موشک بزرگ سامانه پرتاب فضایی، آماده برداشتن گام بزرگ بعدی است

موشک بزرگ سامانه پرتاب فضایی، آماده برداشتن گام بزرگ بعدی است نیو وبلاگ: موشک ماموریت آرتمیس 1 برای ماموریت های فضانوردی آینده، آماده به نظر می آید. موشک بزرگ سامانه پرتاب فضایی (SLS)، نخستین پرواز خودرا انجام داده و بنظر می رسد آماده برداشتن گام بزرگ بعدی یعنی سفر به اطراف ماه است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، آرتمیس ۱ در روز ۱۶ نوامبر سال قبل میلادی بر فراز موشک بزرگ سامانه پرتاب فضایی (SLS) پرتاب شد و با سقوط در اقیانوس آرام در سواحل ایالت باخا کالیفرنیا (Baja California) مکزیک در ۱۱ دسامبر به ماموریت خود تمام کرد. اعضای تیم ماموریت به تحلیل و بررسی داده ها در ماه های آتی ادامه خواهند داد تا مطمئن شوند که موشک سامانه پرتاب فضایی و کپسول اوریون آماده انجام ماموریت حمل فضانوردان هستند. ماموریتی که طی آن مقرر است برای نخستین بار فضانوردان در ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ به اطراف ماه سفر کنند. اگر همه چیز در این پرواز خوب جلو برود، در ماموریت آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ فضانوردان در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود خواهند آمد.

به نظر می رسد که موشک «سامانه پرتاب فضایی» (SLS) ناسا بعد از انجام نخستین ماموریت خود، آماده برداشتن گام بزرگ بعدی یعنی پرتاب فضانوردان است.

نخستین پرواز موشک SLS در ۱۶ نوامبر و در ضمن ماموریت ۲۵ روزه، آرتمیس ۱ ناسا را پرتاب کرد که طی آن یک کپسول بدون خدمه اوریون را به مدار ماه فرستاد و بازگشت. این امر همین طور موشک SLS را به قدرتمندترین موشکی تبدیل کرد که تا حالا با موفقیت پرتاب شده است، عنوانی که از سترن ۵ ناسا گرفته است.

ارزیابی اولیه عملکرد موشک SLS در ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در ۳۰ نوامبر منتشر گردید و در آن پژوهشگران، امتیاز بالایی به این موشک دادند و دریافتند که در همه زمینه ها مطابق انتظار عمل کرده است. اعضای تیم ماموریت حالا زمان بیشتری جهت بررسی اعداد و ارقام داشته اند و بررسی ها همچنان خوب است و نشان میدهد هیچ تغییر بزرگی پیش از نخستین پرتاب سرنشین دار موشک SLS لازم نخواهد بود.

مقامات ناسا در بروزرسانی در ۲۷ ژانویه عنوان کردند که برمبنای ارزیابی انجام شده در مدت کوتاهی بعد از پرتاب، داده های اولیه بعد از پرواز نشان میدهد که همه سیستم های موشک SLS بطور استثنایی عمل کرده اند و این طرح ها آماده پشتیبانی از پرواز سرنشین دار این موشک در ماموریت آرتمیس۲ هستند.

اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ فضانوردان ناسا را در یک ماموریت تقریباً ۱۰ روزه به دور ماه می فرستد. اعضای تیم موشک SLS داده های زیادی را تحلیل و بررسی کردند تا به آخرین نتایج خود برسند.

به گفته مقامات ناسا، برای مثال، دوربین های روی زمین، دوربین های تعبیه شده روی موشک و دوربین های هوایی حدود ۳۱ ترابایت اطلاعات تصویری در مورد پرتاب را جمع آوری کردند.

«بت سنت پیتر»، مدیر تیم یکپارچه سازی تصاویر موشک SLS اظهار داشت: نماهای گوناگون موشک آرتمیس ۱ همچون جداسازی تقویت کننده موشک جامد و جداسازی «مرحله پیشرانه برودتی موقت» (ICPS)، داده های تصویری را ارائه می دهد که به ما کمک می نماید ارزیابی نماییم که چگونه موشک SLS از مرحله بلند شدن از زمین تا هنگام صعود و جدایی عمل کرده است.

مرحله پیشرانه برودتی موقت (ICPS) که مرحله بالایی موشک SLS است، ازطریق یک موتور RL-۱۰ نیرو می گیرد. مرحله اصلی این موشک غول پیکر دارای چهار موتور RS-۲۵ است که از دوران شاتل های فضایی باقی مانده است. دو تقویت کننده موشک جامد برای ماموریت آرتمیس ۱ به بخش اصلی نصب شدند و به موشک SLS کمک کردند نیروی رانش عظیم ۸.۸ میلیون پوندی را هنگام بلند شدن بوجود آورد.

به گفته مقامات ناسا، تمامی این سخت افزارها در ۱۶ نوامبر بسیار عالی عمل کردند. ناسا روی سخت افزاری برای مساعدت با ایجاد حضور دائمی انسان روی ماه و اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ کار می کند.

اگر همه چیز در ماموریت آرتمیس ۲ به خوبی جلو برود، در ماموریت آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ فضانوردان در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود خواهند آمد.




1401/11/15
14:43:21
0.0 / 5
539
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی