نتایج تحقیقات دانشگاه كلرادو نشان داد؛

عوارض جدی نور لامپ و تلفن های همراه بر سلامت كودكان

عوارض جدی نور لامپ و تلفن های همراه بر سلامت كودكان نیو وبلاگ: یك تحقیق جدید نشان داده است زمانیكه كودكان شب ها هنگام خواب در معرض نور قرار می گیرند، این نور به صورت كامل سبب توقف تولید هورمونˮملاتونینˮ(melatonin) در بدن آنها می گردد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، توقف تولید هورمون ملاتونین سبب اختلال در ساعت طبیعی بدن می گردد. در این تحقیق 10 كودك سه تا پنج ساله یك ساعت پیش از خواب یعنی ساعت 8 شب، در معرض نور قرار گرفتند. در عرض 10 دقیقه تولید ملاتونین در بدن آنها متوقف گردید.

ملاتونین هورمونی است كه نقش مهمی در ساعت بدن و خواب خوب ایفا می كند. توقف ترشح این هورمون بدون شك كیفیت خواب را می كاهد و در بلندمدت هم می تواند سبب تولید مشكلات جدی دیگری هم شود.

این مطالعه جدید كه توسط محققان دانشگاه "كلرادو"(University of Colorado) انجام شده ادامه مطالعه ای است كه درباره همین مبحث توسط دیگر محققان در سال 2015 انجام گرفت. نتایج مطالعه سال 2015 نشان داد كه قرار گرفتن كودكان در معرض نور عوارض جدی به دنبال دارد.

نتایج مطالعات محققان اینگونه بود كه نور كم حدود 9 درصد، نور متوسط حدود 26 درصد و نور زیاد در حدود 37 درصد تولید ملاتونین را در بدن می كاهد. محققان در مطالعه خود از لامپ های مهتابی استفاده كردند.

محققان بر این باورند امروزه خیلی از كودكان از تلفن های هوشمند استفاده می نمایند و نور صفحه این گوشیها می تواند عوارض جدی بر ساعت بدن كودكان بگذارد.

نور زیاد در طول شب عوارض جدی برای سلامت كودكان دارد كه می توان به افسردگی، خودكشی و سرطان اشاره نمود.

نور زیاد در شب چیزی است كه محققان آن را "آلودگی نوری"(light pollution) می نامند، كه به روشن شدن بیش از اندازه یك محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می گردد. این یك مشكل سریع در حال رشد در دنیای مدرن است.

"جین تونگ"(Jean Twenge) یكی از محققان این مطالعه اظهار داشت: ارتباطی بین صفحه نمایش تلفن های هوشمند و خطر افسردگی و خودكشی در نوجوانان وجود دارد. اختلال در ساعت بدن می تواند عامل اصلی آن باشد. نور زیاد در شب سبب كاهش كیفیت خواب می گردد همینطور می تواند باعث بیماری خطرناكی مانند سرطان شود.

سرطان خون شایع ترین سرطان در كودكان است. این سرطان از مغز استخوان شروع می گردد و سبب شكل گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می گردد. این سلول های سفید توسط سلول های بنیادی تولید می شوند.

مطالعات اخیر نشان داده است كه تكثیر سلول های بنیادی تحت كنترل ساعت بدن است. بنابراین، نور بیش از اندازه در شب می تواند از رشد سلول های بنیادی هم جلوگیری كند.

این تحقیق در مجله" The Conversation" منتشر گردید.




1397/01/30
17:03:06
5.0 / 5
4781
تگهای خبر: محقق , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی