ابداع یك رسم الخط بهتر از بریل برای نابینایان

ابداع یك رسم الخط بهتر از بریل برای نابینایان نیو وبلاگ: محققان یك رسم الخط لمسی جدید ابداع نموده اند كه می تواند كارایی بیشتری از خط بریل برای نابینایان داشته باشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه "بروكلین" یك سیستم جدید نوشتاری لمسی موسوم به "الیا"(ELIA) برای نابینایان ابداع نموده اند كه ممكن است كارآمدتر از خط بریل باشد.

گفته می گردد كه آموزش این خط جدید تنها سه ساعت به طول می انجامد، در حالیكه آموزش خط بریل حداقل 10 ماه زمان می برد.

طبق برآورد موسسه "ELIA Life Technology" كه مبتنی بر دانشگاه "بروكلین" است، كمتر از یك درصد افراد مبتلا به نقص دید می توانند خط بریل را بخوانند، چون كه آموختن این رسم الخط دشوار است و حداقل 10 ماه طول می كشد تا الفبای آن را یاد بگیرند.

"اندرو چپایتیس"(Andrew Chepaitis)، مدیر عامل شركت "الیا" كه مبدع این رسم الخط جدید است، آن را از تعامل مادر و مادربزرگش الهام گرفت، زیرا مادربزرگ وی در یك مقطع زمانی آغاز به از دست دادن تدریجی بینایی خود كرد و یاد گرفتن خط بریل برای وی خیلی سخت بود.

خط "الیا" در واقع فونت هایی است كه از حروف برجسته تشكیل شده و می توانند توسط نوك انگشتان لمس و خوانده شوند.



هر كلمه یك حرف یا شماره را از الفبای رومی تداعی می كند. دور هر حرف یك قاب بیرونی است، به صورتی كه كاربران به راحتی می توانند تشخیص دهند كه یك كلمه كجا به آخر رسیده و بعدی شروع می گردد.

در داخل این قاب ها، عناصر خاصی برای هر حرف خاص هست كه شكل آن حرف را تداعی می كند. این روش منطقی است، چون كه اكثریت افراد نابینا، سالم به دنیا آمده اند و در مقطعی از زندگی شان بینایی خویش را از دست داده اند، ازاین رو با شكل و ظاهر حروف آشنا هستند.

علاوه بر این، این عامل سبب می گردد افراد سالم و حتی افرادی كه كه كم بینا هستند بتوانند با كمی آموزش، این رسم الخط را با چشم خود بخوانند، زیرا این رسم الخط از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با حروف انگلیسی دارد.

یكی دیگر از مزایای این سیستم این است كه در هر اندازه ای قابل اجراست، در حالیكه خط بریل را فقط می توان در یك اندازه استاندارد چاپ كرد، زیرا اندازه فاصله بین نقاط دارای مفهوم است.

"چپایتیس" و همكارانش تابحال از یك چاپگر سفارشی برای تولید و چاپ این رسم الخط بهره برده اند. با این حال، آنها امیدوارند كه یك نسخه تجاری از تكنولوژی چاپ این رسم الخط تولید كنند تا مردم در همه جا بتوانند آنها را تولید كنند.




1397/02/02
13:23:04
5.0 / 5
4407
تگهای خبر: دانشگاه , سیستم , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی