پژوهشگران آمریكایی ابداع كردند؛

تصفیه آب با استفاده از دانه یك گیاه!

تصفیه آب با استفاده از دانه یك گیاه! نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریكایی، روش جدیدی برای تصفیه آب، عرضه داده اند كه در آن، از دانه یك گیاه استفاده می گردد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، به قول سازمان ملل متحد، 2.1 میلیارد انسان كه بیشتر آنها ساكن كشورهای در حال توسعه هستند، به خدمات آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
اخیرا، "باب تیلتون"(Bob Tilton) و "تاد پریبیسین"(Todd Przybycien)، اساتید "دانشگاه كارنگی ملون"(CMU) آمریكا، به همراه "بریتنی نوردمارك"(Brittany Nordmark)، "تونی بكل"(Toni Bechtel) و "جان ریلی"(John Riley)، دانشجویان این دانشگاه، مقاله ای در ارتباط با یك فرآیند تصفیه جدید منتشر نموده اند كه شاید به فراهم كردن آب آشامیدنی تمیز برای مناطق كم آب كمك نماید.
در این فرآیند كه ابداع تیلتون و "استفانی ولگول"(Stephanie Velegol)، یكی از نویسندگان پژوهش است، برای تولید یك سامانه تصفیه آب كم هزینه و موثر موسوم به "اف - سند"(f-sand)، از ماسه و مواد گیاهی كه به راحتی در دسترس جوامع در حال توسعه هستند، استفاده شد.
در روش "اف- سند"، از پروتئین های درخت "گز روغنی" استفاده می گردد. گز روغنی، یك درخت بومی در هندوستان است كه در اقلیم های گرمسیری و نیمه گرمسیری به خوبی رشد می كند. این درخت، برای تامین غذا و روغن های طبیعی كشت می گردد و دانه های آن، هم اكنون برای نوعی تصفیه آب مقدماتی، مورد استفاده قرار می گیرند.


ایده ولگول، این بود كه این روش تصفیه آب با روش های تصفیه ماسه كه در كشورهای در حال توسعه متداول می باشد، تركیب شود. او با استخراج پروتئین های دانه و جذب آنها به سطح ذرات سیلیس كه تركیب اصلی ماسه است، اف- سند را تولید كرد. اف- سند، هم ریزارگانیسم ها و تیرگی آب را از بین می برد و هم مواد آلی آن را نگه می دارد. به این ترتیب، آب، برای مدت زمان بیشتری تمیز می ماند و اف- سند هم قابل استفاده مجدد است.

شكنش
دانه گز روغنی، حداقل هشت پروتئین گوناگون را در بر می گیرد. فرآیند جداسازی این پروتئین ها كه "شكنش"(Fractionation) نام دارد، مرحله دیگری را به این فرآیند اضافه خواهد نمود. پیش از این، نظر پژوهشگران این بود كه ممكن است جداسازی پروتئین های خاص، نتیجه كارآمدتری داشته باشد اما تیلتون و پریبیسین، طی بررسی های خود دریافتند كه چنین نیست و شكنش پروتئین ها، تاثیر كمی بر توانایی پروتئین ها در جذب ذرات سیلیس دارد؛ بنابراین، این مرحله، در فرآیند تولید اف- سند ضروری نیست. ترك این مرحله، به كاهش هزینه ها و پردازش كمك می نماید و به كل فرآیند، سهولت می بخشد.

اسیدهای چرب
هم اكنون، یكی از دلایل كشت گز روغنی، اسیدهای چرب و روغن موجود در دانه آن است كه استفاده تجاری فراوان دارند. تیلتون و پریبیسین علاقه داشتند بدانند آیا این اسیدهای چرب، همین تاثیر را بر فرآیند جذب سطحی پروتئین ها دارند یا نه.
آنها دریافتند از بین بردن اسیدهای چرب، مانند فرآیند شكنش، تاثیر كمی بر توانایی جذب پروتئین ها دارد. این یافته ها، نتایج مفیدی برای كسانی كه از این روش در كشورهای در حال توسعه استفاده می نمایند، به همراه دارد. از آنجائیكه وجود و یا كمبود اسیدهای چرب موجود در دانه ها، تاثیر كمی بر تولید یا عملكرد اف- سند دارد، ساكنین این مناطق می توانند این روغن پرارزش تجاری را بفروشند و همچنین، قادر به استخراج پروتئین از دانه های باقی مانده برای تصفیه آب هستند.
یافته های این پژوهش، در مجله "Langmuir" به چاپ رسید.



1397/03/28
14:59:26
5.0 / 5
4233
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی