كارت های بانكی حذف می شوند

كارت های بانكی حذف می شوند به گزارش نیو وبلاگ حذف دردسرهای استفاده از كارت های بانكی در یك بستر امن و جایگزینی موبایل با بسیاری از ابزارهای مورد استفاده امروزی، پرداخت موبایلی را به یكی از ضرورت ها تبدیل كرده است؛ به نظر می آید این امر نیز در حال تحقق می باشد تا شعار دولت همراه بیش از پیش عملی گردد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، موضوع پرداخت موبایل، در سال های اخیر و با گسترش گوشی های هوشمند به عنوان راهی آسان تر برای پرداخت مطرح شده است. سرویس پرداخت موبایل می تواند جایگزین دستگاه های كارتخوان (POS) شود. این كار می تواند از طریق وارد كردن كدهای دستوری USSD و یا NFC انجام شود. به این ترتیب كاربر در هر مكانی با استفاده از موبایل امكان پرداخت خواهد داشت.فناوری NFC شیوه ای است كه در آن ارتباطی بی سیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر در فاصله ای كوتاه (حداكثر چند سانتی متر) برقرار می شود. امروزه تعداد گوشی هایی كه از تراشه NFC استفاده و این سامانه را پشتیبانی می كنند، روزبه روز در حال افزایش است. مهم ترین كاربرد NFC پرداخت پول از طریق گوشی های هوشمند است. برای این منظور، كاربر اطلاعات مربوط به كارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می كند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC خوان نزدیك می كند تا پرداخت انجام شود.
چراغ سبز بانك مركزی به پرداخت موبایلیالبته از همان ابتدا به دلیل مسائل امنیتی مقاومت هایی از طرف بانك مركزی و رگولاتوری درباره این روش های پرداخت وجود داشت. اما اواخر پاییز سال گذشته ناصر حكیمی - مدیركل فناوری اطلاعات بانك مركزی - از آماده سازی زیرساخت مورد نیاز برای بانكداری بر بستر تلفن همراه خبر داد و گفت: «در این شیوه كه با شبیه سازی كارت های بانكی انجام می شود، سیم كارت های مشتریان جای كارت های بانكی را می گیرد.» این خبر تا حدی چراغ سبز بانك مركزی برای فعالیت در عرصه پرداخت موبایلی بود.محمود واعظی نیز پس از آن به بحث خدمات بانكی بر بستر موبایل اشاره كرد و با بیان اینكه باید احتیاط در رگولاتوری بانكی را اندكی مدیریت كرد تا سرعت تحولات بیشتر شود، گفت: باید از پتانسیل جدید استفاده كنیم، ولی كار ما در بخش كارشناسی و بروكراسی درگیر است. با تحولات نسل سوم و چهارم تلفن همراه كه رخ داده، اكنون هر تلفن هوشمند می تواند نقش كارت بانكی و دستگاه كارتخوان را داشته باشد؛ پس رگولاتوری بانكی با رگولاتوری فناوری اطلاعات باید هماهنگ تر كار كنند.وی همچنین اظهار كرد: مدت هاست به دنبال ارتباط نزدیك موبایل با بانك بوده ایم اما متاسفانه در سیستم بانكی ما احتیاط بیش از حدی صورت می گیرد. در این خصوص صحبت هایی شده و امیدواریم شرایط بهتری حاكم شود. اكنون خوشبختانه یك كمیته مشترك راه اندازی شده و پس از جلسه ای كه با آقای سیف داشتیم، این موضوع مورد پیگیری بیشتر قرار گرفته است، زیرا دوستان می دانند پرداخت الكترونیك در بستر موبایل بخشی از شبكه ملی اطلاعات و دولت الكترونیكی به شمار می رود.
