محققان دانشگاه واشنگتن ابداع كردند

سیستم شارژ لیزری تلفن همراه از طریق دوربعلاوهتصاویر

سیستم شارژ لیزری تلفن همراه از طریق دوربعلاوهتصاویر نیو وبلاگ: محققان دانشگاه واشنگتن موفق به ابداع یك سیستم لیزری شدند كه می تواند گوشیهای هوشمند را از طریق دور شارژ كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یك سیستم لیزری جدید می تواند به صورت بیسیم گوشیهای هوشمند را شارژ كند.
با توجه به ابداع و رواج بلوتوث و شبكه وای-فای، مرزهای مخابراتی جابجا شده، اما مبحث شارژ تلفن های همراه هنوز جای كار دارد. با عنایت به معرفی طیف وسیعی از فناوری های شارژ بی سیم، ممكن است رفع این مشكل مدت زیادی طول نكشد.
یك گروه از دانشگاه واشنگتن نشان داده است كه چگونه می توان از لیزر برای شارژ دستگاه در سراسر اتاق بهره برد.
این گروه یك سلول قدرت(باتری) را در پشت یك گوشی هوشمند نصب كرده و با یك پرتو لیزر در طیف نزدیك به قرمز آن را مورد برخورد قرار می دهد كه از فاصله 4.3 متری لیزر توانست 2 وات برق را به یك مساحت 97 سانتی متر مربعی تحویل دهد و گوشی را سریع تر از كابل USB معمولی شارژ كند.
فرستنده لیزری طوری طراحی شده است كه به صورت خودكار وجود یك گوشی آماده شارژ شدن را تشخیص می دهد، در حالیكه گوشی هوشمند هم برنامه ریزی شده است تا با تولید یك صدای فركانس بالا كه گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست، موقعیت خویش را برای سیستم لیزری ارسال نماید.


"ویكرام لایر"(Vikram Iyer) یك از محققان این پروژه می گوید: این پیام صوتی تضمین می نماید كه فرستنده می تواند هنگامی كه كاربر گوشی هوشمند را بر روی سطحی به منظور شارژ قرار داده است، تشخیص دهد كه می تواند یك مكان معمولی مانند یك میز در هر كجای اتاق باشد.
چندین اقدام ایمنی هم در سیستم تعبیه شده است. بعنوان مثال برای جلوگیری از حركت افراد از میان پرتو نامرئی، چهار پرتو محافظ كم قدرت هم در اطراف شارژر لیزری منتشر می شوند
اگر در هر نقطه ای سیگنال قطع شود، سیستم بلافاصله پرتو شارژ را خاموش می كند.
"شیام گولاكوتا"، یكی دیگر از محققان این مطالعه می گوید: پرتوهای محافظ می توانند سریع تر از سریع ترین حركت ما عمل كنند، زیرا این پرتوها با سرعت نور به شارژر برمی گردند. در نتیجه، هنگامی كه پرتو محافظ توسط حركت یك فرد قطع می شود، فرستنده این را در كسری از ثانیه تشخیص می دهد و از انتشار پرتو شارژ جلوگیری می كند.
محققان برای حذف گرمای بیش از اندازه تولید شده توسط پرتو شارژ از نوارهای آلومینیومی بعنوان عایق گرما در اطراف باتری استفاده كردند. گرچه همه گرما جذب نمی گردد، اما یك مولد ترموالكتریك كوچك بخشی از انرژی را ذخیره می كند و توسط آن، باتری تلفن را تغذیه می كند.
به گفته این گروه تحقیقاتی، آزمایشات آینده سیستم می تواند قدرت را به مساحت حدود 100 سانتی متر مربع از فاصله 12 متری برساند و به صورت بالقوه دستگاه های قرار داده شده در هر جای میز را شارژ كند.
اما هنوز باید بفهمیم این فناوری چقدر عملی است. هم اكنون، شارژرهای بی سیم تجاری نیاز به قرار دادن تلفن روی یك پد شارژ دارند كه برای شارژ كردن گوشی در طول شب مناسب می باشد، اما اگر بخواهید در هنگام شارژ از دستگاه استفاده كنید، غیر قابل استفاده می گردد.
به نظر می رسد این سیستم فرستنده لیزری این مشكل را حل نمی كند، به خصوص اگر هر زمانی كه شما گوشی را در دست بگیرید، پرتو شارژ خاموش شود.


برای رسیدن به شارژ بی سیم واقعی نیاز به رساندن این فناوری به سیستم های ارتباطی بی سیم مانند شبكه وای-فای نیاز است تا سراسر یك اتاق یا یك منطقه وسیع را فرابگیرد و نیازی به قرار دادن گوشی در یك جای مخصوص نداشته باشد.
هرچند در این راستا تلاش می گردد. مثلا "شارژر Pi"، یك حباب "كوتاه برد" در اطراف خود منتشر می كند، كه می تواند به صورت بی سیم چندین دستگاه اطراف را در حالیكه در حال استفاده هستند، شارژ كند. یا مثلا دانشگاه "دوك" یك پنل دیواری ابداع كرده كه چیزی شبیه به كار "Pi" را انجام می دهد و یك پروژه تحقیقاتی بلندپروازانه "دیزنی" به دنبال تبدیل یك اتاق به یك شارژر بی سیم است.
این مطالعه جدید در مجله Proceedings of the Association of Computing Machines انتشار یافته است.



1396/12/02
13:41:24
5.0 / 5
4441
تگهای خبر: باتری , پروژه , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی