تازه ماندن طولانی مدت میوه ها با یک پوشش خوراکی جدید

تازه ماندن طولانی مدت میوه ها با یک پوشش خوراکی جدید نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، یک پوشش خوراکی جدید ساخته شده از CBD که از گیاه شاهدانه گرفته می شود، به تازه ماندن میوه ها برای مدت طولانی تری کمک می نماید تا ضایعات مواد غذایی را کم کند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، میوه ها هرچند خوشمزه و مغذی هستند، اما به شکل ناامیدکننده ای بی ثبات هستند و اغلب حتی در یخچال هم به سرعت خراب می شوند. حالا پژوهشگران تایلندی یک پوشش نامرئی و خوراکی ساخته شده با کانابیدیول(CBD) ساخته اند که می تواند میوه ها را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارد.
کانابیدیول یک فیتوکانانابینوئید است که در سال ۱۹۴۰ کشف شد. کانابیدیول یکی از ۱۱۳ کانابینوئید کشف شده در گیاه شاه دانه است و تا غلظت چهل درصد در عصاره شاه دانه یافت می شود.
از سال ۲۰۱۹ تحقیقات بالینی روی CBD انجام گرفته و بر تاثیر این ماده بر روی اضطراب، شناخت، اختلالات حرکتی و درد مطالعه شده است.
همه ما با ناامیدی حاصل از خراب شدن توت فرنگی های خوشمزه در یخچال آشنا هستیم و دیده ایم که توت فرنگی ها بعد از گذشت اندک زمانی کپک می زنند. پژوهشگران در سالهای اخیر با استفاده از مواد ساخته شده از تار عنکبوت، پوسته میگو، تخم مرغ، پِکتین یا پروتئین های شیر به بررسی پوشش های خوراکی پرداخته اند که بدون این که بر ارزش غذایی یا طعم میوه ها و سایر غذاهای فاسد شدنی تاثیر بگذارد، ماندگاری طولانی تری دهد.
حالا دانشمندان CBD را به این لیست اضافه کرده اند.
CBD یک ترکیب غیر توهم زا در گیاه شاه دانه است و به صورت فزاینده ای در درمان اضطراب، صرع، درد و سایر مشکلات استفاده می شود. مطالعات اخیر در بین همه مزایای بالقوه آن، نشانه هایی از فعالیت ضد میکروبی را هم یافته اند.
ازاین رو دانشمندان در دانشگاه تاماسات(Thammasat) و موسسه تحقیقاتی چولابهورن(Chulabhorn) در تایلند آغاز به بررسی این مورد کردند که آیا میتوان از CBD برای نگهداری طولانی تر میوه ها استفاده کرد؟
این گروه پژوهشی CBD را با پلیمرهای زیست تخریب پذیر که قبلاً در دارورسانی استفاده شده بود، ترکیب کردند تا نانوذراتی با عرض 400 نانومتر بسازند. سپس آنها را با آب و یک افزودنی غذایی به نام سدیم آلژینات مخلوط کردند.

پژوهشگران توت فرنگی ها را در محلول به دست آمده فرو بردند و سپس آنها را در اسید اسکوربیک و کلسیم کلرید فرو بردند که این پوشش را به یک ژل تبدیل کرد.
پژوهشگران برای آزمایش میزان توانایی نگه داری این پوشش خوراکی، توت فرنگی های فرآوری شده و همینطور توت فرنگی های فرآوری نشده را در ظروف پلاستیکی باز قرار دادند و آنها را برای چند هفته در دمای یخچال نگه داری کردند.
در نهایت مشاهده شد که توت فرنگی های فرآوری شده با CBD در مدت 15 روز بسیار کمتر از توت فرنگی های فرآوری نشده خراب شدند و رنگ خویش را برای مدت طولانی تری حفظ کردند. همینطور به نظر می آید مقادیر بالاتر CBD عملکرد بهتری نسبت به مقادیر پایین تر آن دارد.
این پوشش جدید با مطالعه بیشتر می تواند در کاهش ضایعات مواد غذایی مفید باشد و همینطور می تواند روی سایر میوه ها و همینطور انواع مختلف مواد غذایی مستعد فساد اعمال شود.
این پژوهش در مجله ACS Applied Materials & Interfaces انتشار یافته است.

1402/03/01