توسط برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه برای توسعه در مرحله اول انتخاب شده است که شامل کمک هزینه ای بیش از ۱۲۵۰۰ دلار برای تحقیق و توسعه است.
ناسا سابقه ای طولانی در بررسی پیشران هسته ای برای فضاپیماها دارد که شامل مفهوم موتور هسته ای برای کاربرد وسایل نقلیه موشکی(NERVA) نیز می شود که با موفقیت آزمایش شد، اما حدودا در همان زمان آخر دوره آپولو در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید.
ناسا در اوایل دهه ۲۰۰۰ باردیگر فناوری های مفهومی پیشران هسته ای را با پروژه پرومتئوس(Project Prometheus) آزمایش کرد.
در عین حال، شرکت خصوصی اد آسترا(Ad Astra) که توسط فرانکلین آر چانگ دیاز(Franklin R. Chang Díaz) فضانورد سابق ناسا اداره می شود، یک آزمایش استقامتی رکوردشکن ۸۸ ساعته را با موشک پلاسمایی Vasimr VX-۲۰۰SS با توان ۸۰ کیلوواتی خود در سال ۲۰۲۱ تکمیل کرد. این شرکت ادعا می کند که فناوری موشک هسته ای آن می تواند در نهایت انسان را با سرعت ۱۹۷ هزار و ۹۵۰ کیلومتر در ساعت(۱۲۳ هزار مایل در ساعت) به مریخ ببرد.


مفهوم جدید نیروی پیشران هسته ای ناسا
دریافت کننده کمک هزینه جدید NIAC از ناسا، از دو مفهوم کلیدی در پشت سیستم پیشران هسته ای خود استفاده می نماید.
یکی پیشران هسته ای حرارتی(NTP) که از یک راکتور هسته ای برای گرم کردن پیشرانه هیدروژن مایع استفاده می نماید تا به پلاسما تبدیل گردد و بوسیله یک نازل برای تولید نیروی رانش هدایت شود.
دیگری، پیشران هسته ای الکتریکی(NEP) که از یک راکتور هسته ای برای تامین انرژی یک رانشگر اثر هال(Hall-Effect) -موتور یونی- با برق استفاده می نماید. این به نوبه خود یک میدان الکترومغناطیسی به وجود می آورد که گاز نجیب یا بی اثر را یونیزه می کند و شتاب می دهد تا نیروی رانش بوجود آورد.
پروفسور گاس مزایای NTP و NEP را با مفهوم جدید خود ترکیب کرده است. وی یک طراحی دووجهی را برمبنای یک راکتور NERVA با هسته جامد پیشنهاد می دهد که یک پیشرانش خاص ۹۰۰ ثانیه ای را ارائه می دهد که دو برابر موشک های شیمیایی موجود است.
علاوه بر این، پروفسور گاس استفاده از روتور موج(WR) را برای فشرده سازی بیشتر توده واکنش با بهره گیری از فشار به وجود آمده توسط گرمایش سوخت هیدروژن مایع در راکتور پیشنهاد می دهد. به گفته ی ایشان، این کار، پتانسیل ارائه سطوح رانش قابل مقایسه با مفهوم NTP کلاس NERVA را با پیشرانش بالاتر ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ ثانیه ای دارد و ترکیب این با یک چرخه NEP سطوح رانش حتی بالاتری را به وجود می آورد.
کوتاه شدن سفر برای سلامت فضانوردان حیاتی است
مدلول همه اینها این است که مفهوم پروفسور گاس می تواند زمان سفر به مریخ را برای فضانوردان آینده به شدت کم کند.
سفر به مریخ با بهره گیری از فناوری های موجود می تواند حدود ۶ تا ۹ ماه طول بکشد. بنابراین، کاهش زمان سفر به حدود ۴۵ روز به این معنا است که ماموریت های مریخی می توانند بجای چند سال، فقط چند ماه طول بکشند.
این امر بسیار مهم می باشد، برای اینکه ماموریت های فضایی طولانی مدت و سفر به مریخ، فضانوردان را در معرض سطوح بالایی از تشعشعات کیهانی قرار می دهد که می تواند مرگبار باشد.
نه فقط این مساله مهم می باشد، بلکه اثرات ریزگرانش بر روی انسان برای چنین دوره زمانی طولانی نیز نتایج منفی برای سلامتی خواهد داشت، بدین سبب انگیزه ای قوی برای کاهش زمان ماموریت های مریخی وجود دارد.
مفاهیم دیگری نیز توسط برنامه NIAC ناسا برگزیده شده است که برجسته ترین آنها یک هواپیمای هیبریدی به نام TitanAir است که می تواند نمونه هایی از دریاهای قمر سیاره زحل به نام تایتان را جمع آوری کند و مفهومی برای یک خط لوله اکسیژن در ماه باشد که می تواند کارایی اکسیژن رسانی را برای ماموریت های آتی آرتمیس ناسا بهبود بخشد.




منبع:

1401/11/01
12:20:30
0.0 / 5
315
تگهای خبر: پروژه , دانشگاه , سیاره , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی