كشف سه سیاره در حال تولد

كشف سه سیاره در حال تولد نیو وبلاگ: گروهی از ستاره شناسان، اخیرا موفق شده اند سه سیاره را كشف كنند كه هنوز به صورت كامل متولد نشده اند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، كشف سیارات قدیمی توسط ستاره شناسان، متداول می باشد اما برای اولین بار، سیاراتی كشف شده اند كه هنوز در مرحله تولد و شكل گیری هستند.
ستاره شناسان، سه سیاره كوچك را شناسایی كرده اند كه در اطراف یك ستاره چهار میلیون ساله موسوم به " HD 163296" در حال شكل گیری هستند. این ستاره در صورت فلكی قوس قرار گرفته كه نزدیك به 330 سال نوری با زمین فاصله دارد و حدودا 1000 سال جوانتر از خورشید است.
سیاراتی كه اخیرا كشف شده اند، هنوز در حال شكل گرفتن پیرامون گاز و غبار هستند. هر سیاره، بین هفت تا 24 میلیارد مایل از ستاره " HD 163296" فاصله دارد.

معمولا تشخیص سیاره های جدیدی كه در حال شكل گیری هستند، به ندرت پیش می آید. این سیارات، توسط دو گروه مستقل از ستاره شناسان كشف شدند كه به صورت همزمان كار می كردند. آنها برای كشف سیارات و ستاره مورد نظر، از یك فناوری نوین استفاده كردند.
تلاش های صورت گرفته برای این كشف، با استفاده از "آرایه میلی متری بزرگ آتاكاما" (ALMA) در شیلی انجام شده است. آرایه میلی متری بزرگ آتاكاما معروف به آلما، یك پروژه مهم نجوم رادیویی است كه در مناطق بیابانی آتاكاما در شیلی افتتاح شد. پژوهشگران، با استفاده از آنتن با دقت 66، توانستند محل قرار گرفتن هر سیاره را كشف كنند. این اولین بار می باشد كه از تلسكوپ آلما برای كشف سه سیاره جدید استفاده شده است.

پژوهشگران، حركت غبار و گاز اطراف قرص پیش–سیاره ای را در مقیاس كوچك بررسی و هر حركت عجیبی كه از جریان گاز در قرص پیش–سیاره ای سر می زد، ثبت كردند. آنها با كشف این حركات دریافتند كه این سیارات، جدید هستند.
این كشف جدید می تواند به توضیح چگونگی شكل گیری سیارات جدید كمك نماید. هم اكنون، درك دقیق و گسترده ای در مورد چگونگی شكل گیری سیارات وجود ندارد.
شاید ستاره شناسان بتوانند از این روش و این تلسكوپ ها، برای كشف سیارات جدید دیگری در كهكشان استفاده كنند و این، دقیقا، هدف پژوهشگران این پروژه جدید است.
یافته های این پژوهش، در مجله " The Astrophysical Journal Letters" به چاپ رسید.

1397/03/25