رونمایی رسمی از پرداخت الكترونیك با NFCدر پی رونمایی رسمی بانك مركزی از روش پرداخت الكترونیك موسوم به NFC، اولین ارائه پرداخت موبایلی به صورت گسترده در نمایشگاه كتاب سال جاری اتفاق افتاد. بدین ترتیب ناصر حكیمی -مدیركل فناوری اطلاعات بانك مركزی- با تشریح بخشنامه بانك مركزی درباره مجوز به بانك ها برای آغاز پرداخت های موبایلی در كشور گفت: با توجه به توسعه استفاده از تلفن های همراه هوشمند در كشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت كه جایگزین پایانه های فروش خودپردازها و یا پرداخت های اینترنتی شود، در جامعه احساس می شد.در این شیوه، پرداخت ها بدون استفاده از كارت و با استفاده از نشان گذاری كارت های بانكی در بستر امن انجام می شود. با نزدیك كردن گوشی هوشمند به پایانه های فروشی كه به فناوریNFC مجهز باشند، اطلاعات به شكل نشان گذاری شده از طریق نرم افزارهایی كه در گوشی نصب شده است، به شبكه الكترونیكی منتقل و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می شود كه كل این مراحل كمتر از ۱۰ ثانیه طول می كشد.حكیمی همچنین اظهار كرد: با این كار می توان انواع پرداخت های جدید را برای نظام های پرداخت تعریف كرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد كردن رمز و در سقفی كه مشتری می خواهد، انجام داد. همچنین این فناوری از امنیت بسیار بالایی نسبت به كارت های بانكی برخوردار است. امنیت كارت های مغناطیسی با یك رمز تامین می شود، اما برای پرداخت موبایلی حداقل به سه رمز شامل رمز ورود به تلفن رمز ورود به نرم افزار و رمز دوم كارت نیاز است و بنابراین حتی در صورت گم شدن گوشی مشكلی برای مشتری پیش نمی آید.
پرداخت موبایلی، لازمه تحقق دولت الكترونیك و همراهدر نهایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل مردادماه، از برگزاری جلساتی با رئیس كل بانك مركزی در راستای خدمات پرداخت های الكترونیك روی موبایل خبر داد و اظهار كرد: تحقق بسیاری از خدمات دولت الكترونیك و دولت همراه، منوط به اجرایی شدن این موضوع است. همكاران بانك مركزی قول دادند هرچه سریع تر خدمات پرداخت موبایل را به طور كامل برقرار كنند.وی با ارائه توضیحاتی درباره مذاكره با بانك مركزی برای پرداخت موبایلی گفت: در گذشته بانك مركزی در برداشت هایی كه از طریق پرداخت موبایلی وجود داشت، محتاط عمل می كردند. اما در نهایت اطمینان پیدا كردند سبكی كه ما ارائه كردیم و امروز در دنیا مصطلح است، لطمه ای به رگولاتوری مالی و بانكی آنها وارد نمی كند و مردم نیز امنیت دارند. بنابراین با توجه به راه اندازی فاز اول دولت الكترونیكی، بخشی از این فعالیت های بانكی از طریق موبایل می تواند مورد استفاده قرار گیرد و بخشی دیگر تا آخر شهریور عملیاتی می شود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تفاوت این پرداخت ها با پرداخت از طریق اپلیكیشن های بانك ها و اپراتورها نیز توضیح داد: در این نوع پرداخت، سیستمی روی موبایل وجود دارد كه تا یك سقف پرداخت، احتیاجی به وارد كردن كد ویژه و پسورد ندارد و با گرفتن موبایل روی سیستم عمل می كند.موافقت بانك مركزی با پرداخت موبایلی می تواند آغاز تحولی در زمینه پرداخت محسوب شود. دولت همراه اخیرا همزمان با فاز اول دولت الكترونیك راه اندازی شده است و تلفن همراه را به یك دفتر خدمات الكترونیكی تبدیل می كند. بدین ترتیب افزوده شدن خدمات پرداخت به موبایل می تواند مكمل دولت همراه باشد و با توجه به اینكه امروزه گوشی موبایل از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده روزمره است، به آسان تر شدن هرچه بیشتر فرآیندها كمك كند.
 

1396/05/18
14:34:24
5.0 / 5
4982
تگهای خبر: دولت الكترونیك , تجارت الكترونیكی , موبایل , نرم افزار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی