امروز 4 خرداد؛

سالروز فرود كاوشگر فینیكس در سیاره مریخ

سالروز فرود كاوشگر فینیكس در سیاره مریخ نیو وبلاگ سالروز فرود كاوشگر فینیكس در سیاره مریخ

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، "كاوشگر فینیكس" (Phoenix)، فرودگر بدون سرنشینی است كه برای پژوهش در مورد وجود آب و محیط قابل زندگی برای ریزاندامگان، به سیاره مریخ فرستاده شد.
این فضاپیما در 4 اوت سال 2007 به فضا پرتاب شد و در 25 مه سال 2008، در منطقه قطب شمال سیاره مریخ فرود آمد و بعد از به كار انداختن بازوی رباتیك خود، به نمونه برداری و آزمایش های علمی پرداخت.
ایده برنامهٔ كاوشگر فینیكس، توسط "آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات" (LPL) در "دانشگاه آریزونا" (UA) عرضه و مدیریت شد. ناسا، بر انجام این عملیات نظارت داشت و كشورهای آلمان، بریتانیا، دانمارك، كانادا و سوئیس هم در این برنامه مشاركت كردند. هزینهٔ مأموریت اكتشافی فینیكس بالغ بر 386 میلیون دلار بود.

فینیكس، ششمین فضاپیمای كاوشگری است كه با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمده است. همچنین، از زمان پرتاب كاوشگرهای "وایكینگ-1 " (Viking 1) و "وایكینگ2" (Viking 2)، فینیكس اولین فضاپیمایی بوده كه برای فرود بر سطح مریخ، از موتورهای ترمزكننده بهره برده است.
دو وظیفه اصلی ماموریت فینیكس، مطالعه پیشنه زمین شناسی سیاره مریخ برای بررسی امكان وجود آب در آن و جستجو برای یافت محیط مناسب پرورش حیات در بین لایه های یخ و خاك بود.
هدف ناسا از این ماموریت اكتشافی در مریخ، جستجوی آب در این سیاره بود. ابزارهای موجود در فینیكس، اولین ابزارهای اكتشافی برای مطالعه خصوصیت های زمین شناسی و زیست شناسی منطقه قطبی مریخ بودند.
مدت زمان فعالیت مفید این فضاپیما، سه ماه پیش بینی شده بود؛ با این حال كاوشگر فینیكس دو ماه دیگر هم (در مجموع پنج ماه) به كاوش در سطح مریخ ادامه داد و سرانجام، به دنبال ارسال آخرین پیام كوتاه در 2 نوامبر سال 2008، آخر این مأموریت، در تاریخ 10 نوامبر توسط ناسا اعلام گردید.

1397/03/04