ما و نمدمالی ترامپ؟!

ما و نمدمالی ترامپ؟! نیو وبلاگ: ما نباید كشور و مدل توسعه سیاسی اجتماعی اقتصادی خویش را معطل ترامپ، رویكرد، رفتار و سردرگمی نماییم. در عالم سیاست نه حرف آخر را اول می زنند و نه مرغ یك پا دارد. در سیاست باید اقتضایی و بر مبنای شرایط و منافع ملی و حداكثری آن از طریق مصالحه تصمیم گرفت و نه عصبانی شدن.



توجه خوانندگان عزیز را به ۳ نكته زیر جلب می كنم:
۱- بهتر است سرنوشت، توفیق و یا شكست برجام را به ماندن یا رفتن ترامپ متصل نكنیم. بلكه اصلح است به دنبال كسب منافع حداكثری از برجام باشیم و هر موقع تأمین نشد چه ترامپ در آن باشد و یا برود ما هم خودمان را معطل نكنیم.
۲- تابه حال در زمینه بازی های ترامپ منفعل نشده ایم و ادامه همین راه صبورانه مقتضای عقل و درایت است.
۳- ما در هر مقطع و هر مرحله و مخصوصاً اگر ترامپ از برجام خارج و منافع ما بدون حضور وی در برجام تأمین نشود در این صورت ابتدا باید با همان سازوكارهای داخلی و مربوط به برجام و یا الزامات بین المللی مربوط به تعهدات چندجانبه عمل نماییم و نه حرفی بزنیم كه به جای ترسیدن ترامپ دیگران را بترساند و پشت سر او جمع كند.

برجام را ما برای تعامل با جامعه بین المللی در چهارچوب چندجانبه گرایی آغاز كردیم و ترامپ با شعار «آمریكا اول» به دنبال تقویت یك جانبه گرایی است پس باید به دنبال بلوك بندی جدیدی از كشورهایی باشیم كه به نیش ترامپ گزیده شده و یا می شوند. برای ما فواید برجام مهم است و نه كاغذش و ایران فقط تا زمانی باید در برجام بماند كه این منافع تأمین شده و از تبعات این فشار روانی بر مردم ایران و دنیا غافل نشده و به تبعات نمدمالی ترامپ بر اقتصاد و جامعه ایرانی حساس باشیم.

روی دیگر سكه توافق احتمالی ترامپ و رهبر كره شمالی است كه راهی بس طولانی در برابر خود دارد از منظر مفهومی و صرف نظر از اینكه ترامپ برجام را قبول داشته باشد یا نه و یا در آن باقی بماند یا خیر، برجام را كه یك تعهد چندجانبه است را زیر سؤال می برد؛ یعنی ممكن است بعضی این گونه بپندارند كه كره شمالی با تلاش خود و با استفاده از بومی سازی تحقیقات هسته ای و تهدید موشكی آمریكا، ترامپ را پای میز مذاكره كشاند و نتیجه بگیرند كه ایران هم باید همین راه را می رفت. این عده توجه نمی كنند كه ترامپ ممكن است حتی با امتیازدهی به كره شمالی به تفاهم احتمالی برسد، اما یقیناً با ایران كه در نیمه راه هسته ای شدن است حاضر نیست كنار بیاید. این عده دقت نمی كنند مشكل اصلی ما و آمریكا مسائل خاورمیانه است.
منبع: روزنامه ستاره بامداد مورخ ۹۷.۲.۸

1397/02/11
14:55:27
5.0 / 5
4810
تگهای خبر: اقتصاد , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی