ابداع پنجره های هوشمندی كه نور و گرما را تنظیم می كند

ابداع پنجره های هوشمندی كه نور و گرما را تنظیم می كند نیو وبلاگ: محققان سوئیسی پنجره های هوشمند پوشیده شده از آینه های كوچك را برای هرچه بیشتر روشن شدن یك اتاق ابداع نموده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پنجره ها برای اتاق ها، نور، گرما و دید به بیرون را به ارمغان می آورند، اما ما همیشه هر سه این عوامل را در یك زمان باهم نمی خواهیم. بنابراین است كه محققان در سوئیس در حال توسعه یك روش نسبتا ساده برای هوشمندسازی پنجره ها با تعبیه آینه های منعكس كننده كوچك در آنها هستند كه شرایط اتاق ها را در تمام ایام سال مطلوب نگاه می دارد.

نمونه هایی از پنجره های هوشمند در سال های اخیر در شكل های متنوع معرفی شده اند. پنجره های الكتروكرومی می توانند رنگ خویش را برپایه تقاضا تغییر دهند و در عرض چند دقیقه از روشن تا تاریك تغییر می كنند. در حالیكه برخی از آنها می توانند میزان نور یا گرمای ورودی به اتاق را مدیریت و تنظیم كنند.

بعضی دیگر می توانند انرژی خویش را از خورشید بگیرند، در حالیكه طرح های دیگر بدون جلوگیری از ورود نور، برای حفظ حریم خصوصی، تار می شوند.

مشكل این است كه اغلب این سیستم ها به منابع قدرت نیاز دارند و نسبتا پیچیده هستند.

محققان موسسه پلی تكنیك فدرال لوزان (EPFL) و آزمایشگاه فدرال علوم مواد و فناوری (Empa) در سوئیس در حال ساخت پنجره های هوشمندتری هستند كه ضمن حفظ شفافیت، می تواند مثلا نور را وارد اتاق كند اما مانع ورود گرما شود.

تیم برای شروع از یك لیزر دقیق برای تولید یك ریز ساختار شیاردار بر روی سطح یك نوار بهره برد. آینه های كوچك كه بعنوان لنزهای متمركز كننده سهمی وار مركب (CPC) شناخته می شوند، سپس در حفره های سطحی تبخیر می شوند.

این نوار را می توان به شیشه و یا به داخل پنجره های دو جداره وارد كرد، تا آرایه ای از آینه های كوچك می تواند نور خورشید را به شكل كارآمدتر به اتاق منعكس كند و حتی تاریك ترین نقاط اتاق را هم روشن كند.

محققان می گویند در آزمایش های خود، مواد پنجره هوشمند موفق به انتشار 60 درجه ای نور شد و توانست 80 درصد نور ورودی را منعكس كند و حدودا نور خورشید را به صورت افقی به اتاق برساند.

برای كسانی كه نگران تار شدن یا پنجره هستند، محققان می گویند كه شیشه این پنجره هوشمند چشم انداز را تحت تاثیر قرار نمی دهد و در هر شرایطی كاملا شفاف می ماند.

محققان همینطور می گویند كه این پنجره هوشمند قادر خواهد بود كه در زمستان نور و گرما را به اتفاق هم به اتاق برساند، اما در تابستان مانع ورود گرما و تشعشع اذیت كننده نور خورشید شود.

محققان هم اكنون بر روی یك پروژه آزمایشی برای پوشش بازتابنده كار می كنند كه شامل نصب نمونه های اولیه این پنجره ها در ساختمان "امپا" و نظارت بر چگونگی كار است.

تیم هم اكنون در حال توسعه فرآیندهای تولید انبوه این پنجره هوشمند است.




1397/02/20
21:28:38
5.0 / 5
4811
تگهای خبر: محقق , هوش , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی