روش قدیمی پاك كردن صورت مسئله

روش قدیمی پاك كردن صورت مسئله نیو وبلاگ: سال نو با انبوهی از مسائل ریز و درشت ادامه دار از گذشته و با چشم اندازی اخطار دهنده شروع شده است. انتظار این بود، برای مشكلات چاره ها اعلام شود، بلكه در برون رفت از این وضع برنامه های عملی و علمی در دستور كار قرار گیرد. اما به نظر می رسد برای برخی پاك كردن صورت مسئله به جای حل آن، هم چنان ترجیح دارد. طرفه آن كه این روش با محدود كردن فضای اطلا رسانی هم راه است. ازاین رو احتمال فیلتر شدن «تلگرام» اكنون در صدر اخبار قرار دارد.



فیلتر شدن تلگرام آیا می تواند به حل مشكلات معیشتی، بیكاری، صدمه های اجتماعی، افزایش سن ازدواج، بالارفتن آمار طلاق، اعتیاد، خشكسالی، كاهش منابع آبی، مهاجرت ها، شمار تصادفات جاده ای، تهدیدات بیرونی و... بینجامد؟ مهم تر این كه تولید مانع در دست رسی آسان به تلگرام آیا به تغییر نگرش های عمومی می انجامد؟ آن هم در زمانه ای كه بیش از همیشه مفهوم «عصر ارتباطات» ملموس و واقعیتی انكارناپذیر است.

ساده كردن صورت مسایل هنر نیست. هنر، یافتن راه حل برای آن هاست. امروزه، تلگرام یكی از ابزار دست رسی آزاد عموم به اطلاعات است. تولید مانع در اینكار نه به كاهش مشكلات می انجامد و نه سبب بی اطلاعی از مشكلات خواهد شد. ابزار ارتباطات چنان گسترده و متنوع است كه هیچ لایه ای از مسائل را در سایه نگه نمی دارد. مهم تر این كه هرچه بیشتر از قدرت نرم نظام سیاسی در مدیریت افكارعمومی می كاهد. دلیل این امر هم روشن است؛ داوری اخلاقی درباره اقدامی كه به صورت مستقیم نیات، وسایل و نتایج حاصل از فیلتر شدن یك ابزار ارتباطی را از جانب افكار عمومی مورد پرسش قرار می دهد.

مخالفان ابزار ارتباطی براین نظرند كه برای مثال تلگرام توانسته برخی بنیان های نظری را دچار صدمه كند. به فرض كه چنین باشد اما آیا این وسیله تنها در اختیار عده ای معدود با اهداف معلوم است؟ یا به شكل همگانی و در شرایط برابر می توان از این وسیله در توزیع و تبیین دیدگاه های مخالف و متعارض هم بهره گرفت. در واقع مشكل مخالفان دسترسی ساده به ابزارارتباطی همین است؛ آنان كم كاری و سستی خویش را در آمادگی برای حضور در وضع مدرن به پای تكنولوژی ارتباطات می اندازند. به عبارت دیگر، ناتوانی در برگردان منابع قدرت به نفوذ مؤثر را با حذف و یا همان مورد همیشگی پاك كردن صورت مساله برابر می دانند.

فیلتر شدن تلگرام نه تنها به حذف این وسیله ارتباطی نمی انجامد بلكه بر دامنه دسترسی ها به اطلاعات با شیوه های غیر رسمی خواهد انجامید. آنگاه نه مدیریت، بلكه كنترل انبوه اطلاعات ریز و درشت با تفاسیر و تحلیل های سیاه و خاكستری، سخت تر از پیش خواهد شد؛ چون كه افكار عمومی از پیش در باره این اقدام احتمالی، داوری اخلاقی خویش را دارد.

ایجاد مانع در دسترسی ساده به تلگرام، همان روش قدیمی پاك كردن صورت مساله به جای تدبیر در كارآمد كردن قدرت نرم است. فراموش نكنیم؛ حفظ افكار عمومی از قدرت نظامی و اقتصادی ارجح است.

1397/01/17
14:32:18
5.0 / 5
4801
تگهای خبر: اطلاعات , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی