كنترل ربات ها با سیگنال های مغز و حركات دست

كنترل ربات ها با سیگنال های مغز و حركات دست نیو وبلاگ: پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی.تیˮ، سیستم جدیدی ابداع نموده اند كه امكان كنترل ربات ها را با استفاده از سیگنال های مغز و حركات دست انسان فراهم می كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، فناوری رباتیك، كاربردهای بسیاری دارد اما اجرای آن، نیازمند برنامه ریزی خاصی مبتنی بر روش ارتباط انسانی است.
پژوهشگران دانشگاه "ام. آی. تی"(MIT)، روشی برای كنترل مستقیم ربات ها ابداع نموده اند كه در آن از حركات دست و امواج مغز انسان استفاده می گردد.
این گروه پژوهشی موفق شدند نیروی سیگنالهای مغزی موسوم به "احتمالات مربوط به خطا" (ErrPs) كه هنگام مشاهده خطا، به صورت طبیعی رخ می دهند، مهار كنند.
این سیستم، فعالیت مغز فردی كه در حال مشاهده یك كار رباتیك است، بررسی می كند و در صورت بروز خطا، فعالیت ربات متوقف می گردد تا كاربر بتواند آن را اصلاح كند. این كار توسط رابطی انجام می گردد كه فعالیت عضلات را اندازه می گیرد و شخص برای انتخاب گزینه درست، از حركات دست استفاده می نماید.
پژوهشگران در یك آزمایش، از ربات شركت "ریتینك رباتیكز" (Rethink Robotics) موسوم به "باكستر" (Baxter) استفاده كردند. باكستر با نظارت انسان توانست انتخاب های درست خویش را از 70 درصد، به 97 درصد برساند. از آنجائیكه این سیستم می تواند با افرادی كه پیشتر با آنها برخوردی نداشته كار كند، ممكن است سازمان ها بتوانند بدون نیاز به آموزش سیستم در مورد كاربران جدید، از آن استفاده نماید.
"جوزف دلپرتو"(Joseph DelPreto)، نویسنده ارشد این پروژه اظهار داشت: این ابداع، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد زیرا برخلاف شیوه قدیمی مدیریت رباتیك، نیازی نیست كاربران، طبق یك روش از پیش تعیین شده عمل كنند. این سیستم، خویش را با كاربر تطبیق می دهد و به این ترتیب، ارتباط رباتیك، شباهت بیشتری با ارتباط انسانی پیدا می كند.
توانایی كنترل ربات ها به صورتی كه امكان مدیریت گروهی ربات برای انسان فراهم گردد، برای افراد مسن یا كارگرانی كه به اختلالات زبانی یا حركتی مبتلا هستند، سودمند خواهد بود.
"دنیلا راس" (Daniela Rus)، ناظر این پروژه اظهار داشت: هدف ما این است كه از جهان كنونی كه در آن، انسان ها خویش را با محدودیت های ماشینی تطبیق می دهند، خارج شویم. روش هایی از این دست نشان می دهند ابداع سیستم های رباتیك طبیعی تر، ممكن است.



1397/03/30
14:20:59
5.0 / 5
4907
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی