كشف دو سامانه سیاره ای توسط تلسكوپ فضایی كپلر

كشف دو سامانه سیاره ای توسط تلسكوپ فضایی كپلر نیو وبلاگ: ستاره شناسان با كمك تلسكوپ فضایی ˮكپلرˮ توانستند دو سامانه سیاره ای جدید مشابه سامانه خورشیدی را كشف كنند. یكی از این دو سامانه، میزبان سه سیاره مشابه اندازه زمین است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، این مطالعه توسط محققان "دانشگاه اُبیه دو" (University of Oviedo) و موسسه "Instituto de Astrofísica de Canarias " انجام شد.
داده های تلسكوپ فضایی كپلر، گرفت هایی (خسوف و كسوف) را كه ستاره های سامانه سیاره ای تازه كشف شده تولید می كنند، شناسایی كرد.
"خاویر دكاس" (Javier de Cos) و "رافائل ربولو" (Rafael Rebolo) استادان دانشگاه ابیه دو گفتند: تا كنون، مأموریت كپلر موفق ترین وسیله در شناسایی سیارات فراخورشیدی با "روش گذر" (transit method) بوده است. از شروع سال 2014، كپلر در حال نظارت بر زمینه های مختلف در نزدیكی مسیر "دائرةالبروج" (ecliptic) به مدت حدود 80 روز بوده است.
نخستین سامانه فراخورشیدی در ستاره " K2-239 " شناسایی شده است. این سامانه در صورت فلكی "سدس" (Sextant)، حدود 50 پارسك یا 160 سال نوری دور از خورشید قرار دارد. این سامانه بعنوان یك نوع ستاره كوتوله سرخ M3V دارای حداقل سه "سیاره سنگی" (rocky planets) است كه این سیارات هم اندازه زمین هستند. آنها به ترتیب هر 5.2، 7.8 و 10.1 روز به دور ستاره خود می چرخند.
آن سامانه دیگر در ستاره كوتوله سرخ "K2-240 "واقع شده و دارای سیاره هایی است كه دو برابر اندازه زمین هستند." K2-239 "و "K2-240 " دارای درجه حرارت 3450 و 3800 كلوین هستند كه این حرارت حدودا نیمی از دمای خورشید است.
دانشمندان تخمین زده اند كه درجه حرارت تمام سیارات كشف شده، به دلیل تابش شدید ستاره های شان ده ها درجه بیشتر از زمین است.
مطالعات آینده، با استفاده از تلسكوپ فضایی "جیمز وب" صورت خواهد گرفت كه این تلسكوپ تركیبات جوی سیاره های كشف شده را كشف خواهد نمود.
این مطالعه در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" منتشر گردید.

1397/03/22