آزادی كاذب در فضای مجازی

آزادی كاذب در فضای مجازی به گزارش نیو وبلاگ یك مدیر سابق رادیویی و كارشناس رسانه بیان داشت مخاطب در شبكه های مجازی و بازی ها به ظاهر احساس آزادی می كند، در حالی كه اصلاٌ این طور نبوده و این فقط یك احساس آزادی كاذب می باشد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، نشست هم اندیشی «تاثیر رسانه های نوین بر مخاطب» با حضور حسن خجسته، دكترای مدیریت استراتژیك و یكی از مدیران سابق رادیویی، چهارشنبه (8 شهریور) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.خجسته در این نشست هم اندیشی به بیان سخنانی درباره شبكه های مجازی و تاثیر آن ها بر مخاطبان و فضای رسانه ای دنیا پرداخت. او معتقد است كه «در فضای مجازی دو بحث حفظ اطلاعات شخصی و اخلاق مداری بسیار حائز اهمیت است».وی سخنان خود را با طرح این پرسش آغاز كرد كه آیا ما می توانیم با ایجاد یك شبكه اجتماعی مشكلات فرهنگی جامعه را حل كنیم؟ و ادامه داد: امروز همه ما در سیلابی از اطلاعات بی مصرف گیر كرده ایم. كافی است فقط به پیام هایی كه هر كدام از ما در تلگرام با آن ها مواجه می شویم، توجه كنید. ما اگر بتوانیم در ایران یك شبكه اجتماعی راه اندازی كنیم كه متناسب با فرهنگ ما باشد و مزیت هایی در این زمینه داشته باشد، می توانیم تا اندازه ای مشكلات فرهنگی جامعه را حل كنیم. به عنوان مثال در ایران خانواده بسیار محترم و مهم است. تصور كنید كه یك شبكه مجازی راه اندازی شود كه اگر مادر و پدرِ یك نفر پست او را لایك كنند، 5 امتیاز مثبت دریافت خواهد كرد و برحسب این امتیازات كه بر اساس لایك های افراد خانواده، معلمین و دوست ها به دست می آید، او در درآمد این شبكه مجازی سهیم می شود. بنابراین دیگر هر كسی نمی تواند هر پستی را بگذارد.خجسته یادآور شد: در واقع باید تلاش كنیم تا یك شبكه اجتماعی را بر پایه بنیان های فرهنگی جامعه ایجاد كرد و در این راستا باید حوزه های دانشگاهی و علمی با حوزه های عملی همكاری كنند تا این ایده ها كاربردی شوند.این كارشناس رسانه با اشاره به گسترش روز افزون فضای مجازی، بیان كرد: در برابر گسترش فضای مجازی سه گروه قرار دارند؛ گروه اول مشتاق هستند، گروه دوم مخالفین هستند كه اغلب شامل گروه اخلاق گرایان می شود. این گروه عمدتاً شامل پدر و مادرها و معلمین می شود. حتی پسران و دختران وقتی همسر می شوند در این گروه قرار می گیرند و نگاه شان به فضای مجازی متفاوت می شود. گروه سوم جامعه گراها هستند كه بدی ها و خوبی های فضای مجازی را مطرح می كنند و دنبال یك راه كار خوب می گردند.او در بخش دیگری از سخنان خود محتوای شبكه های مجازی را با محتوای رسانه های رسمی مقایسه و اظهار كرد: محتوای همه رسانه های دنیا شامل سه گروه امور جاری، وقایع و حوادث و امور برنامه ریزی شده است. امور جاری كه درصد زیادی از محتوای رسانه ای را به خود اختصاص می دهد شامل سه لایه امور كاربردی، خاص و تفننی می شود. در حالی كه بخش كمی از محتوای رسانه ای به امور تفننی اختصاص دارد، بخش اعظمی از محتوای شبكه های اجتماعی به این بخش اختصاص دارد.خجسته اظهار كرد: یكی از مهم ترین مشكلات فضای مجازی این است كه ما غرق اطلاعات تفننی شده ایم كه اجازه نمی دهد اطلاعات خوب و مفیدی كه توسط درصد كمی از كابران تولید می شود، به دست ما برسد. در واقعه جامعه ما در محاصره اطلاعات بی خود قرار گرفته است كه امروز اگر بتوانیم این حصار را بشكنیم، هنر كرده ایم.این مدیر سابق رادیویی با اشاره مشخص نبودن صحت اطلاعاتی كه در شبكه های مجازی منتشر می شود، گفت: در سازمان های حرفه ای رسانه ای اصالت بر صحت اطلاعات است. سرعت در انتشار اخبار حائز اهمیت است، اما صحت از اهمیت بیشتری برخوردار است. متاسفانه صحت اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی مشخص نیست.او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بازی های مجازی و رایانه ای را رسانه ای پرقدرت برشمرد و در این باره توضیح داد: اغلب ما از این كه بازی های رسانه ای پرقدرت هستند، غافلیم. این كه اهداف تولید این بازی ها چقدر سیاسی و چقدر اجتماعی است، بحث دیگری است، اما باید بدانیم بازی های رسانه ای، در دنیا قدرتمند محسوب می شوند. مخاطب در شبكه های مجازی و بازی ها به ظاهر احساس آزادی می كند، در حالی كه در اصل این طور نیست.

 

1396/06/09
12:52:31
5.0 / 5
5039
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی