رصد یكی از عظیم ترین ابرسیاهچاله های هستی

رصد یكی از عظیم ترین ابرسیاهچاله های هستی نیو وبلاگ: گروهی از اخترشناسان اسپانیایی و كانادایی یكی از ابرسیاهچاله های فوق العاده بزرگ را كه بزرگترین سیاهچاله های جهان هستی هستند، رصد كردند كه همچنان در حال رشد است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، از آنجایی كه سیاهچاله ها اساسا نامرئی هستند، تخمین اندازه آنها دشوار است. آنها می توانند در هر كجا از چند برابر جرم خورشید تا میلیون ها یا میلیاردها بار سنگین تر باشند، اما یك كلاس خاصی از آنها وجود دارد كه حتی بزرگتر از آن هستند.

مطالعه جدیدی از داده های جمع آوری شده توسط تلسكوپ پرتو ایكس "چاندرا" ناسا نشان داده است كه این ابرسیاهچاله های فوق العاده بزرگ ممكن است بزرگ تر و رایج تر از آنچه فكر می كردیم، باشند.

كوچكترین كلاس سیاهچاله ستاره ای است كه می تواند حدود 5 تا 30 برابر جرم خورشید باشد.

در دسته میانی، یك گروه پیشنهادی به نام سیاهچاله های نیمه حجیم وجود دارد كه بین 100 تا 10 هزار برابر جرم خورشید هستند.

در نهایت سنگین ترین كلاس، یعنی سیاهچاله های غول پیكر با جرم میلیون ها یا حتی چند میلیارد برابر خورشید كه در مركز كهكشان ها قرار دارند.

اما بین یك میلیون و یك میلیارد فاصله بسیاری وجود دارد كه بعضی از ستاره شناسان ادعا می كنند كه باید یك كلاس دیگر برای طبقه بندی بزرگترین ها تولید شود.

این ابرسیاهچاله های فوق العاده حجیم شامل اجرام دهها میلیارد توده خورشیدی، مانند "S5 0014+813" می شوند كه شامل یكی از بزرگترین سیاهچاله های شناخته شده در حدود 40 میلیارد برابر جرم خورشید است.

محققان در كانادا و اسپانیا برای درك بیشتر این اجرام عجیب آسمانی، داده های تلسكوپ "چاندرا" درباره 72 كهكشان با فاصله 3.5 میلیارد سال نوری را از یكی از درخشان ترین و پرجمعیت ترین خوشه های كهكشانی در جهان بررسی نموده اند.

هرچه سیاهچاله بزرگتر باشد، پرتاب فواره های گاز و ماده هم بزرگتر است و ستاره شناسان می توانند از روشنایی این فواره ها برای محاسبه جرم سیاهچاله استفاده كنند.

گروه محققان با تجزیه و تحلیل موج رادیویی و انتشار اشعه ایكس توسط این سیاهچاله ها، معین كردند كه این اجرام به صورت متوسط حدود 10 برابر سنگین تر از چیزی هستند كه قبلا تصور می شد.

در واقع، حدود 40 درصد از اجرامی كه مورد مطالعه قرار گرفته بودند، جرم شان بیش از 10 میلیارد برابر خورشید محاسبه شده بود كه می توانست به آسانی آنها را در كلاس فوق العاده حجیم طبقه بندی كند.

اندازه مطلق این اجرام آسمانی می تواند درك ما از شكل گیری سیاهچاله ها و كهكشان ها را بهبود بخشد.

دانشمندان پیش از این اعتقاد داشتند كه ابرسیاهچاله ها و كهكشان های اطراف آنها، در كنار یكدیگر تشكیل می شوند و رشد می كنند، اما این ابرسیاهچاله های فوق العاده حجیم سریع تر از كهكشان های میزبان خود رشد می كنند. آنها حتی ممكن است تهدیدی برای از هم پاشیدن كهكشان میزبانشان باشند.

"مار مزكوآ"(Mar Mezcua)، یكی از محققان این مطالعه می گوید: ما سیاهچاله هایی را كشف كردیم كه بسیار بزرگ تر و وسیع تر از حد انتظار هستند. آیا آنها به این دلیل بسیار بزرگ هستند كه زودتر تشكیل شده اند و یا به علت شرایط ایده آلی كه به آنها اجازه داده است در طول میلیاردها سال سریع تر رشد كنند؟ هم اكنون هیچ راه شناختی برای ما وجود ندارد.

این تحقیق در مجله ماهانه Royal Astronomical Society انتشار یافته است.




1396/12/04
11:59:08
5.0 / 5
4427
تگهای خبر: محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی