بررسی علمی عملكرد سدها در پی وقوع زلزله بزرگ تركیه؛

آیا سد آتاتورک در خطر است؟

آیا سد آتاتورک در خطر است؟ نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، به نظر می آید زمین لرزه ای که اخیرا ترکیه و سوریه را لرزاند، به دو سد بزرگ در این کشورها صدمه رسانده و نگرانی ساکنین در مورد احتمال شکستن آنها و وقوع یک تراژدی مشابه زمین لرزه اخیر را برانگیخته است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، پس از وقوع دو زمین لرزه ویرانگر ۷.۵ و ۷.۸ ریشتری در ترکیه، حالا به نظر می آید که سد "آتاتورک" در جنوب شرقی این کشور در وضعیتی بحرانی قرار گرفته است.

گزارش ها از آن حکایت می کند که به دنبال زمین لرزه های شدید، شکاف هایی در دیواره این سد بوجود آمده است و باآنکه مناطق اطراف این سد تا به این لحظه، تخلیه شده اند، اما به قول کاربران فضای مجازی، کارشناسان اخطار می دهند که سد «آتاتورک» امکان دارد هر لحظه بشکند و ویرانی های ناشی از آن می تواند منطقه ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر نانسی گورور(Naci Görür)، استاد لرزه شناسی ترکیه اخطار داده است: از ذینفعان تقاضا می کنم سدهای منطقه را بررسی کنید.

سد آتاتورک سازه اصلی پروژه آناتولی جنوب شرقی است که یک پروژه توسعه چند بخشی شامل سدسازی گسترده در جنوب شرق آناتولی ترکیه بوده که بر مبنای مفهوم توسعه پایدار برای بهبود کیفیت زندگی ۹ میلیون نفر از ساکنان این منطقه شروع شده است که هدف آن استفاده از منابع آبی دجله و فرات است.

در حال حاضر این پروژه شامل ۱۳ سد است که ۷ سد آن کنترل آب رودخانه فرات و ۶ سد آن کنترل آب رودخانه دجله را انجام می دهد. انتظار می رود با تکمیل یک سد دیگر، تعداد کل سدها از ۲۲ موردی که پیشبینی شده بود به ۱۴ مورد برسد. مساحت این سد ۸۱۷ کیلومتر مربع و حجم تخمینی آب آن ۴۸.۷ کیلومتر مربع است.
این تصویر با عنوان ترک خوردن سد «میدانکی» سوریه توسط کاربران شبکه های اجتماعی انتشار یافته است

1401/11/19
11:10:32
0.0 / 5
409
تگهای خبر: پروژه , فضا , فضای مجازی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی