امروز، 13 اردیبهشت؛

زادروز جرج تامسون، كاشف خواص موجی الكترون ها

زادروز جرج تامسون، كاشف خواص موجی الكترون ها نیو وبلاگ زادروز جرج تامسون، كاشف خواص موجی الكترون ها


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، " سر جرج پاجت تامسون" (Sir George Paget Thomson)، فیزیكدان انگلیسی و برنده جایزه نوبل است.
تامسون در 3 مه سال 1892 در شهر كمبریج انگلستان به دنیا آمد. او پسر "سر جوزف جان تامسون" (Sir Joseph John Thomson)، فیزیكدان انگلیسی بود. تامسون تا پیش از اینكه برای خواندن ریاضیات و فیزیك به " كالج ترینتی" (Trinity College) كمبریج برود، در "مدرسه پرسه" (The Perse School) در كمبریج درس خواند. او تا وقوع جنگ جهانی اول در سال 1914 به تحصیل مشغول بود و بعد از آن، به كار در رشته "آیرودینامیك" (Aerodynamics) در فارنبورو مشغول شد.


وی در سال 1930، بعنوان استاد "كالج امپریال" (Imperial College London) منصوب و در اواخر سال 1930 و در طول جنگ جهانی دوم، در زمینه استفاده از فیزیك هسته ای در كارهای نظامی متخصص شد. بعد از آن در سال های 1940 تا 1941 به این نتیجه رسید كه ساخت بمب اتمی امكان پذیر است و كار بر روی انرژی هسته ای را ادامه داد.
بعد از خدمت در جنگ جهانی، تامسون، استاد دانشگاه كمبریج و سپس، "دانشگاه ابردین" (University of Aberdeen) شد. تامسون توانست در سال 1937، به خاطر كار در دانشگاه ابردین و كشف خصوصیت های موج مانند الكترون، جایزه نوبل فیزیك را دریافت كند. درحالی كه پدر جرج، جوزف تامسون، به الكترون بعنوان یك ذره نگاه می كرد، وی نشان داد كه می توان از الكترون مانند یك موج بهره برد. تامسون نشان داد كه الكترون می تواند مانند موج پراكنده شود. این، كشفی بود كه به اثبات اصل " دوگانگی موج و ذره" (Wave–particle duality) منجر گردید.
تامسون توانست آثاری مرتبط با آیرودینامیك و ارزش علم در جامعه منتشر كند و در سال ۱۹۴۳ بعنوان شوالیه منصوب گردید.



1397/02/13
20:04:31
5.0 / 5
4631
تگهای خبر: جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی